Tips inför elcykelköp

Hej!
Jag är sugen på elcykel. Tycker att jag sett att det finns några här på forumet som har elcyklar, och andra kanske har funderat själva/läst på och kan komma med kloka tankar och inspel inför köp?

Till dig som har: Vad har du för elcykel? Tycker du om den? Vad är det bästa/sämsta? Pris vid inköp? Hur länge förväntar du dig att den ska prestera?
Till er andra: Vad är viktigt att tänka på vid köp av elcykel? Hur känner ni kring pris vs förväntad livslängd?

Mina egna tankar:
Jag har ca 1,5 mil till jobbet, och jag tänker att det skulle ge fin frihetskänsla att susa fram när jag vill istället för att tajma kollektivtrafiken (eller köa på Essingeleden, men det är inte ens ett alternativ!). Har cyklat massor på vanlig cykel hela livet, men nuvarande pendlingsavstånd är lite för långt för att det ska vara bekvämt på vanlig cykel. Jag är på kontoret ca 2-3 dagar i veckan.
Det som gör att jag tvekar är väl priset kontra förväntad livslängd. De jag kikat på ligger runt 20k, och jag vet inte om det är rimligt att tro att de är pigga efter säg 2 år? Visst har jag råd, men jag vill att det ska kännas som en bra deal.
Trevlig helg!

Om du vill nörda ner dig i ämnet rekommenderar jag följande forum: https://www.happyeride.se/

1 gillning

En rätt viktig fråga är väl också hur du kan förvara den hemmavid samt på jobbet. En allt för fin och dyr cykel riskerar att försvinna om den står för synligt.
Flickvännens 17k cykel av känt märke försvann efter tre veckor ur låst cykelrum medan min 10k av okänt märke som stod bredvid fick stå kvar (och gör än).
Då var hennes ändå låst med klass 3 kätting och lås.

1 gillning

Vi har en CargoBike Delight (lådcykel) som vi är väldigt nöjda med. Inte en sådan cykel du är ute eftersom det är en lådcykel. Sjukt smidig för att hämta/lämna barn, kort handling på Ica och så vidare.

Kostade 32000 kr vid inköp. Tänker att i alla fall hålla 5-10 år om man servar och kanske byter batteri.

1 gillning

Motorn håller längre än cykeln. Det är batteriet som ger upp. Räknar du med 500 laddcykler på batteriet så blir du inte besviken. Laddar du ett halvtomt batteri så är det en halv laddcykel.

Det är svårt att säga exakt hur långt du kommer på en laddning. Det beror på backar, start och stopp, vilket läge du cyklar på, och vilken sorts motor cykeln har. Tillverkarnas uppskattningar brukar vara baserade på det meningslösa eco-läget. Mer troligt kommer du vilja cykla på medel-läget där motorn faktiskt bidrar med något. Högsta läget kanske känns bekvämt dår motorn tar över hela arbetet, men undvik det om du vill maximera livslängden på batteriet.

Eftersom du har 30 km totalt så skulle jag titta efter något system som påstår sig ge 50 km eller mer på medelläget. Då kommer du kunna cykla både till jobbet och hem på en laddning. 3 gånger i veckan blir ca 140 gånger per år, så batteriet bör räcka i minst tre år.

Om du väljer en cykel med mittmotor får du bäst utväxling, längst sträcka per Wh, och också mest hjälp i riktigt branta uppförsbackar. Mittmotor känns också som att man cyklar själv i ständig medvind, medan en navmotor ofta känns lite mer som en moped. Mittmotorn brukar dock vara dyrare. Jag hade en cykel med mittmotor och 504 Wh batteri. Den behövde jag ladda ungefär var tionde mil, trots långa branta backar i båda riktningarna. Så där får man riktigt bra livslängd på batteriet.

Säg att du köper en elcykel för 20t som du har tänkt. Lägg till kanske 1500 kr/år i underhåll. Om den håller i tre år så har du betalat 680 kr i månaden. Om du cyklat tre dagar i veckan 45 veckor om året så blir det 1200 mil till en kostnad av 20 kr milen eller 60 kr per cykeldag. Om du köpt en cykel med bra kvalitet så kan du då köpa ett nytt batteri för ca 6000 kr och förlänga livslängden med lika många år till.

Själv tycker jag att det är kul att cykla och gör det gärna varje dag, året om, så med en elcykel hade jag nog räknat med 5 dagar i veckan och inte ens köpt busskort. Så var det när jag hade elcykel i alla fall. Man blir liksom inte trött så det finns ingen mening med att ha “vilodagar”. :grin:

1 gillning

Ja det vill jag minsann! :sweat_smile: Tack för tipset!

Fy vad trist att höra om stölden! Trodde nog som du att cykelrummet skulle vara safe, men jag har tänkt köpa en som jag kan plocka med mig batteriet på. Behöver ändå kunna ladda på kontoret/i lägenheten. Och jag tänker att det lär minska stöldbegärligheten.

Ja precis, det är nog batteriet som är flaskhalsen… Men det går ju att byta förstås! Kul att du är nöjd!

Stort tack för ditt inlägg, det var precis vad jag hoppades på! Just skillnaden på de olika lägena och de olika alternativen på vart motorn sitter har varit svårt att läsa sig till. Gillar dina kalkyler på både laddcyklar, kilometerpris och livslängd. Låter ju mer och mer som att en lite mer påkostad cykel är en bra deal, värt att prova… :wink: Tack!

1 gillning

Jag gjorde en hel del research inför mitt köp och beslutade att ha motorn i vevpartiet och motor/växlar/batteri från ett känt och etablerat märke.

Jag landade på denna som en kompromiss då det är butiksmärke men byggt på kvalité: https://www.cykelkraft.se/made-scilla-matt-svart
Köpte den på rea och med ett öppningserbjudande i deras senaste butik, totalt 14k.

Tänk på att cykeln väger en hel del vs en vanlig cykel.

2 gillningar

Perfekt att få följa nån som gjort efterforskningen! Ser bra ut! Fint med sån butiksdeal också, det kan ju verkligen vara nåt att hålla utkik efter!

Tyvärr har hon kvar batteriet… För det satt inte i vid stölden :frowning:

Det är fanimej ingen som vågar ta ställning i den frågan och tala klarspråk. :sweat_smile: Tillverkarna och recensionssajterna tar ju inte ställning eftersom de vill sälja in alla alternativen som “bra”. Och så har vi de amerikanska sajterna där de har helt andra förväntningar på elcyklar eftersom de kör dem mer som mopeder, ofta med mycket kraftigare motorer än i Europa. Ett härke är det.

Jag hade någon mountainbike-hybrid från Specialized med Shimano Steps. Var grymt nöjd (fast idag hade jag valt något mer stadsvänligt, jag var konstigare på den tiden). Både Shimano och Bosch har gott rykte på sina mittmotorer. I stort sett köper du ju deras system så resten av cykeln handlar mest om sittställning, fästpunkter och tillbehör.

Om du är van att jämföra specar på vanliga cyklar så är mitt råd att försöka avträna dig det. Ingen bryr sig om vad det är för växelgrupp på en elcykel för pendling. Kanske att du ska undvika Biltema-kvalitet i din prisklass. Men så fort du är uppe på Shimanos namngivna grupper så är du hemma, även om det är de lägre klasserna. Ska du ha mittmotor räcker 7 växlar gott och väl.

1 gillning

Vad har du haft för cykel innan?

Köp ingen elcykel om du absolut inte måste pga skada, lastbehov eller liknande. En bra vanlig cykel är snabbare, roligare och långt mer miljövänlig.

Cyklar man några gånger i veckan på en bra vanlig cykel under en längre tid så kommer man lätt snitta 25km/h. En laglig elcykel gör 20-22km/h. De är sega, tunga och svåra att manövrera.

Problemet är att de flesta bara har cyklat på skräpcyklar hela livet och då känns det som att man behöver en elcykel men det stämmer oftast inte.

11 gillningar

Håller helt med och jag sålde min elcykel i våras

3 gillningar

Jag har två elcyklar. En postcykel och en lådcykel. Mina “two cents” (resten sitter i en billig indexfond):

Jag skulle också föreslå att verkligen tänka igenom om du behöver en elcykel. Jag blir ofta omcyklad av MAMILs med vader lika stora som mina lår, men jag tar igen skammen när jag kan hämta barnen från skolan en regnig dag i november trots att jag har feber, eller när man hojar med kylbox till den närliggande sjön en kokhet julidag. Alla andra dagar är det ganska fånigt. Har du varken barn eller kylbox så behövs det kanske inte.

Jag har holländska cyklar som jag är fruktansvärt nöjd med. Mittmotor är ett måste, och steglös växel är helt ljuvligt om du kan välja det.

Ett alternativ är att köpa ett eftermonterings-kit till din befintliga cykel. Finns både lagliga och olagliga att beställa på nätet, så se till att du köper medvetet.

Använd hjälm!

2 gillningar

En elcykel med mittmotor går utam problem 25 km/h. Shimano Steps stänger av motorn på 25,9 km/h och orkar hålla den farten också. Det är ju 250W extra boost i drivlinan utöver dina muskler. En normaltränad pendelcyklist trycker själv in ca 100-200W (kontinuerligt) så en tredubbling av effekten är klart att det märks. Du kanske tänker på en hubbmotor?

Jag hade en fin cykel och 17 km landsväg enkel väg (dock med läbbiga backar). Blev svettig, behövde duscha och äta en andra frukost på jobbet. Fredagar var musklerna slut så då blev det bil till jobbet. Körde detta i ett år innan jag bytte till elcykel.

Nu när jag bor 3 km från jobbet kör jag hellre vanlig cykel men över milen förstår jag att man börjar kika på motor. En elcykel är ändå långt mer miljövänlig än en elbil. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hade en Crescent Eloise men har skaffat en vanlig ”komfortracer” nu.

Upp till 25 km/h var elcykeln ok men därefter, när elassistansen inte längre ges, trögtrampad.

25 km/h kan låta tillräckligt men ska man plöja raksträckor vill man gärna köra lite snabbare.

Samtidigt tror jag att du kan komma till jobbet utan att behöva dusch/ombyte om du kör elcykel, men inte med vanlig cykel.

2 gillningar

Det här blev ju riktigt intressant!

@JHA jag har definitivt cyklat främst på skräpcyklar. Hade en i tio år som var precis som en joggingtur - den rullade ingenting utan att jag trampade. Men jag bytte upp mig för ca fem år sen, till en klassisk Monark, och nu rullar jag förbi de flesta av mina medtrafikanter.

Självklart finns vassare alternativ ändå - det går ju att lägga nästan hur mycket som helst på cykel. Men precis som @Mikael.T och @emilv är inne på så misstänker jag att jag skulle behöva duscha och byta om efter 1,5 mil även på en riktigt bra vanlig cykel.

Väldigt värdefullt att få höra från er som inte rekomenderar elcykel! En bättre vanlig är helt klart nåt att överväga. Men då öppnar vi ju dörren till vad som är en bra vanlig pendlarcykel istället… :sweat_smile:

2 gillningar

Jag köpte en elcykel med motsvarande utgångspunkt att smidigt kunna fram och tillbaka till kontoret (cirka 40 minuters färd i en riktning). För mig var det just att kunna ta sig till kontoret utan att behöva ta med ombyte och duscha som gjorde att elcykel framstod som det bästa alternativet, och där har den verkligen uppfyllt sitt syfte. Dessutom riktigt bra start på dagen få cykla förbi alla svettiga, hårt kämpande jobbpendlare i långa uppförsbackar. Man känner redan att man är ett steg före :wink:

MEN. Såhär ett år senare har jag ändå blandade känslor kring inköpet. Som andra nämnt i tråden så tycker jag verkligen du ska fundera på om du behöver en elcykel och kanske främst hur vägen till jobbet ser ut. Elcyklar är tunga och otympliga. För egen del är den absoluta majoriteten av sträckan till jobbet på plan mark. Det innebär att elmotorn inte tillför särskilt mycket då man fort när upp i de 25 km/h då motorn slutar tillföra kraft. Plötsligt känns cykeln och dess höga vikt snarare som en belastning, inte minst när det swishar förbi till synes otränade män i övre medelåldern på racercyklar i vad som känns som dubbla hastigheten utan någon vidare ansträngning.

En annan sak som jag insåg lite för sent är hur bökigt det faktiskt är att behöva plocka ur batteriet och släpa på det varje gång man parkerar cykeln (krävs av de flesta försäkringsbolag för att de inte ska dra av en orimligt stor summa av ersättningsbeloppet vid händelse av stöld). Inte minst om man har ett batteri som är monterat inuti ramen. Så fort du ska iväg någonstans behöver du således ha med en väska för att släp runt på ett stort och otympligt batteri. Kanske inte ett problem om du bara ska pendla till jobbet, men vid alla andra mer spontana utflykter blir det helt klart mindre kul, vilket också gör att jag drar mig från att använda cykeln lika frekvent och spontant som jag annars skulle gjort med en vanlig cykel.

Om du ändå bestämmer dig för att elcykel och vill hänga på ned i kaninhålet så here you go:

• Mittmonterad motor är det klart vettigaste alternativet.
  • Bosch-motorer är att föredra. Särskilt trevliga är de i performance-serien som ger mycket vridmoment för pengarna (vilket uppskattas i branta backar). Vill du ha det bästa är det Performance CX som gäller (upp till 85nm i vridmoment).
  • Shimanos motorer är tyvärr rätt klena, åtminstone de som vanligtvis slängs på ”vanliga” cyklar. Men beroende på vad du är ute efter så kan det förstås funka oavsett om du kan leva med lite pulshöjning i de värsta uppförsbackarna. Motorerna med högre vridmoment säljs främst på mountainbike-modeller (som kostar ett par njurar).
  • Värstingbromsar och växelpartier kan du gott skippa (som någon annan skrev i ett tidigare inlägg). Sikta på Shimano Deore till växelpartiet och Shimano MT-200 till bromsar. De är riktigt prisvärda och pålitliga för sin prislapp.
  • Sikta på ett batteri på minst 500wh. I kombination med en Bosch-motor har du i regel runt 8-12 mil på en laddning beroende på modell.
  • Titta in på Bikester.se. De har oftast nedsatta priser och bra utbud. Dessutom kan du via många förmånssajter (t.ex. Benify) få ytterligare 10% rabatt ovanpå nedsatta priser. Jag fick ge 29 tkr för en lite finare modell som såldes för 37,5 tkr en vecka tidigare under högsäsong.

Hoppas det var till hjälp!

5 gillningar