Var med om en halkolycka strax innan jul och behöver skärpa mig med rehabträningen. Har en relativt lite använd träningscykel som jag nu insåg inte fungerar som den ska. Ska reklamera den men såg att den hade gått upp nästan 200% i pris sedan jag köpte den så de kanske bara betalar tillbaka inköpsbeloppet i stället för att reparera eller byta ut den.
Vad ska man köpa som håller kvalitet? Har gott om cyklar men tycker trainers tar för stor plats. Vi är ju dessutom två som ska kunna använda.
Någon som har ett tips? Tycker träningscykel är bland det tråkigaste som finns men kör Apple Fitness+ nu så det blir lite roligare.
Ska man köpa en klassisk motionscykel eller mer åt spinninghållet? Målet är kardio plus rehab för knäna i kombination med styrketräning. Viktminskning är ju också relevant.
Utöver träningscykel så har jag löpband, crosstrainer, stakmaskin och roddmaskin. Alla de medför dock större belastning på knäna.
Ännu roligare om din träningscykel har stöd för Zwift. Jag kan ingenting om träningscyklar men hade jag kikat på att köpa en hade jag definitivt sett till att den har stöd för Zwift.
Säker på det?
Jag har cykel, stakmaskin och roddmaskin (alla från concept2) och tycker nog att stakmaskinen/SkiErg är rätt skonsam mot benen om man inte överdriver rörelsen. Cykel blir ju betydligt mer snurr på knät.
Hursomhelst, jag är sjukt nöjd med Concept2 BikeErg som håller samma kvalitet som roddmaskinen och stakmaskinen. Dyr men kommer hålla längre än dina knän…
Håller med om trainer + Zwift. Cykling är min träningsform utomhus också, och det är perfekt att kunna använda en vanlig cykel tillsammans med trainern och få träningsprogram, grupp event mm med Zwift. Med trainer gör man sin vanliga cykel till en bra träningscykel till en rimlig peng.
Förstås smidigt speciellt om man redan har en cykel man kan använda inomhus t.ex. under vintersäsongen, själv har jag en äldre cykel som jag har stående med trainern året runt.
Det finns förstås olika prisnivåer på trainer också, där de dyrare har direktdrivning så att cykeln sätts på trainern utan bakhjul (cykelns kedja driver en kassett som sitter på trainern) och med de billigare sätter man cykeln med bakhjulet (med ett trainer anpassat däck) mot en rulle på trainern.
Overstatement of the year i min värld. Zwift förändrar inte att man sitter stilla inomhus och flåsar utan någon fartfind eller upplevelser omkring sig. Rätt trött på att kolla på häcken av min avatar vid detta laget!
Men perfekt träningsform på sin egen cykel, absolut!
Om du inte vill köra trainer utan ha en träningscykel skulle jag starkt rekommendera att få tag på en gammal crescent motionscykel med riktigt svänghjul. Inte tokigt alls!
En cykel på trainer får helt enkelt inte plats om den ska vara redo hela tiden. Då skulle jag i så fall behöva flytta på roddmaskinen och hänga den på väggen och skifta mellan de två. Om frun ska cykla så måste man skifta cyklar etc etc. Det funkar helt enkelt inte.
Jag visste att de hade släppt en cykel. Tror tyvärr att både den och den jag har länkat ovanför är i längsta laget för att inte förstöra layouten i gymmet.
Den jag har idag är bara 102 cm lång och väldigt kompakt.
Blir det att köpa en ny så får det bli en som fungerar med Zwift.
Antar att du bor på landet och har gått om plats. Köpa ett gymkort känns billigare och enklare för mig. Då kan man köra gruppass också, om det är något som motiverar en.
Crosstrainer brukar väl anses vara skonsamt mot knän, om den är rätt inställd och man ser till att inte ha raka knän.
Korrekt. Vi bor på landet och här finns inget gym i närheten. Vi har byggt om garaget till gym. Tränade tidigare i närmaste stad men det blir nästan tre mil med bilen tur och retur.
Tyvärr inte den varianten som vi har, lite felköp / kompromiss med tanke på utrymme (Crosstrainer ProForm Hiit Trainer).
Väl medveten om det (jobbat 10 år inom retail). Men man ska orka ta fighten också, får se hur pass jobbiga de är att ha att göra med. Nackdelen med att handla via plattformar, man är inte alltid säker på var man handlar. Den här gången var det ifrån Danmark.
Inte svar på din fråga, men jag undrar hur du motiverar för frugan att ha en hel maskinpark med cardioutrustning hemma?
Jag har som sagt ”bara” rodd-, skid- och cykelergometer men bara det och kostnaden på typ 40’ var tufft att motivera…
Kör drygt en timme varje dag men ser inte direkt ett behov av mer variation, särskilt inte när man räknar in löpning ute också.