Jag håller inte alls med om tipsen som involverar cyklar med bockstyre. Tycker det är en direkt dålig ide, speciellt om cyklisten inte är så erfaren och om cykeln ska användas på vintern.
Det är smalt och ostadigare, man har inte lika mycket kraft och kontroll. Cykeln är mer stabil med ett rakt styre. Speciellt om du behöver korrigera snabbt, tex om det är ojämt, halt, isigt osv.
Ramar till cyklar med bockstyre är oftast kortare (hjulbasen) och instabilare och med större risk för att fötterna slår i framhjulet, speciellt med cyklar i mindre storlek… och om man har stora fötter. 
Det är svårare att få kraft i bromsandet och man har sämre åtkomst till bromsarna på ett bockstyre.
Det är enklare att underhålla. Byta reglagen, kablar och att skruva av ett handtag och byta är allt mycket enklare än att hålla på med styrlindor på ett bockstyre.
Dessutom är oftast billigare än cyklar med bockstyre. Komponenterna är dyrare som man har på ett bockstyre och jag tror att det finns en liten “bock styre cyklister betalar mer för samma sak”-inställning i industrin.
Bockstyre har sina användningsområde, jag har använt dem en hel del. Vissa tycker att komforten är bra men det är högst personligt. Raka styren kan ta alla möjliga olika former och tillåta många handpositioner. Googla tex “moloko bar”. Aerodynamik när man ska racea är väl dropbars största fördel. OP som inte är så cykelvan och ska pendla 9km på vintern är inte ett av de fallen.
Jag hade satsat på någon commuter/pending/hybrid-cykel med plats för rätt feta däck, med rakt styre. Ingen dämpare. Skärmar och pakethållare är bra. Interna navväxlar kan vara trevligt för att minska på underhåll men tycker inte det är ett krav.
Hade börjat kolla i någon kategori liknande detta: https://www.cykelkraft.se/cykel/hybridcykel/cityhybrid
Om gräva ner sig lite djupare i varför bockstyre inte är ett bra val för de flesta cyklister: Why Flat Bars Are BETTER Than Drop Bars For Most Cyclists (Objective Analysis) - YouTube
Jag har ju min egna speciella smak och typ av cykel jag gillar men cyklar som dessa lockar mig på den sidan. 
cannondale treadwell
scott sub sport 30
Orbea Carpe 15
Jag hade nog börjat på lokala cykelaffären men jämfört med cyklar online om du känner dig lite mer intresserad av cyklar och kan tänka dig att skruva själv. Det är alltid nyttigt att lära sig att göra lite enklare underhåll själv. Både ekonomiskt och roligt!