Ekonomisk ångest/oro

Vet att ämnet kanske redan tagits upp, men tycker ändå att det är värt att diskuteras mer.
Är det många av er som upplever ekonomisk oro/ångest? Tänker dela med mig av mina tankar och tror att fler kan känna igen sig.

Vill även tillägga att jag är väl medveten om att folk kan ha det betydligt sämre ställt och det är inte på något sätt meningen att ”trampa dom på tårna”, utan det här baseras helt på mina egna känslor, oavsett om dom är helt rationella eller inte.

Bakgrund:
25 år, utbildad statistiker. Jobbade under studietiden för att kunna spara så mycket som möjligt trots låga CSN/bidrag. Har inte fått någonting ”gratis”, mina föräldrar har inte haft möjlighet att ha ett sparande för mig under uppväxten, så alla pengar jag äger har kommit från mina egna jobb, försäljningar, besparingar och investeringar.

I mitt fall började jag investera redan som 11-12 åring utan att jag egentligen visste om det. Köpte hästar som var svårsålda pågrund av att de var svåra att hantera/rida etc. Jag la sedan ner ca 1 år på att jobba med hästen tills den blev lättare att hantera och hade då också ökat i värde. Många i min ålder ville behålla sina hästar sålänge som möjligt, men jag var tvärtom. Jag såg uppåtsidan i att sälja hästen när den var på ”topp”, dvs när den var mest värd. På det sättet kunde jag gå plus i mina hästaffärer redan som tonåring.

Sammantaget med tidig företagsamhet, jobb + studier parallellt, helt utesluta resor/evenemang/nöjen, aldrig dricka alkohol/gå på krogen/gå ut och äta - helt enkelt leva så billigt som möjligt, har lett fram till att jag idag har ungefär en miljon på kontot/i aktier/fonder.

Har utöver mitt ekonomiska och statistik intresse (älskar att nörda ner mig i tabeller, grafer, kurvor etc) gjort en satsning på lvg cykel på elitnivå. Därför skulle jag så gärna vilja köpa bra grejer för att ha möjlighet att fortsätta utveckla den karriären. Och då ställs det en del svåra frågor i mitt huvud… är jag värd en bättre cykel? Kan jag lägga 150.000 på en cykel utan att känna dåligt samvete, oansvarig etc…

I andras ögon kan det låta som lyxproblem men min erfarenhet är att det ändå kan vara svårt att tänka att det faktiskt är ”normalt” att ibland behöva använda sina pengar till något som får en att må bra (i mitt fall cyklingen). Hur tänker ni?

Och är det en hyfsad bra summa att ha tjänat/sparat ihop till (800.000-1.000.000) som 25 åring.
Har liksom tappat greppet på vad som är normalt och jag klandrar mig själv heeela tiden för att jag inte gör tillräckligt.

5 gillningar

Du är definitivt värd det. Starkt jobbat med din ekonomi och driv.

Frågan kanske snarare är, vad har du för mål du vill uppnå med din ekonomi och kommer en cykel för 150k påverka det målet? Om ja, vad värderar du högst?

Inget fel att använda pengar till något man satsar på men man bör fundera på vad man väljer bort i så fall.

Ett sidospår är, kan man köpa den cykeln begagnad och hitta en kompromiss på så sätt som uppnår båda målen samtidigt och känns lättare mentalt att hantera? Gissar på att den kostar mindre än hälften när den rullat några mil baserat på att min lvg-cykel gjorde det iaf…

Kolla gärna detta avsnitt på ämnet. :slightly_smiling_face:

Jag har inga problem att man lägger pengar på det som är viktigt för en, går i linje med mål, värderingar, intention i livet och så vidare. Det svåra tycker jag är ibland att identifiera det som är viktigt på riktigt och det som är fejk i form av en “tro” på vad som är viktigt (t.ex. omvärldens förväntningar).

5 gillningar

Tack snälla!
Nej det har du rätt i. Väldigt svårt att veta vad man innerst inne själv vill, och vad andra förväntar sig.
Men jag har iallafall kommit fram till att jag hellre lägger mina pengar på min idrottssatsning, istället för på resor tex…
sen får man kanske ta en funderare på om mer pengar (på kontot eller i fonder) påverkar hur man mår idag. Ibland kanske man hade kunnat öka livskvaliteten här och nu, utan att för den sakens skull ”tömma” sina besparingar.

3 gillningar

Jag själv satsade på cyklingen väldigt seriöst i ett par år, bland annat cyklat på BMCs värsting för 110k och billigare cyklar för 40-50k. Vill du ha ett råd? Nej. Du ska absolut inte köpa den där S-Worksen för 150k eller vad du nu suktar efter.

Skillnaden mellan den senaste S-Worksen (En av de dyraste cyklarna för dem oinsatta) och en begagnad cykel för 40k med ett par tusen i uppgraderingar är ytterst liten. Det är en viss skillnad, men du som cyklist gör 99% av jobbet. De här värstingcyklarna är i vissa fall väldigt svårsålda och tappar alltid otroligt mycket från det dem säljs för.

Det dem flesta tävlingscyklister däremot gör att bli sponsrade från en butik eller ett lag. Du behöver inte vara otroligt framgångsrik för att hitta en sponsor, utan det du gör är att skapa en bra relation till din lokala handlare.

Sedan när det är dags för handlaren att köpa in nästa års cyklar så bokar de bara in en extra cykel till dig. Du betalar runt eller strax över inköpspris, (Cirka 30-40% rabatt). I bästa fall så behöver du inte ens betala för cykeln förrens i september/oktober då cykelbutikerna oftast inte heller behöver betala sin leverantör förrens efter säsongen.

1. Få en sponsor eller en deal med en butik så du kan få köpa cykeln till iprincip inköpspris, då går du +/-0 när du i slutet av säsongen ska sälja den.
  2. Köp en något år begagnad kolfiberhoj med hyfsade hjul och en hyfsad vikt.

Sen kan du självklart lägga mycket pengar på rätt mat, träningsprogram, träningsresor etc, det är definitivt värt det. Att gå till någon som löser ett träningsupplägg och testar dig kanske kostar 3-5k men kommer göra dig mycket snabbare än vad en 100k dyrare cykel kommer göra.

12 gillningar

Spendera lite pengar såklart. Man lever bara en gång!!!

2 gillningar

Hyfsat bra summa? Jag skulle säga att du är i det närmaste unik i att lyckas spara ihop så mycket i den åldern.

Angående att köpa en dyr cykel… Du köper precis det du vill ha! Du har visat att du har full koll på pengar och pengar värde och förstår konsekvenserna av att spendera 150k på en cykel.

Det är viktigt att du är sann mot dig själv här, som sagt det är uppenbart att du klarar dig bra på dina ekonomiska färdigheter så om någon tycker det är fel gjort måste du se det som deras problem.

Jag såg i en annan tråd att du har en asd-diagnos. Med det följer ofta en ohälsosam känslighet för vad andra ska tycka som en kompensation för att man brister i sin intuition kring sociala sammanhang. Utan att veta mer om dig skulle jag säga att du behöver vänja dig vid att ta plats och göra det du tycker är rätt för dig utan att fundera på hur andra uppfattar det. Lycka till med cykelsatsningen!

3 gillningar

Som svar på en av TS frågor. Jag skulle säga att det är EXTREMT ovanligt statistiskt sett att som 25 åring ha sparat ihop närmare miljonen själv! Så utifrån det tycker jag du gott kan lägga pengar på din hobby utan dåligt samvete.

Däremot som någon skriver nöjer du dig med 95-97% av det bästa just nu och gärna begagnat är prislappen avsevärt lägre än att gå ”all in”. Det som är 100% idag är ju kanske bara 94% om två år. Så genom att sänka ambitionen något så kan du mer se det som en ”fördröjning”. Om två år från nu är det rea/finns begagnat det som är 100% idag. Så du köper 100% men bara lite senare än just nu :wink:

(Sen vet jag att det i vissa delar kan handla om skräddarsydda mått/vinklar på en cykel men köp bara DE DELARNA nya i så fall.) På den nivån lär det ändå vara ett skräddarsytt ihopplock av alla delar.

2 gillningar

Köp vad du vill, men tänk också på att ditt sparande kommer till en kostnad. Fråga dig också varför du sparar så mycket. Du har betalat för sparandet genom att i dina (enligt mig) roligaste år 20-25 år inte rest, festat, gått på konsert med mera. Om det är ett aktivt och genomtänkt val så är det väl egentligen inget konsigt men bara så man tänker på det. Men så billigt som möjligt är sällan så njutbart som möjligt. Pengar kan göra livet väldigt mycket bättre, frågan är bara när man ska använda dom för att sätta guldkant på livet.

Jag är idag 39 år och om någon idag gett mig ett erbjudande om att dubbla mitt sparade kapital mot att jag inte skulle fått ha så roligt som när jag var 20-25 år så skulle jag direkt tacka nej. Man träffade extremt många intressanta människor, man hamnade på fester både här och där, reste, träffade olika partners, köpte kläder, prylar med mera. Även med 7% avkastning per år skulle jag aldrig kunna få lika mycket “livsupplevelser” för dom pengarna idag.

Men för att svara på cykelfrågan, är det bara köpa :slight_smile:

2 gillningar

Jag vill bara gratulera dig till att du lyckats spara ihop så mycket pengar endast 25 år gammal​:muscle::blush:. Utan tvekan ska du köpa din cykel, inte en som är “nästan” den du vill ha utan den du verkligen vill ha! Det är dina pengar och klart du är värd din drömcykel. Dina tankar och funderingar känner jag så väl igen sedan jag var ung. Nu är jag snart 60 och skiter fullständigt i vad andra “tycker och tänker” när jag gör mina val. Men det har varit mycket jobb och många samtal hos en bra terapeut för att komma dit.
Heja dig och jag önskar dig många härliga mil på din nya cykel🎊.

2 gillningar

Hej!

Jag känner igen mycket av det du skriver. Jag har väldigt mycket ångest och oro när det kommer till ekonomi. För min del är det ofta tankar kring vad händer om jag blir av med jobbet, kommer jag kunna bo kvar i huset och förse barnen med det de behöver. Trist!

Men desto roligare är det att cykla, och cykla gör jag väldigt mycket trots att jag har lagt ner min elitkarriär sedan ganska länge. Just cyklingen är det som hjälper mig att handskas med ångest och oro!

Mina tankar kring val av cykel. Jag har cyklat i lag med ett internationellt tävlingsprogram och full sponsring, i nationella lag med så kallad B-spons och betalt ur egen ficka när jag blev för gammal för att få någon att sponsra mig. Ett tips är att inte skaffa dyrare cykel än att du vågar krascha den. När jag var fattig student och cyklade som mest lyckades jag skrota två cyklar på två veckor. Då är det en fördel att ha t.ex. Ultegra snarare än D-A enligt mig. Satsa på en hoj med Ultegra eller motsvarande precis under de allra dyraste, lägg pengarna som blir över på en effektmätare och lite tävlingar i Belgien.

2 gillningar

Med risk att det låter som reklam men har du kikat på svenska Allebike? Kolfiberracer med DT Swiss kolfiberhjul och Dura Ace elektroniska 12-delat för runt 60k. I mina öron låter det sjukt prisvär! Pengarna som blir över kan man lägga på en uppsättning hjul till samt en bra effektmätare. Resten in i fonder eller köpa ytterligare en till cykel, typ mtb eller en renodlad träningshoj eller att ha till inomhustrainern.

Obs, jag har aldrig själv kört en allebike men vet att de är väldigt populära. Dessutom svenskt. Jag själv cyklar mycket men kör på en Superior, rejält uppgraderad med diverse lyxkomponenter. Cyklar som Specialized, Canyon, Pinarello eller likande får man betala oerhört mycket för logga på ramen. “billigare” märken har oftast väldigt bra ramar också, ibland tillverkade i samma fabriker. Dessa kan man sedan själv bygga om med de komponenter man önskar för att få en lika bra cykel till ett lägre pris.

1 gillning

Bra jobbat med att ha sparat ihop 1 miljon vid 25 års ålder, se dig själv i spegeln med stolthet för det arbetet.

2 gillningar

Köp! Jag drar parallellen med ditt hästintresse. Inom den sporten är det många som gärna skulle satsa de pengarna för en schysst hopp el dressyrstammad pålle…å då är inte uppstallning, vet, hovslagare och försäkring ens med i kalkylen…Varför skulle du inte kunna göra det med en cykel om du ska satsa?!

2 gillningar

Låter som att du missat hela ungdomsåren när man har som roligast? Som guldpengen skriver så har du ju missat det roligaste i livet för att du vill spara maximalt? Fråga dig själv om det är värt att leva så.

Jag förstår helt klart hur du tänker, men jag funkar nog inte riktigt så. Har aldrig känt behov av att följa med på fester, resor etc. Det kan låta sjukt men under min studietid var det bästa jag visste en fredagskväll att bjuda hem min kompis (som oxå funkade som jag) och sitta och räkna analyser och repetera in matematiska formler, sinuskurvor etc. :joy:
Så det är inget jag ångrar. Däremot kan jag känna att jag inte ”har rätt att” känna mig stolt/glad för det jag lyckats spara pga de ”uppoffringar” jag gjort. Jag känner oxå att jag alltid ”borde” göra mer, spara mer/handla billigare mat etc.

2 gillningar

Nu missförstår jag med flit.
Ja, spendera lite, bara precis som du behöver för livskvalitet, så du kan maximera ränta på ränta effekten, för du lever bara en gång.

Ränta på ränta effekten blir skit om du blåser en million innan du fyllt 35 år.
Maximera livskvalitet per krona.

Köp den!! Du verkar ha bra ekonomi och huvudet på skaft. Du kommer uppskatta den och värsta fall säljer du den och så några månader senare har du tjänat ihop det du ”förlorade” vid försäljning.

Åh så synd att du inte kan njuta av hur duktig du varit och är.

Något att tänka på:
Om det var din bästa vän som hade de tankar som du har. Vad skulle du då råda henne till?

Vad gäller billig mat så pratar Jan så bra om det i olika poddar. Att det inte är där som ekonomin blir så speciellt bättre. Efter att ha lyssnat på det så har jag fått mycket lättare att unna mig något lite dyrt “som borde varit billigare” när jag handlar.

Hoppas att du på riktigt kan komma att känna att du är värd den nya cykeln!

4 gillningar

Det sista stycket med meningen som inledes med ordet Däremot låter lite tvångsmässigt. Kan vara bra att göra saker lite lagom och med måtta tänker jag.