Ni med elcykel, hur gör man med batteriet?

Suck detta landet alltså.

Jag struntar nog i elcykel, känns bara som man köper massa problem och oro.

Jag har alltid lämnat min elcykel med batteri vid vår pendeltågsstation och inte blivit av med vare sig batteri eller cykel på flera år. Men har kanske haft väldig tur :slight_smile:

3 gillningar

Jag var tveksam till min först. Hade aldrig någonsin köpt en ny cykel tidigare så att lägga 25 tkr plus tillbehör bar emot. Undrade om jag verkligen skulle använda den särskilt mycket. Men det var ett enormt lyft faktiskt, jag cyklar mycket mer nu och tar mig till platser jag inte tog mig till tidigare. Den är en av mina käraste ägodelar. Var väldigt nojig när jag ställde den på stan först men nu är jag inte det längre. I de allra flesta situationer räcker det med låsen jag beskrev ovan för att vara helt trygg, det är just vissa platser där det är väldigt gott om cyklar (t.ex. just tågstationer) som är utsatta för organiserade ligor nattetid enligt vad jag hört.

Det är inga superspeciella lås jag har heller.
Ramlås (följde med när jag köpte cykeln): Bike lock | PRO SHIELD™ 5850 | as basic protection | ABUS
Kättinglås: https://mobil.abus.com/int/Consumer/Bicycle-locks/Chain-Locks/8900

2 gillningar

Mja vår station är rätt känd för cykelstölder tyvärr. Sker mer eller mindre dagligen. Polisen har satt upp kameror nu men det hjälper inte, de har inte tid med sånt ändå. :exploding_head:

Ja 8900 kätting har jag redan på min skrotcykel. :rofl:

Varför kunde man inte typ börjat med kodade nycklar eller dylikt på cyklar så typ hårdvaran i batteriet blir helt låst till och i praktiken oanvändbar utan nyckeln?

Om man ska asa med:

• batteri 3-4 kg
  • kättinglås 2 kg
  • ramlås 1 kg
  • 3-4 kg elektronik, motor och övriga komponenter som gör elcykel tyngre än en vanlig cykel

…så förstår jag att man känner att man vill ha en motor…

6 gillningar

Lämnar man batteriet kvar på cykeln brukar det utesluta ersättning från hemförsäkring om cykeln blir stulen, detta oavsett var cykeln är eller hur väl man låst den. Kan vara bra att ha koll på, och läsa villkoren i sin hemförsäkring gällande cykel/elcykel noga.

2 gillningar

Jag köpte ett konverteringskit från swytchbike.com för två år sen, är fantastiskt nöjd med det. Det kostade ca 7000 kr allt som allt vill jag minnas. Valde ett konverteringskit då jag redan hade en fungerande cykel och det kändes dumt att lägga 15-20 000 på en ny elcykel. Använder cykeln i ur och skur året runt och drar ofta tungt lastad cykelkärra med den eller har barn på pakethållaren. Det funkar fortfarande utmärkt, aldrig haft ett problem med det. Jag ser nu när jag kollar på hemsidan att de har gjort om produkten lite sen jag beställde, nu är batteriet mycket mindre än det jag har. Räckvidden på nuvarande är 15 km eller 30 km. Jag minns att jag betalade extra för att få 50 km räckvidd.

Själva kittet var otroligt lätt att montera. Monterade befintlig slang och däck från det gamla hjulet på det nya hjulet med motor. Monterade batterihållare och tum-gaspedal på styret. Sedan kopplade jag en sladd mellan hjul och batterifäste, och en sladd mellan gaspedal och batterifäste och så var allt klart. Dock lärde min lokale cykelmek mig att det inte är lagligt med bara tum-gaspedal i Sverige så självfallet tog jag bort tum-gaspedalen och monterade dit pedalsensorn istället. Själv kittet kommer spärrat vid 25 km/h, men då de säljer över hela världen kan du med ett par knapptryck ta bort den spärren på egen risk.

En ytterligare bonus är att batteriet inte alls är lika stöldbegärligt som vanliga elcykelbatterier (inbillar jag mig i alla fall). De flesta fattar inte ens att jag har en elcykel, de tror batteriet är nån form av väska. Jag har t.o.m. lämnat det kvar på cykeln vid tågstationen när jag åkt bort en helg utan att nån tagit det. Ids aldrig plocka bort det när jag gör ärenden på stan heller för den delen. Deras nya batterier är dessutom så små att man med lätthet bär med dem.

4 gillningar

Istället för en elcykel, hade jag köpt en begagnad mountainbike med 21 växlar.
Inte lika stöldbegärliga.

Jag hade en sådan när jag drog reklamen jag delade ut. Det kunde väga nära 80kg.

Är det helt omöjligt för dig, så har du iallafall testat utan att investera några större summor.

Åsidosätt oron bara för en stund o fundera på om detta är rent ekonomiskt smart istället?
Om du inte köper elcykel, blir det bil istället då? Är det fallet så är det ju lätt värt att låsa in den i stationens låsboxar/cykelparkering med låst dörr.

Blir för övrigt min sambos lösning, blev av med sin cykel men den klarade sig ett halvår vid tågstationen innan den blev stulen. Vi inbillar oss att inlåst vid stationen i sånt cykelhus, samt att då låsa fast cykeln där inne är chill.

Nya säkerhetsreglerna gör att du inte kan ta med batteriet på evenemang typ konsert, hockey. Det blir ju bekymmer.

Det är ju därför jag överväger det hela över huvudtaget. Inte för att det kostar jättemycket att köra några kilometer med våran elbil. Men det är inte alltid den är ledig så att säga. Så ny cykel och vagn blir det men frågan är om man ska köra på elcykel.

Tycker man ett cykelbatteri är tungt är det dax att träna eller skaffa en dramaten! Dock bara min åsikt.
Kör dock elcykel, bär batteriet och närmar mig 50 i ålder. Är inte besvärad.

Jag är iofs inte riktigt 50 än på ett tag men jag klarar att cykla helt utan batteri :sweat_smile:

3 gillningar

Men man ska inte underskatta lufttryck. Blir otrolig skillnad om det är högt!

Jag har haft elcykel sen 2018 och tar bara med batteriet på jobbet och hemma, inte om jag är på stan och går runt. Har ett batteri som låses fast i ramen och inte i pakethållaren vilket känns säkrare. Vid ett tillfälle hade jag och kollega lämnat våra elcyklar en kort stund utanför jobbet då vi skulle vidare igen och hennes batteri som satt i pakethållaren var stulet medan mitt var kvar med diverse verktyg slängda bredvid så har fått för mig att det är svårare att sno iaf. Kan ju naturligtvis haft tur också men bor i studentstad med mycket cykelstölder så inte så att tjuvarna saknas.

Man ska ha plats också. Har som sagt ryggsäck med 15" dator och laddare, läsplatta, glas lunchlåda, cykelhjälm med mera. Tror knappt jag ens får i ett batteri där.

Sambon har allt det, minus läsplatta, inga problem för henne.
Hjälmen låser hon fast i cykeln

Lätt fixat! Köp Urberg Rogen 3.0 75 L hos Outnorth

Min ide om ännu inte hunnit förverkligas är att skaffa ett rörelsedetektor larm för typ 150 kr. Om någon rycker i cykeln en gång varnar den med ljud. Andra gången inom kort tid så går larmet. Det finns gott om rapporter om cykeltjuvar som blir röda om kinderna och sticker när larmet går…

Lämnade elcykeln på stationen med batteriet i en gång och fick den ögonblickligen stulen, så instämmer i rådet att ta med batteriet. Stölden täcktes tack och lov av hemförsäkringen den gången. Så nu har jag ny cykel och lämnar den aldrig med batteri mer än 5 minuter.

Det är tungt helt klart, men jag hade inte cyklat alls lika ofta utan elcykeln då jag har 30-40 min cykling till stationen. Känns skönt att komma fram till tåget som ska ta mig till ett möte utan att vara svettig, bara med lätt höjd puls. Jag har en robust ryggsäck på 24 liter som utan problem sväljer det du nämner plus batteri.

Att cykla med en helt vanlig cykel lär ju vara den bästa investeringen på alla plan, så länge det faktiskt blir av. Där i ligger avvägningen :blush:

1 gillning