Jag gör just nu en del research för att köpa min första landsvägscykel. Hade varit fint med input kring hur jag ska tänka, om det är något jag ska undvika etc.
Bakgrund: Jag är långdistanslöpare och jobbar mig genom ultra-distanserna långsamt just nu. Från tid till annan har jag fått känningar på olika ställen, och ville komplettera med cykling. Sagt och gjort köpte jag en begagnad, gammal racer med tanke om att kunna pendla snabbare, men också köra rundor när kroppen inte pallar springa. Var inne på att uppgradera cykeln jag har, men den är helt enkelt i för dåligt skick för att det ska vara värt.
Nu har jag blivit biten efter att ha cyklat ca 40 mil på ett par veckor och vill uppgradera. Planen framgent är att komma upp i någonstans mellan 5 och 25 mil i veckan så länge vädret tillåter, och att cykla långrundor (typ 30+ mil) nästa sommar. Kommer nog att bli något triathlon också, när jag får rätt på simningen.
Blandade tankar: Jag har förstått att man inte bör köpa en cykel för under 10k. Min tanke är att hitta en relativt ny (typ 2-3 år gammal) cykel från välkänt märke, något steg över instegsmodell för 10-15k. Tänker jag rätt, eller bör jag angripa det annorlunda?
Som sagt, helt grön vad gäller cyklar, tar tacksamt emot all typ av input!
Jag hade ställt frågan på happyride.se. Men i grunden handlar det lite om hur petig du är och hur mycket du kan/orkar meka själv. En lvg-hoj är sällan så trashad som en begagnad mountainbike, så det finns säkert fynd att göra.
Som alltid är det viktigaste inte vad cykeln har för komponenter utan hur just du sitter på den.
Kul att du hittat till cykel. Tror de flesta löpare skulle bli bättre av att öka volymen med hjälp av cykel. Jag är inbiten cyklist.
Hur lång är du? Ramstorlek är viktigt att få rätt
Kommer du vilja cykla lopp på sikt eller är cykel vara ett medel för att bli bättre löpare?
-Just nu är det hetaste och senaste elektroniska växlar, skivbromsar och helintegrerade kablar. Inget av detta behöver du för att träna cykel. Det betyder att en man får väldigt mycket för pengarna i en 5-10år gammal cykeln med fälgbroms och mekaniska växlar.
-mellansegmentet i komponenter (sram rival&force respektive shimano 105&ultegra) är bra. Satsa på 11-delat
-aluminium-ramar är bullet-proof och underskattade jämfört med kolfiber
-köp hyfsat billigt nu och byt upp dig kanske redan om ett år eller två. Då vet du så mycket mer vad du vill ha. Du säljer den vidare för samma pris du köper för som regel.
-när du letar begagnat: kolla youtube för att lära dig bedöma slitage på komponenter. Och en ren cykel i annonsen är en indikator på att någon tagit hand om den
-man få mer för pengarna av mindre kända ram-märken (allebike, white etc) än top-tier (trek, specialized) där man betalar för märket
Mvh
En som kör på alldeles för dyr cykel, för det är förbannat kul.
Du behöver först rannsaka dig själv hur mycket prylnörd du är. Rent funktionellt är det dock ett fullgott alternativ du beskriver, det kommer dock finnas massor av utrymme för att uppgradera.
Jag älskar att cykla och har en riktig racercykel från Bianchi. Eftersom du känner dig helt grön tänker jag att du ska fundera på om det verkligen är en riktig racercykel du vill ha. Du har ju provat och känner dig kanske helt säker på det och då kan du bortse från det jag skriver.
Jag känner själv att jag hellre skulle ha köpt någon form av hybridcykel istället för en riktig racercykel. Mest handlar det om de extremt smala däcken som gör att jag känner mig lite begränsad. Är vägen lite dålig, inte helt ovanligt…, väljer jag helst bort att köra där med min racercykel.
Jag cyklar fortfarande på min instegs-Specialized med alu-ram, fälgbroms och kolfibergaffel. Det enda jag uppgraderat är hjulen (alu) och bytt delar som slits.
En sak jag uppskattar med denna enklare modell är hur mycket billigare reservdelar är.
Nåt jag skulle ha i åtanke vid nyköp är: storlek och geometri - skulle kolla på en lite mer upprätt endurance-sittställning, vikt på max 10kg (det ligger min gamla alu-racer på) och inte top of the line komponenter då de är för dyra att byta.
Instämmer, visst det är såklart trevligt med alla de senaste innovationerna, men det går alldeles utmärkt att fortfarande cykla på en med fälgbroms och mekaniska växlar.
Och eftersom det är “helt ute” får man väldigt mycket cykel för lite pengar då.
Är väl inget direkt fel på aluminiumramar, men förmodligen mycket lättare att hitta en vettig begagnad kolfibercykel enligt ovan nämnda formel om man tittar på 5-10 år gamla (eller nyare).
Prismässigt är de med all sannolikhet likvärdiga, och så ömtåliga är inte kolfibercyklar om man inte druttar omkull ordentligt med dem.
Nuförtiden går trenden mot bredare däck även på landsvägscyklar, 28mm är i princip standard, och 30mm är inte ovanligt heller (och även ännu bredare får plats i vissa ramar).
Men det är lite utanför ämnet när TS främst tittar på begagnade som bredare däck förmodligen inte passar till.
Bra att det går mot bredare däck! Min cykel börjar bli ganska gammal så jag gissar att jag har 23 eller 25 millimeter. (Jag vet att jag borde veta det!)
Cyklar en hel del. Du ska utan svårigheter kunna hitta en kolfiber med shimano 105 för i alla fall under 20k. Se till så att du får 28mm däck. Hittar du detta kommer du få en riktigt begaglig cykel. Reservdelar till 105 är inte särkillt dyra i heller och håller länge.
Sidan som är “inne” nu för att köpa/sälja begangad är buycycle. Som blocket fast med bra köp/säljskydd. Kika där!
Har cyklat en del MTB i långloppscupen, som motionär skall man tillägga.
Har en lvg canyon ultimate cf med ultegra di2, cyklade en del randonneurerturer eller 2 st på dryga 300km. Det passade inte mitt psyke att gneta i 10h, men cykeln är en dröm.
Bara vispa till så flyger man fram i 32km/h, kvalitet lönar sig.
Det viktigaste är sitta bekvämt och hitta rätt geo för din kropp. Canyon har riktigt bra geo-tabeller för dina kroppsmått.
Det finns rena aeorhojar lr tempohojar, racercyklar och endurance.
Sitta på en tempohoj i 10h
Stack och reach är bra begrepp att veta.
Tack för all input! Kommit lite närmre beslut tror jag! Står fortfarande och väger, hittade en ett år gammal Trek Al4 för 15k på marketplace (inkluderar en del tillbehör). Blir en bit att köra, men det kan det ju vara värt. Om det inte blir den så blir det nog en billigare, lite äldre för att känna in.
Tack för bra pointers! Håller helt med om att de flesta löpare nog skulle må bra av att cykla.
Är 169 kort, så har varit lite knökigt när jag letar. Men ja, ramstorleken har jag förstått är en av de viktigaste grejerna att kolla på, och har kollat upp mätguider för alla begagnade cyklar jag kollat på.
Några lopp blir det nog - om inte annat så blir det triathlonlopp nästa år. Är inte så mycket för tävling när det kommer till löpningen, gör hellre mina egna grejer.
Haha, är absolut pryl-nörd. Problemet (eller räddningen) är att jag inte har koll på de här prylarna.
Tack! Funderat på det här också, och landat i att jag nog ska ha något bredare däck. De jag har nu är 20-25mm, hade velat komma upp i 28 tror jag. Men som jag förstått det så är det ganska standard på nyare hojar, iaf om jag ska lita på mannen i cykelbutiken jag var i häromdagen.
Elektroniska växlar har jag helt räknat bort. Vill foka på att få en bra grund först.
Varför är skivbromsar så inne, och vad är skillnaden för mig som nybörjare? Inte riktigt fattat hur det påverkar upplevelsen.
Tack!!! Har letat som en idiot på både blocket, tradera och marketplace, men folk lämnar sällan ordentligt med uppgifter om cykeln tycker jag. buycycle var toppen!
Rent funktionellt är bromsförmågan mycket bättre än fälgbromsar.
Upplevelsemässigt så är det trevligt att kunna bromsa utan att behöva använda någon avsevärd mängd kraft, och det ger mer kontroll över hur mycket bromsverkan som appliceras.
Största problemet med fälgbromsarna uppstod när aluminiumfälgarna övergick till kolfiberfälgar, kolfiber som bromsyta på fälgen fungerar, men är liksom inte optimalt.
Personligen skulle jag aldrig gå tillbaka till fälgbromsar när det är frågan om linjelopp i landsväg, eller när man cyklar i bergen och ska ta sig ner för serpentinvägar.
Under alla andra förhållanden duger fälgbromsarna (även med kolfiberfälgar) absolut helt bra, speciellt om det inte är dyngblött ute.
Jag har en gammal Canyon Ultimate cf sl med fälgbromsar som jag fortfarande använder flitigt till vardags, även fast jag har en annan “värstingcykel” (Cervelo S5).
Hej, jag har cyklat i +20 år. Plockat upp MTB sedan 12 och nu nyligen även Gravel. Hjälper gärna till med lvg-cykel.
Vill du kliva in billigt och uppgradera så se till att ramen är av kolfiber. Då kan du uppgradera vartefter. Tyvärr blir det ganska dyrt i längden.
Det finns mycket fina cyklar beggade både på Blocket och Happy. Hjälpte min son köpa en cykel nyligen. Att titta på olika cyklar i den budget du tänker dig brukar vara en bra start.