Elfordon för en stadsbo utan bilkörkort

Jag har funderat länge på det här med att skaffa ett fordon, specifikt något som drivs av el. Känner mig en aning begränsad varje gång jag ska storhandla då jag får fråga skjuts av någon annan eller om man ska t.ex. på en mindre utflykt och har lite bagage med sig så blir det aldrig riktigt bra. Vill känna mig lite mer självständig så att säga.

Jag har inget bilkörkort och har inga planer på att ta det för tillfället. Har dock mopedkörkort för EU-moped. Bor själv rätt så centralt i en lägenhet.

Jag blir inte riktigt klok på vad jag skulle kunna välja och är nyfiken på om någon annan har några bra tips? En vanlig elmoped har ju t.ex. inte så mycket möjlighet att lasta på, en lådcykel kanske är för stort och omständigt att förvara? Antar att stöldrisken är rätt så hög med dessa fordon? Finns det några smarta hybrider som har en mindre form eller söker jag kanske något som inte riktigt finns.

Ping till @janbolmeson förresten. Kanske vi skulle kunna ha en kategori/underkategori som kallas fordon för jag hittar bara en som handlar om just bilar. :thinking:

2 gillningar

IMG_4426

7 gillningar

Tack @Indexqueen! :smile: Då får det bli en sådan, vi ses på virkningskursen på Lördag, glöm inte fikan. :older_man:

6 gillningar

Lådcyklar är det första som poppar upp i mitt huvud. Vet inte med stöldrisken men har du cykelförråd till lägenheten och en bra hemförsäkring så täcks en eventuell stöld där i alla fall.

Har aldrig ägt en själv men de verkar ju hyggligt robusta och smidiga som mellanting mellan en bil/cykel.

2 gillningar

Hur ser dina resmönster (eller önskade resmönster) ut? Vill du pendla till jobb med fordonet och isf hur långt? Hur ofta behöver du lastkapacitet i förhållande till hur ofta du bara ska transportera dig själv?

Om du har ett bra cykelrum i huset så kanske en bra elcykel + cykelkärra kan vara något så kommer du runt den stora stöldrisken. Cykelkärran kan ju till och med delas med grannar om du inte använder den till vardags. Finns allt från billiga vagnar på Biltema till dyrare typ Thule

Exempelvis: Köp Thule Coaster XT Cykelvagn inkl. Promenadkit, Basil Green | Jollyroom

2 gillningar

Sant sant, jo men har funderat på det med. Det är det här med stöldrisken som jag får kolla upp. Är det någon på forumet som använder en lådcykel dagligen?

1 gillning

Daglig pendling har jag tänkt och lastkapaciteten behöver jag nog 2 gånger i veckan ca. Vi pratar kanske 5-15 km per dag så inte så speciellt långa sträckor.

Det här med släp/kärra har jag inte alls tänkt på, det var ett bra tips, ska kolla på det!

1 gillning

Låter som att det skulle kunna vara en bra kombo!

Förespråkar elcykel framför moped av flera skäl. Förvaringsmöjligheter i cykelrum, fler val av färdvägar på cykelbanor, var lite aktiv utan att bli svettig, kan ta nåt glas vin och ändå ta cykeln hem (inom rimliga gränser ska väl tilläggas…).

4 gillningar

Elcykel + kärra.

3 gillningar

Förutom @Indexqueen lysande förslag, som ni ju då tar upp på virknings kursen (skrattade så jag grät när jag läste det :rofl:) så är ett från-sidan tips är att inte storhandla. Vi slutade storhandla när vi tog bort bilen för en herrans massa år sedan nu. Handlar så mycket att det går att bära / cykla med. Visst det blir några rundor till i månaden men också mer flexibilitet vad man vill äta, vad som finns på extrapris, och för oss mindre svinn med mat som behöver slängas. Ett alternativ kanske?

Om kollektivtrafik inte funkar och du vill utöka räckvidden med mindre ansträngning så är jag inne på samma sak som @Sumpmarken och av samma orsaker dvs elcykel. Många fördelar i stan.

Blir spännande att se vad det blir! Lova att ladda upp en bild :slight_smile:

5 gillningar

Jag cyklar med kärra. Jag tror t o m det är exakt en så’n här:

https://cdon.se/sport-outdoor/trekker-cykelkarra-p102320846

Funkar galant till och från butiken och rymmer rejält med kilon och kassantal. :slight_smile:

4 gillningar

Beror på hur man definierar storhandla, men två såna: Cykelkorg, pakethållare - Biltema.se och sen en låda av något slag på pakethållaren + liten korg på styret så kan du få med dig en hel massa på en trampcykel/elcykel.

3 gillningar

Bonus: Jag har cykelväskor också, men de duger mest till “kompletteringshandel”, inte veckohandling.

2 gillningar

Småbarnsfar här. Vi (försöker) alltid cykla till affären när vi handlar, fast vi har bil (om jag inte tar det på vägen hem). Vi har visserligen inte mer än 2 kilometer, så är inte så världsligt.
Jag kan utan större problem köra veckohandlingen med 2 cykelväskor och en ryggsäck. Detta då med en 3-åring i cykelvagnen (Thule chariot). Hon får ofta hålla större saker såsom toarullar.
Vagnen går dessutom att fälla ihop (sisådär bra, men lite iaf) om man önskar att de tar mindre plats.
Drar jag utan barn får jag med stora mängder. Skulle man göra detta med en elcykel är det dessutom inte ens svettigt.
Edit: Har även pakethållare även om denna sällan används.

3 gillningar

Skulle kanske kunna vara något, det vill säga skaffa en gammal postcykel, med fack.

2 gillningar

Cykel, utan el. Helt oslagbart. Gratis motion. Köp elcykel om du är över sjuttio och/eller måste cykla i kostym.
Cykelvagn av bättre klass, t ex från Thule. Använder du när den behövs så slipper du åka runt med lådcykel som en annan Södermalmstomte.

2 gillningar

Vi har nog olika ålder på våra barn. Jag har tre idrottande tonåringar hemma. Veckohandlingen ryms med minsta möjliga marginal i bagaget på en större kombi. 5-6 Willys flergångskassar.

2 gillningar

Jag kör elcykel + Thule cykelvagn + cykelkorgar vid behov. Löser hämtning av stora paket, veckohandling m.m. utan problem.

Bara dra ner på elassistensen om man vill ha mer motion, men guld värt med extra hjälp när man kör långa sträckor med full last. Tycker det kan ersätta bil i betydligt större utsträckning då.

Lockad av lastcykel i teorin men ser många fördelar med cykelvagn. Lägre stöldrisk, billigare, enklare att förvara, kan skippa vagnen om lastutrymme inte behövs vid ngt tillfälle, vanlig cykel får tas med på pendeltåg (med eller utan vagn) för att nämna några.

4 gillningar

Tycker du ska kolla in Cake. High performance electric motorbikes | Shop online | CAKE
Kanske specifikt Makka, den kan man köra på AM kort. Körs på el och verkar rätt flexibel när det kommer till att lasta saker.

1 gillning

Vill man ha mer komfort, eller vill åka längre sträckor än vad som är cykelvänligt så funkar kanske ngt dylikt:
https://www.titanzero.se/

Googla ”mopedbil el” så finns det ett par olika alternativ.

Med vänlig hälsning,
F

2 gillningar