Ni med elcykel, hur gör man med batteriet?

Dottern är inget fan av barnstolen på cykeln och då vi väntar en till blir det aktuellt med cykelvagn. Eftersom cykeln vi har är en riktig skrothög och vi har det väldigt backigt är vi intresserade av elcykel särskilt när man ska dra 2 barn och handla osv.

Har kikat runt nu lite på BF. Finns ju en del fina modeller för 15k eller så. Den stora frågan är bara vad man gör med batteriet?! Eftersom cykeln kommer stå oövervakad på tågstationen flera gånger i veckan är ju stöldrisken rätt hög. Man kan ju såklart lämna batteriet, men frågan är hur lätt det är att stjäla då? Om man tar loss det, hur tungt är det? Får det plats i en ryggsäck? Orkar man bära runt med det hela dagen? Placering på pakethållare, ram eller inuti ram? Hur gör ni?

4 gillningar

Jag plockar ALLTID med batteriet, otroligt hög stöldrisk. Så hög att mitt försäkringsbolag, ica banken, har exkluderat batteriet ur deras hemförsäkring.

Batteriet är stort och tungt, inget man vill bära runt på en allt för lång stund.

6 gillningar

Mitt elcykelbatteri väger kanske ~3,5kg. Så det är väl hyfsat tungt ja… man bör absolut inte lämna det. Tips även att stöldmärka cykeln, ha ett ordentligt lås och lås fast ramen i något.

3 gillningar

Sambon tar med sig sitt batteri i ryggsäcken. Väger en del men jobbigar att cykla hem utan batteir

2 gillningar

Kanske bara blir en vanlig cykel istället då. Min väska är redan full med dator, läsplatta, matlåda och cykelhjälm. :zipper_mouth_face:

4 gillningar

Jag tycker det låter klokare.

Elcyklar fungerar bra om man cyklar hela vägen till jobbet och kan ta med batteriet in, eller om man kontinuerligt cyklar någonstans där man annars också kan ta med det in (t.ex träning eller dylikt)

2 gillningar

Kanske kolla lådcykel då? Tror många batterier sitter skyddat i eller under lådan. Svårare att sno och kanske låsbart. Istället för vanlig cykel och cykelkärra. :+1:

2 gillningar

Mjo har funderat på det. Men svår att parkera vid stationen och de är väl också stöldbegärliga? Tanken med vagn var att dumpa den vid förskolan t ex och sen cykla till stationen. Åka och jobba och sen cykla tillbaka till förskolan och koppla på vagnen igen. Dessutom smidigare att bara koppla av vagnen när man inte behöver den tänkte jag.

1 gillning

Nej men kära nån, batteriet är hur enkelt som helst att plocka med i väskan. Så länge du inte ska gå några mil med det är det knappast jobbigt att ha det i väskan under dagen.

4 gillningar

En dröm vore att ha batteriet och laddaren inbyggt i en väska. Det kommer väl snart.

När jag hade elcykel så fanns det ingen stöldrisk dit jag cyklade.

2 gillningar

Om du inte tar med dig batteriet så kommer det bli stulet på 30 min.

Räcker folk bara ska gå in i butiken 5 min så är batteriet borta när de är tillbaka. Väldigt lätt att rycka ur batteriet.

2 gillningar

Vad är BF???

Black Friday
Battlefield
Barn- och fritidsprogrammet

5 gillningar

Kan va mycke…:laughing::laughing:

På min elcykel är batteriet fastlåst på cykeln på ett ganska betryggande sätt (Shimano Steps mittmotorsystem med batteriet på ramen under styret; låset är en del av fästmekanismen och har samma nyckel som det fasta bakhjulslåset). Lämnar sällan cykeln på gatan mer än någon timme men när jag gör det så får batteriet sitta kvar. Skulle dock inte vilja parkera cykeln på en tågstation under en hel dag, sådana ställen är väldigt utsatta för lite mer organiserade cykeltjuvar.

2 gillningar

Jag ställer aldrig elcykeln ute utan kör in del i lägenheten eller in på jobbet.
Tror det ej skulle dröja länge innan någon klåpare snor den om den skulle stå ute.
Sen så håller grejerna lämgre om man skyddar mot vädret och ställer in i ett torrt utrymme.

2 gillningar

Vi har faktiskt 4 at cykelgarage vid stationen med låsbara bås i varje. Kostar 600kr. I halvåret. Vågar man lämna i ett sånt kanske? :nerd_face:

2 gillningar

En rik vigilante borde sätta GPS i ett batteri och bli en slags elcyklisternas Batman. Batteribanditernas skräck.

3 gillningar

Jag tycker inte det är någon större fara att parkera elcykeln på gatan någon eller några timmar förutsatt att man har rätt lås (båda hjulen måste vara låsta) och att man kan låsa fast cykeln i något rejält. Jag har dels ett ramlås som låser bakhjulet och dels ett drygt meterlångt 8 mm kättinglås som jag använder för att låsa ihop framhjulet och ramen med cykelställ/lyktstolpe eller liknande. Detta gör att det blir ett rätt stort projekt att få loss cykeln (sladdlös vinkelslip eller rätt bra dyrkningsförmåga) och det avskräcker nog de flesta småtjuvar så länge det är folk i rörelse i närheten. Skulle dock inte lämna cykeln utomhus över natten, i alla fall inte i innerstan. Hemma och på jobbet står den alltid inlåst i cykelrum.

Lämnar man ena hjulet olåst så snor de först hjulet och/eller sadeln för att hindra dig att ta hem cykeln, och sedan kommer de tillbaka på natten och får bort låset i lugn och ro.

Är det? När jag kollar online är det ingen som skriver ut varken mått eller vikt på batterierna.