Köparåd cykel till pendling 5-10 km. Budget kring 10k

Hej!

Lurkat länge på forumet men nu var det dags för ett första inlägg.

Vi har nyligen flyttat till hus vilket gjort att jag äntligen kommit inom cykelavstånd till jobbet (9 km). Nu vill jag gärna köpa en härlig cykel med en budget på ca 10 k. Har ingen bakgrund inom cykelnörderi men har en tendens att vilja köpa de värsta prylarna, i cykelvärlden tycks det gå att lägga hur mycket pengar som helst, försöker hejda mig så gott det går. Kategorin cityhybrid har fångat mitt intresse. Saker jag önskar av cykeln:

• Kunna cykla hela hela året, kan bli rätt isigt där jag bor.
  • Kunna montera barnstol för hämtning/lämning på smidigt sätt. Samt korg /cykelväska för att handla på vägen hem.
  • Vill gärna kunna köra lite grusväg /bättre stig på fritiden.

Tacksam för all input och tips på bra cykel!

3 gillningar

Köpte en Crescent Pica av ungefär samma anledning. Kvaliteten var okej, men inte vad jag hade hoppats på. Så om en sorts måttstock hade jag tittat på märken på nivån över Crescenten. Jag kommer att byta.

Jag köpte för några år sedan en white cyclocross från XXL, tror att den kostade ca 8000. Har hittills varit jättenöjd med den. Sätter dit grövre mönstrade däck vintertid.

Fråga på happyride.se. Där finns en otrolig kompetens inom området.

6 gillningar

Glöm inte avsätta pengar för rejäla vinterdäck, typ Schwalbe Ice Spiker PRO eller liknande. Jag känner mig mycket säkrare på cykeln med dessa på än gåendes till fots. Det går fint att cykla på blankis.

Det finns många klipp på Youtube där man kan glo på hur dessa däck funkar i svårt väglag, exempelvis:

Och så är det så skönt på våren när man får byta till något med lägre rullmotstånd. :smiley:

1 gillning

Jag har en sjuväxlad Batavus och cyklar till jobbet när vädret är okej. Dolda växlar i navet känns härligare än alla jämrans utanpåliggande kedjekransar jag haft förr.

Jag har cykelväskor på min alltid. Enda negativa är väl att originalfälgarna är vassa och dödar däck om man t ex klipper en trottoarkant med lite fart.

2 gillningar

Dubbdäck på cykel är ett måste i kallt väder. Svart-is sveper undan framdäcket innan man fattar vad som hänt. Och som tidigare talare sa, på våren när kan byter tillbaka till vanliga däck flyger man fram. Kör själv en cyklocross, en hybrid mellan mountain bike och street racer. Bästa av två världar, snabb och kan ta skogsvägar och enklare stigar. Men hade jag köpt idag hade jag nog gått på en gravel. Liknande men mer bekväm geometri.

Vissa har extra fälgar för att snabbt kunna välja dubb eller inte på morgonen. Själv byter jag däcket två gånger om året. Funkar och safety first :wink:

2 gillningar

Som student i Uppsala cyklade jag året om och där var vädret ofta ganska vintrigt. Jag hade på den tiden tidvis en mountainbike och det underlättade en del. När det var halt var det en fördel att kunna ha dubbla handbromsar och kunna parera risken att ramla med benen. Vid något tillfälle åkte jag ner för Slottsbacken där var påtagligt isigt. Jag snurrade runt ett par varv med cykeln men höll mig upprätt.

1 gillning

Fundera på hur mycket du kommer ha lust att ta hand om din cykel. Om du vet med dig att du inte kommer att ställa dig och rengöra den grundligt typ en gång i månaden (speciellt under vinterhalvåret) så skulle jag råda dig att satsa på en cykel med så kallad remdrift, alternativt med vanlig kedja men där växlarna sitter skyddade bakom ett nav.

1 gillning

Håller med till 100%
Köp en billig aluminium cyclocross eller gravel.

1 gillning

Kan rekommendera Skeppshult. Rejäla och stabila. Har haft min 7-växlade i 20 problemfria år. Vilken av deras modeller som skulle passa dig kan du säkert klura ut på egen hand.

1 gillning

Nu är detta en bra bit över din budget men måste ändå tipsa om den, jag köpte precis en gravel och har haft den en vecka. Otroligt nöjd och det är inga problem att cykla på grusvägar eller stigar. Har goda möjligheter att montera olika saker på ramen. Mycket bra kvalitet som kommer hålla i många år.

+1 på den! Skulle också rekommendera att fråga på det forumet. Medlemmarna där är väldigt kompetenta samt hjälpsamma med att svara.

1 gillning

Jag håller inte alls med om tipsen som involverar cyklar med bockstyre. Tycker det är en direkt dålig ide, speciellt om cyklisten inte är så erfaren och om cykeln ska användas på vintern.

Det är smalt och ostadigare, man har inte lika mycket kraft och kontroll. Cykeln är mer stabil med ett rakt styre. Speciellt om du behöver korrigera snabbt, tex om det är ojämt, halt, isigt osv.

Ramar till cyklar med bockstyre är oftast kortare (hjulbasen) och instabilare och med större risk för att fötterna slår i framhjulet, speciellt med cyklar i mindre storlek… och om man har stora fötter. :slight_smile:

Det är svårare att få kraft i bromsandet och man har sämre åtkomst till bromsarna på ett bockstyre.

Det är enklare att underhålla. Byta reglagen, kablar och att skruva av ett handtag och byta är allt mycket enklare än att hålla på med styrlindor på ett bockstyre.

Dessutom är oftast billigare än cyklar med bockstyre. Komponenterna är dyrare som man har på ett bockstyre och jag tror att det finns en liten “bock styre cyklister betalar mer för samma sak”-inställning i industrin.

Bockstyre har sina användningsområde, jag har använt dem en hel del. Vissa tycker att komforten är bra men det är högst personligt. Raka styren kan ta alla möjliga olika former och tillåta många handpositioner. Googla tex “moloko bar”. Aerodynamik när man ska racea är väl dropbars största fördel. OP som inte är så cykelvan och ska pendla 9km på vintern är inte ett av de fallen.

Jag hade satsat på någon commuter/pending/hybrid-cykel med plats för rätt feta däck, med rakt styre. Ingen dämpare. Skärmar och pakethållare är bra. Interna navväxlar kan vara trevligt för att minska på underhåll men tycker inte det är ett krav.

Hade börjat kolla i någon kategori liknande detta: Cityhybrider - köp din cityhybrid på nätet till bra pris!

Om gräva ner sig lite djupare i varför bockstyre inte är ett bra val för de flesta cyklister: Why Flat Bars Are BETTER Than Drop Bars For Most Cyclists (Objective Analysis) - YouTube

Jag har ju min egna speciella smak och typ av cykel jag gillar men cyklar som dessa lockar mig på den sidan. :wink:

cannondale treadwell
scott sub sport 30
Orbea Carpe 15

Jag hade nog börjat på lokala cykelaffären men jämfört med cyklar online om du känner dig lite mer intresserad av cyklar och kan tänka dig att skruva själv. Det är alltid nyttigt att lära sig att göra lite enklare underhåll själv. Både ekonomiskt och roligt! :slight_smile:

Mnja, aerodynamik spelar givetvis roll, men bockstyrets fördel gentemot ett traditionellt rakt styre är också att man kan byta handposition. Nu finns det ju som du nämner lite mer speciella raka styren som tillåter detta med, men samtidigt så finns det olika typer av bockstyren med, alla är inte smala (“flared” är ju vanligt till gravel t.ex.).

Sen var väl pendla 9km på vintern bara ett av användningsområdena.

Men, du har rätt, detta är saker som kan vara viktiga för TS att tänka på.

Tack för alla kloka tankar!

Vände mig också till happyride för ytterligare tips. Planerar i dagarna att besöka den lokala cykelhandlaren och fönstershopa lite för att komma vidare i processen.

Något jag glömde skriva i orginalposten är att jag nyligen ärvt en Nishiki racer, så tänker inte att den cykeln jag nu ska köpa behöver tillfredställa några racerbehov.

Återkommer när jag varit hos cykelhandlaren. Vill själv alltid veta hur det gick när jag läser liknande trådar : )

3 gillningar

Absolut. Håller med. Det finns helt klart användningsområden för bockstyren. Alternativa handpositioner är trevligt på längre turer men går att lösa med inre eller yttre bar ends, “loop-styren”, moloko-style styren eller till och med aero bars på vanliga styren.

Generellt skulle jag nog säga att man väldigt sällan behöver rekommendera ett bockstyre för andra användningsområden än ren racing för de som har specifika behov av det behöver ingen rekommendation utan vet redan om det. :wink:

Om du har en bra vanlig cykel i dagsläget och gillar att pilla så kan man konvertera genom att köpa motor och batteri. Jag är inte särskilt händig, men konverterade 2018, och den har tjänat mig väl sedan dess.

Jag cyklar alltid till jobbet (tar 20-30 minuter). Min specialized hybrid cykel är tio år, älskar den, det är roligt att cykla till jobbet. Köpte den för 6500, har lämnat in den för reparation två gånger ungefär 3000 kr per omgång (jag kan inte säga att jag är bra på att ta hand om den).
Gick till cykelbutik igår för att ta reda på om värt att lämna in den igen eller köpa ny. Där stod en scott sub cross för 10 000 och det var kärlek vid första ögonkastet (hade en Scott innan min Specialized). Känns dock alltid bra att ha något att jämföra mot så jag frågade vilken cykel som var motsvarighet men av den lite mer tråkigare typiska mamma/pappa varianten och då var alternativet typ monark eller crescent för 6000. Då var saken klar, för mig är det värt 4000 extra och få en rolig, lättare cykel med lite fjädring (och inget problem att fästa barnsits eller kärra) så det blev köp :champagne:

Edit: kommer kunna återanvända mina dubb/vinter däck, vissa vintrar orkar jag sätta på dom. Annan kommentar, gillar däck där reflex går längs med “hela cirkeln”, har sett andra med likadana från bilen och man syns riktigt bra från sidan…

Jag har svårt att formulera exakt varför, men efter att í många år ha kört med vanligt, rakt styre så kändes det som att komma hem när jag tillslut köpte en cykel med bockstyre (som jag användet både till nöje och året-runt-pendling). Och det handlar inte om att jag har klockat mig själv eller mätt aerodynamiken. Det bara känns mycket bättre, roligare och skönare.

Jag antar att detta är relaterat till ett av de viktigaste råden när man köper en cykel, nämligen att prova olika modeller för att hitta en som känns bra för en själv. Vissa saker är svåra att läsa sig till.

1 gillning