Ni med elcykel, hur gör man med batteriet?

Det finns inga försäkringar som täcker stöld om du lämnar kvar batteriet, eftersom det är så lätt att stjäla och dyrt. Så ta med det eller lås in i skåp.

Min laptopväska är lagom stor för att ta med både datorn och cykelbatteriet, så jag använder den ibland.

Sätt också in en tagg typ airtag eller galaxy smarttag i cykeln! Det finns ringklockor som kan gömma en airtag.

1 gillning

Hur är det med lås? Räcker en kätting som är SFF godkänd typ Abus 8900?

Kätting är bra, men väldigt tungt och klumpigt.

Personligen har jag inte ens med kätting när jag kör motorcykel.

Den är godkänd, troligtvis ganska bra. Med rätt verktyg skiljer det dock bara sekuder mellan denna kätting och kättingar för tusentals kronor.

1 gillning

Haha jag har denna till min skrotcykel idag. Låset är nog mer stöldbegärligt än själva cykeln.

Har du en smartphone och vill du ha koll på var dina (stora) grejor finns kan jag rekommendera antingen AirTag eller Tile. De placeras på t.ex. en cykel och sedan kan cykeln spåras via din smartphone.

@smygtittare Tjuven får väl en notis att det finns en AirTag i närheten?

På de två cyklar jag har är det fastlåst i ramen. Verkar lite bökigt att få loss. Lyckas dom forcera låset då? Annars verkar det besvärligt.

Jag lämnade min cykel med batteri i en liten stund och det blev så klart stulet. Gick på hemförsäkringen utan problem. Dock fick jag betala 1500 i självrisk. Har Länsförsäkringar.
Nu har jag alltid med mig batteriet, även om jag bara ska in någonstans i fem minuter.

Precis som med allt annat stöldskydd är frågan hur intelligent tjuven är och hur lång tid de kommer att lägga på stölden och därmed risken att bli upptäckt.

Ja, manicken kan upptäckas med hjälp av en smartphone, eftersom signalen skickas genom öppna bluetooth beacons, men det kan finnas så många sådana att det är svårt att veta säkert att det sitter på just den cykeln.

Används dessa prylar ska de givetvis placeras på ett ställe där det är tidskrävande och svårt att ta bort dem.

Gör det något om man blir upptäckt? Det är ju inte så att någon stoppar en tjuv som står med en vinkelslip.

Någon kanske ringer polisen som dyker upp om 15 minuter, om dom ens dyker upp.

Blir din cykel stulen med en AirTag kommer du säkert inte ens få hjälp av polisen att hämta tillbaka cykeln, även om du kan visa på kartan var den är.

Att montra sin AirTag så att det tar lång tid att få bort den kanske ändå kan skrämma vissa.

1 gillning

Lösningen tror jag är att byta upp sig från cykel till motorcykel och vara med i typ Hells Angels så att ingen vågar röra den.

Jag antar att det beror på om cykeln behöver plockas isär för att ta bort prylen. Vinkelslip = cykel i två delar.

Du tar helt enkelt tillbaka cykeln. Om tjuven har problem kan han smaka på en knogmacka.

Med vårat rättssystem så får du väl fängelse för hemfridsbrott och misshandel men tjuven går fri.

2 gillningar

Jag slår vad om att tjuven inte har något problem och jag tar min egen cykel.

Ja frågan är väl om man ens vågar konfrontera en tjuv. Polisen kan man nog inte räkna med tyvärr.

Jag har en vajer som kopplas direkt till ramlåset som låser cykelns bakhjul. Vajern fäster jag i något externt. Utöver den har jag ett kvalitativt bygellås som låser cykelns ram till bakhjulet och/eller något externt. Vajern ligger i cykelkorgen när cykeln inte är låst, bygellåset har en hållare på ramen.

Alla lås går ju att bryta upp men min strategi sedan stölden är att ha lås som e tydligt biffiga och ställa cykeln där det passerar så mycket folk som möjligt och cykeln inte är dold. Man är ju aldrig säker, men man kan ju göra läget mindre attraktivt för tjuven.

Min hemförsäkring (trygg-hansa) hade en ganska fet självrisk på elcykel plus ett tydligt ålderasavdrag redan efter 6 månader. Så för mig kändes det värt att gång nummer två komplettera med en extraförsäkring (säljs i de flesta cykelbutiker) som eliminerar självrisken helt.

Det hjälper i alla fall inte att skrämmas av ett teoretiskt exempel. Cykeltjuvar är som de flesta, de lämnar också cykeln utan uppsikt. De allra flesta cyklar blir stulna för att det är extremt enkelt. Självklart gör man anspråk på sin cykel när chansen finns.

Hmm okej. Med min nuvarande brukar jag bara vira kättingen runt ram och cykelställ. Den är såpass tjock att man behöver vinkelslip för att kapa den. Nackdelen är dock att den är så grov att den inte går att få igenom ekrarna t ex.

Funderar dock på om man även ska skaffa något ramlås för bakhjulet. Två lås borde vara bättre än ett. Ska bara luska ut något som passar. Verkar som det är något standard mått på fästet?

1 gillning

Batteriet tar du i väskan. Så fasligt tungt är det inte. Rekommenderar en väska du kan hänga på pakethållaren och sen göra om till ryggsäck när du kommer fram. Ortlieb Vario heter den jag har och den är toppen.

Jag förstår inte riktigt hela logistikkedjan. Du bor så pass långt från förskolan att det inte går att gå dit och för långt från jobbet för att kunna cykla hela vägen? Annars skulle ju en idé vara att promenera till förskolan, lämna vagnen där (lås fast med vajer/kätting) och ta sen kollektivtrafik därifrån. Eller cykla hela vägen till jobbet? Låter besvärligt annars.

Hem → förskola 2.7km.

Förskola → stationen 2.5km…

Stationen → jobbet 5 mil…

Såklart man kan gå men det förutsätter att man har tid och att lillen vill åka i vagnen såpass länge. Någon kollektivtrafik vid skolan finns inte här på “landet”.