Elkärringcykel som klarar av branta norrländska backar?

Jag funderar på att köpa en elcykel för att pendla mellan jobbet och affären. Har nämnt tidigare här att jag bor uppe på en kulle och jag får styra min cykel i stort sätt hela vägen hem (cirka 15min) Det kan också vara aktuellt att vid tillfälle cykla mellan min hemort och där jag bor på landsväg någon gång. Jag vill ha en prisvärd elcykel som är utformad som en kärring eller ‘‘damcykel’’ då jag finner dem mest bekväma, den ska ha plats för att montera korg fram och på sidorna av pakethållaren, den måste också ha nog kraftfull motor för att hantera väldigt branta och ganska långa backar. Problemet är att jag har ingen aning hur mycket effekt eller vridmoment man behöver på sin elcykel för att klara av detta. Jag vill inte köpa en billig skräpcykel som knappt blir någon förbättring, men jag vill heller inte köpa en dyr värstingcykel som är mer än vad jag behöver.

Jag kollar just nu på dessa:

Har dock inte riktigt någon referens av vad jag ska kolla på eller vad som är bra eller dåligt. Har ni någon kunskap, några tips?

Undvik biltema. Det är bättre att gråta en gång än varje gång. Satsa på kvalitet. Har en Scott, grymt bra för backar.

Har kollat på scottcyklar, de verkar dock mycket dyra och utformade som mountainbikes vilket jag inte gillar att använda.

1 gillning

Sambon beställde precis en lifebike c-mute. Får den i veckan, har fått goda recensioner.
+för barnstol och att man kan dra cykelvagn med den

1 gillning

Trek Verve+ Lowstep, kanske? Finns i många prisklasser

Den ser riktigt lovande ut, ska inspektera den närmare.