Lastcykel, kan det vara något?

Okej. I somras jobbade vi med bilfrågan och konstaterade att bilen drar mer kostnader än man vill tro. Usch och fy.
Flera av oss har samtidigt jobb som gör oss stillasittande merparten av våra dagar, vilket gör oss stela och olyckliga. Om man mot förmodan ännu inte stämmer in i min dystra nulägesbeskrivning kan man alltid tänka på klimatet.

Vad tror ni om att skaffa en lastcykel för att köra mindre bil? Ett transportmedel som vänder på Gretas mungipor och gör kläderna större. En hoj som tar hem matkassar och transporterar till jobbet. Ut i friska luften. Den som ska vara så nyttig. Kanske kör den barnen till dagis också?

Någon som har erfarenhet?

Och forumets favoritfråga;
Kan man räkna hem det?

2 gillningar

Jag skissar på cykelkärra om det blir FIRE, men så har jag inga barn att skjutsa heller. Men ja, jag tror du kan räkna hem den snart utifrån det du beskriver. Sedan beror det ju på hur man bor. Att bo i Johanneberg och jobba i city i Göteborg skulle jag ju inte välja cykel till. Här nere på vindpinade slätten går det bättre om man inte prompt måste cykla västerut varje höstmorgon i hällregn och motvind t ex.

Cykel är hög “Badassity” som Mr Money Moustache säger. :smiley:

2 gillningar

Jag har haft en lastcykel för att handla och transportera barn, jag tycker det fungerade väldigt bra och sparade pengar eftersom bil såklart är dyrt. Man kan ofta parkera den lättare än en bil, närmare ingången till köpcenter och vid dagis. Jag ser egentligen inga nackdelar med att ha en.

2 gillningar

Nackdelar:

En pryl till att underhålla
Dyr i inköp (speciellt om man ska ha eldrift)
Stöldrisk
Mindre bekvämt än bil, speciellt vinterhalvåret

1 gillning

Tycker du Johannesberg och innerstaden är för nära för att cykla? Eller tänker du på uppförsbacken?

Cykelkärra har en betydligt billigare inträdesbiljett, men väcker mindre habegär än en läcker hoj…

Jag är tveksam till att jag skulle kunna sälja bilen, men jag skulle nog kunna tanka betydligt mer sällan.

Finns det nån här som sålt bilen till förmån för hoj?

Jag har inte sålt bilen däremot använder vi en cyckelvagn för att köra barnen till/från förskolan samt stor handla. Tycker det fungerar väldigt smidigt om vi hade haft kortare avstånd till jobbet att jag nog satsat på att enbart använda vagnen.

1 gillning

I Malmö är dessa Cargobikes superpoppis. Nu ska jag handen på hjärtat säga att @carolinebolmeson är den som är bäst på att använda den och vi har varit supernöjda. Hade säkert gått för oss att ha istället för bil (och räkna hem det) om jag inte varit så bekväm. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag tänker på backen ja. :slight_smile:

/trött skåning

Lite off-topic kanske, men funkar de där barnvagnarna även för storhandling? Jag har sneglat på lite olika varianter men tyckte att 23 kilo som max lät lite.

1 gillning

Har en som substitut för andrabil och fungerar utmärkt. Ta det lugnt i svängarna bara - är vingligt om man inte är van!

1 gillning

Vi har en lastcykel och har använt den dagligen, året runt i sex år. När vi skaffade den sålde jag bilen och vi löste hela vardagslogistiken med lastcykeln, hämta/lämna barn på förskola, skola, handla, transportera oss till kompisar, till och med ett par tältsemestrar. Men efter tre år utan bil köpte vi bil igen. Vi använder fortfarande cykeln (och våra vanliga cyklar) dagligen som våra huvudsakliga transportverktyg och jag kan bara konstatera att vi håller oss friskare och kommer snabbare fram så länge vi rör oss innanför stadsgränsen än man gör med tunnelbana och bil.

Men köp en riktigt bra cykel, jag gjorde massor av research och såg att de som ägde en Bullitt (Harry vs. Larry) var mycket nöjda med sina cyklar. De kostar massor men vår cykel har stått ut med tung belastning, vinter och salt och i princip aldrig svikit oss. Det har varit en punktering och två utslitna kedjor (kedjebrott) på alla dessa år. Värd varenda krona och dessutom högt andrahandsvärde.

Så jag kan varmt rekommendera detta! Köp en snabb och snygg en.

4 gillningar

Kul!
Det är precis en sån jag har blivit sugen på!
Om man klarar sig utan bil i 3 år så som ni har gjort har ändå cykeln betalat sig själv flera gånger om!

Bor dock i en backig stad och klurar på om man behöver el eller inte. Om man behöver el så funderar jag på om man ska köpa en som hade motor från början eller om man ska slänga på en motor själv.?

Köper gärna begagnat, pga pris och leveranstider nytt, men det finns inte särskilt många ute på marknaden…

Har du några tips och råd så lyssnar jag väldigt gärna!

1 gillning

Lastcykeln är inte optimal där. Jag körde landsvägshoj till jobbpendling mellan Gibraltargatan/Holtermansgatan och Nordstan, Backaplan, Sisjön och till sist Östra Sjukhuset. Fungerade utmärkt, man hittar rutter som fungerar. I dagsläget skulle en lådcykel vara grym att ha för storhandling som annars tarvar bil. Hoppas dock på vettigare reglementen framöver gällande motorstyrka.

Det vanligaste micromobilitetsfordonet där jag bor är tyvärr riktigt osande mopedbilar. Hoppas dessa ersätts med välsourcade elditon…

Beror väl lite på hur mycket mat som går åt hemma.

Vi har överladdad den vagnen med vikter uppemot 30 kg och de har fungerat bra. Det är iaf mina ben och inte cyckelvagnen som styr hur mycket vi packar i vagnen.

Jag tror inte du kommer ångra dig om du köper eldriven. Jag skaffade elcykel (dock inte lastcykel!) efter att ha fått kloka tips i den här tråden: Tips inför elcykelköp
Jag är toknöjd! Och överraskad över hur kul det faktiskt är att cykla på den.

Jag relaterar också till din oro över att de är så stöldbegärliga. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller, för du kan behöva tilläggsförsäkra. Jag var försäkrad mot stöld upp till 20 000 utanför hemmet, så det täcker min elcykel. Men som du sa kan ju lastcyklarna bli riktigt dyra…

1 gillning

Vi har el-lastcykel i bostadsrättsföreningen som man kan hyra med app. Super smidigt verktyg. Var förbi plantagen i Malmö i våras och det var lättare att cykla hem växterna än det hade varit med bil (köpte träd till balkongen).

Inte så kul när det regnar dock. Men ser att barnfamiljerna använder dem dagligen för skoltransport och dylikt.

4 gillningar

Ja, vi sålde bilen och hade endast lastcykel med tre barn i tre år. Fungerade riktigt bra och barnen var i åldrarna 0-5. När barnen växte ville ta oss på längre utflykter utan kollektivtrafikens begränsningar. Då köpte vi bil igen. Om man bor lämpligt kan en lastcykel vara ett alternativ till bil. Gärna i en småstad med allt nära, affärer, simhall, bibliotek mm.

El är ett måste för att den ska användas maximalt. Hellre köpa en med hög kvalitet så den håller bra och är pålitlig. Vår är snart 10 år och batteriet fortfarande riktigt bra.

Reparera och reservdelar till lastcykel är bra mycket billigare än bil.

Sen kommer egna hälsan och att barnen identifierar sig som cyklister, bra för deras hälsa mm.

Jag kollade försäkringsbolagens värdeminskning för ett par år sedan. Jag skulle fått ut en bra peng vid ev stöld. Bättre än min egen avskrivning på inköpet :slight_smile:

Jag kör regelbundet 7åring plus 5åring i lådan plus 9 åring på pakethållaren. Kanske 150kg ink mig själv?

Storhandlar regelbundet 4 större kassar tot ca 2000kr på willys och kör hem.

Har en lastcykel i premiumsegmentet. Tror det är en del skillnad på vad man får för pengarna.

Tillägg:
Äsch…såg nu att du kanske funderade på cykelvagn och inte lastcykel. Sorry!

Valde du också bullitt? Isf vilken variant och hur skulle du tänka idag?

Nej, valde en Bakfiets.nl long. Ville ha plats för tre barn med färdig låda och kapell för regnskydd. Bullitt har lite mindre låda. Regnskyddet är viktigt så man kan sätta in barnen utan att klä dem ordentligt. Praktiskt när man ska till ett ställe inomhus typ affären eller biblioteket.

Bakfiets.nl har en rak låda vilket är bra när man handlar på loppis eller blocket. Man kör lätt en bokhylla eller en cykel liggandes på lådan.

Rekommenderar också bloggen “Liv utan bil” som länge kombinerade lastcykel med vikcykel. Men det är kanske överkurs :slight_smile:

2 gillningar