Lastcykel, kan det vara något?

Vi köpte begagnat och med elmotor, superbra i backarna och du kan lasta hur tungt som helst. Det har blivit ännu tuffare att få tag på begagnade cyklar nu har jag förstått. Hade nog köpt med förmonterad elmotor men jag är inte så fixig att jag klarar att montera en egen elmotor i efterhand. Men om du inte ska lasta så tungt så klarar du dig kanske utan elmotor.

Ett annat tips är att köpa en riktig kätting och vinterklassat hänglås (vårt är godkänt även för båtar) och att komma ihåg att ta med displayen/datorn till elmotorn även vid korta stopp i affärn och liknande.

2 gillningar

En cykel som används som substitut för bil kan i princip aldrig bli för dyr. Otroligt lätt att räkna hem t.ex. en Bullitt med el för 60.000kr om den ersätter bilen.

2 gillningar

Det är just den sista bisatsen som det hänger på - om den ersätter bilen.
Jag kan tänka mej att cykla en större andel av mina resor (redan idag cyklar jag nog 50%), men att ersätta bilen helt. Svårare…!

Jag har också en elcykel och har köpt till en lastkärra. Elcykleln är jag otroligt nöjd med. Vår sommar, sommar och höst så cyklar jag de 16 km jag har till jobbet. När jag kommer fram är jag inte svettig utan bara skönt varm. Jag har köpt två vattentäta cykelväskor som jag är mycket nöjd med.

Lastkärran är helt ok, men jag önskar nog att jag köpt en variant som hade större hjul (tror inte det fanns i lager när jag letade).

Med lastkärra och cykelväskor så kan jag lasta riktigt mycket på en elcykel utan att det blir jobbigt att trampa. Jag har tex kört lastpallar till återvinningen. Lastkärran går även att ta med sig in på affären om man storhandlar.

Om jag hade haft små barn, eller planer på att skjutsa en hund, så hade jag övervägt en lastcykel. I nuvarande situation passar en cykel med lastkärra bättre. Oftast vill jag ju bara ha själva cykeln utan att behöva lasta så mycket. Då blir det lite smidigare.

Familj på fyra pers som cyklar årets runt. Har två elcyklar, en Thule-vagn och en vanlig cykel. Det är säkert 100k i inköp totalt. Men det är inte mer än 1-2tkr/år i service för alla cyklar. Längre resor har blivit tåg alt hyra bil. Ibland en del taxi hemma. Gjorde en kalkyl vid inköp som räkna hem det på ungefär 2 år om jag minns rätt.

Barnen älskar det och bråkar aldrig när vi cyklar. Tom roligare när det snöar och regnar. Har kört hem typ allt på cykel: mat, byggmaterial, andra cyklar, skidor, barn, vuxna, lådor med vin osv.

Var ruskigt skeptisk innan vi tog steget - men det försvann efter typ en vecka. Det är inte ett dugg jobbigt.

Mitt tips är bara att köra. Och vill du ha tips på cykel så har jag en uppsjö av dem.

3 gillningar

Kanske kan du tänka att du ska vara utan bil så länge att du betalat av cykeln? Sen kan du köpa bil igen och ha en “gratis” cykel?

Det är ju väldigt lätt o snabbt att både köpa och sälja bil.

2 gillningar

Smart att nyttja mental bokföring på det sättet.!!
Ska klura på om jag vågar ta ett sådant steg till våren, eller om man kanske ska ta 2 mån bilfritt för experimentets skull?

2 gillningar

Intressant! Varför tog du steget om du var så skeptisk? Bor du backigt eller platt? I eller utanför stan?

Berätta gärna mer om hur du tänker kring cykeltips. Jag har bra koll på cyklar för motionsbruk, men elcyklar och sånt är jag helt blank på…

1 gillning

Skeptiskt för att jag är rätt bekväm av mig. Trodde det var ännu en pryl som inhandlades. Men det fick motsatt effekt och det ger betydligt mer på alla plan (ekonomi, motion, miljö, glädje, kommentarer, mer vin osv.). Och det är hur enkelt som helst att cykla året runt. Också en ursäkt att köpa prima skalplagg.

Jag bor väldigt backigt. Vi bor under 10 min med cykel till stadskärna.

Gällande cykeltips så beror det ju lite på dina krav. Men vi är en familj med 2 barn. Vi ville ha något som är enkelt att cykla för både mig och fru. Som klarade alla backar. Och vi har ingen större ork att mecka. Och vi ville cykla året runt.

Så efter att ha provkört/lånat ett tiotal cyklar landade vi i:

• Rem istället för kedja. Slipper man massa meckande.
  • Stark elmotor (typ Bosch CX Performance).
  • Inte låda fram, det växer barnen ur rätt snabbt och svårt att cykla.
  • Bra skydd för barnen när det regnar/snöar.

Finns massa cyklar som passar in på de kraven. Men vi valde en Tern GSD med diverse tillval och är ruskigt nöjda. Den har strax rullat 200 mil nu och inte haft ett enda problem.

Innan dess körde vi en Thule-vagn bakom vanliga cyklar när barnen var mindre. Men det blev tight när barnen blev 2 och 4. Den vagnen sätter vi nu bakom den större cykeln. Hel karavan som kommer rullandes. :sweat_smile:

1 gillning

Spännande.!
Jag gillar känslan av att cykla på en riktig cykel, alltså ingen gammal damcykel - utan en lättrampad med utanpåliggande växlar som bara smattrar när man går uppför backarna. Styrning som är rapp och svarar mot minsta rörelse.

Utifrån den vinkeln föreställer jag mig att en Tern är mer av en elmoped? Jag har aldrig provat en sådan, så det är fördomarna som kommer fram. Är det helfel att tänka så?

Det känns som att du har valt bra komponenter som kommer hålla mååånga mil och gå billigt. Dyra i inköp men därefter nästan gratis att använda. Men med all respekt måste jag ju säga att 200 mil - det är ju nästan ingenting. Om en bil kostar 40 kr/mil har du bara kört ikapp 8 tkr. När vi kommit över 2000 mil kan vi börja snacka besparing, va?

Håller dock helt med dej om att det finns andra värden här i livet också, men man vill göra analysen med så öppna ögon som möjligt. :blush:

Bekvämlighet är orsaken till många kroniska sjukdomar och en dålig investering :upside_down_face:

1 gillning

Beror väl också lite hur man räknar och jmf. Om man ska kika att leasa elbil vs cykeln. Då snackar vi eventuellt 3-5000kr/mån x 3 år för bil. I det fallet räknar man hem en cykel rätt snabbt.

Och el-moppe hade jag inte kallat den. Du måste alltid trampa, finns ju ingen gas.

Bara köra - inget att tveka på väl?

1 gillning

Det här med bekvämlighet är ett lite märkligt argument. Jag cyklar själv till jobbet och en del kollegor tycker det är märkligt och undrar om det inte är väldigt obekvämt. Flera av dessa bilkörare är ganska överviktiga och vissa har utvecklat diabetes eller annat elände. Man kan fråga sig vem som egentligen har mest bekväm tillvaro.

1 gillning

Jag lägger en bevakning på blocket och klipper till så snart jag hittar något som ser bra ut! Det är en ganska het andrahandsmarknad ändå…

2 gillningar

En tanke såhär då,
Om man inte säljer sin bil utan istället kompletterar med en lastcykel så sparar man marginalkostnaden för körd mil med bil.

Soppa: 0,8 L *17 kr = 13,6 kr
Däck: 1 kr/mil

Ev parkeringsavgift, tvätt och spolarvätska osv. räknar jag här med går jämnt upp mot underhåll av cykel. Jag tänker att värdeminskningen på bilen endast påverkas marginellt av ett minskat antal mil på mätaren.

En lastcykel för 30 kkr har då sparat in sig efter ca 2000 mil. Om en snittbilist kör 1500 mil per år och vill ha hojen betald inom 3 år behöver alltså ca 45% av alla bil-mil nu ska göras på cykel för att gå break even.

Det är ganska tufft: 1,8 mil /dag året runt krävs. Och då har vi inte ens räknat med nån kalkylränta eller börjat jämföra med elbil. Med så mycket cykling under året kan man å andra sidan kanske spara in på gymkortet?

Kan man räkna och tänka ungefär så, tror ni? Hur resonerar ni?

Lastcykel eller lastkärra

Känns lite som diskussionen mellan husvagn och husbil, där de moderna husbilarna är det nya fräcka.

Tycker kärran verkar vettigt, då du likt husvagnen kan koppla bort den och använda cykeln som vanligt. Och du kan kanske ha flera vagnar för olika ändamål.

Om det dessutom handlar om ekonomi, bygg en elcykel av din nuvarande. Finns lagliga kit du plockar ihop att köpa till bra priser.

1 gillning

Cykelns slitage och värdeminskning är ju i stort sett noll. Så du kan försöka räkna ut hur många bilturer du kan undvika genom att cykla istället, och räkna på kostnaden för dem.

Om man bor i en lite större stad kan ju kostnaden bara för att parkera i centrum några timmar vara lika hög eller större än alla övriga bilkostnader för en sådan resa. Men för cykeln blir parkeringskostnaden noll. Enligt konsumentverket ligger milkostnaden på 30 kr för en genomsnittlig bil.

Min jobbpendling på ett år sparar då: 2 mil * 220 arbetsdagar = 13200 kr - 1200 (service på cykeln). Det blir en extra tusenlapp i månaden efter skatt samtidigt som jag sparar tid eftersom jag inte behöver vara i gymmet så mycket. Eftersom jag blir friskare minskar sjukskrivningskostnader också.

Sedan tillkommer ju ränta på ränta effekter, om jag håller på att placera 1000 /månad under många år blir det till slut enorma summor.

Nä, här håller jag inte med dej. Detdär kalkylen blir lite för glad för min smak.

30kr/ mil är beräknat på totalkostnaden på bilen, rörligt och fast.
Skatt, försäkring, hjulskifte, värdeminskning, service är kostnader som inte påverkas nämnvärt ifall att du kör 400 mil mer eller mindre. Således blir bilens första mil dyr och den sista billig. Håller dock helt med om parkeringsfrågan.!

För att få ner cykelkostnaden till 1200kr/ år så kan man inte kanske cykla på den finaste cykeln heller. Cyklar minskar i värde, däck torkar, kedjor och kassetter måste bytas, slangar punkar, lager glappar, styrlindor ska tejpas om osv…
Ska man ner i driftkostnad såpass får man väl antingen köpa en gammal militärcykel eller nån klassisk 70-80-talspärla?

Fast om du bara ska räkna vissa av bilens kostnader så bör du väl då också bara räkna vissa av cykelns kostnader eller? annars jämför du ju äpplen och päron.

Nu har det ju varit osedvanligt kallt för slutet av november / början på december, men ännu inte fullt så kallt som det kan bli där jag bor. Allt som är snabbare än att gå och man är oskyddad från vädret är rent utav plågsamt vid -15 och kallare. Skoteroverall med full face hjälm… :smiley:

Återkommer till att något slags micro mobility EV som kvalar in som traktor B eller något vore idealiskt som andra fordon (eller kanske rent utav enda fordon om man har tillgång till bilpool).

Lådcykel funkar kanske större del av året i södra delarna av Sverige, men här skulle det bli svårt. Som Grejer skriver så blir ju milkostnaden rejält mycket högre om man har en väldigt kort körsträcka för att sjunka upp till tröskelvärden för försäkring, service mm.