Köpa lådcykel, tips?

Nu ser det ut som att partnern kommer använda bilen mer. Som det är nu använder jag bilen för att hämta på förskola men det kommer ju då inte vara möjligt så ett alternativ behövs. Ny bil är inte på tapeten men en lådcykel med nån typ av eldrift kanske (skulle kunna handla med också tänker jag).
Tänker att det finns medvetna konsumenter här. Vad ska man tänka på? Någon som undersökt marknaden? Tips på ett bra prisvärt märke? Så billigt som möjligt men får ju inte falla sönder så klart. 3 eller 2 hjul?

1 gillning

Känner en som har denna Babboe elcykel som hon är väldigt nöjd med

2 gillningar

För ett par år sen så gjorde jag en hel del efterforskningar kring främst trehjuliga ellådcyklar. Det blev aldrig av att jag köpte en, men hade jag gjort det så hade jag troligen valt en cykel från danska https://www.butchersandbicycles.com/.

De har svenska återförsäljare ska tilläggas. Jag tror de ligger i det övre prisskiktet, men de verkar satsa på säkerhet, körglädje och flexibilitet. Troligen har de ett bra andrahandsvärde, något att beakta om den kanske är ett alternativ som funkar bäst under en period.

I min stad finns en hel del cykelpooler där man kan hyra lådcyklar, så kanske testköra lite olika kan vara ett alternativ om du bor i en större stad? :blush:

Det kanske kan va nått. Får panik över att det är så dyrt dock. :sweat_smile: Blir nog (pavsett vilken jag köper) dyraste prylen jag köpt efter lägenheten och bilen.

Att testköra var en bra idé. Butchers and bicycles känns liiite i dyraste laget får jag medge även om de ser trevliga ut men vem vet kanske om ett begagnat ex skulle komma ut på marknaden. Lite rädd för att köpa begagnat pga risken att det skulle vara stöldgods bara.

1 gillning

Jag går i samma tankar! Tycker de flesta känns så stora och behöver endast frakta ett barn + packning. Hittade denna som ser snygg ut iaf, har någon erfarenhet så tas det tacksamt emot :relaxed:

1 gillning

Jag har samma förutsättningar dvs 1 barn ev lite packning.

1 gillning

Jag tänker även att jag behöver se över min hemförsäkring och vad de kräver för att man ska ersättas om något skulle hända. Verkar skilja en del mellan bolagen vad de betalar ut just kring cykelförluster.

1 gillning

Åh, tack försäkring hade jag inte hunnit tänka på än. Bara ett stort fett lås :sweat_smile:

Hehe eller hur!

Absolut inte lådcykel från Hemfint. Stod ’monterad’ kom i delar som var omöjliga att sätta ihop. Ingen instruktion tillgänglig. Värdelös kundservice. Alla tillbehör kom inte med. Undvik

2 gillningar

Ett alternativ som jag ser att många kör med är ju en cykelvagn som man fäster bakom cykeln.

3 gillningar

Tänkte tipsa om det samma! Frågan är ju hur långt @Mammon ska åka och hur gamla barnen är, men cykelkärra känns spontant som et ekonomiska alternativet.

Har också haft nytta av vår som syskonvagn. Mycket smidigare än vanliga vagnar för två, när båda är >1 år.

Jag funderade ett tag på en sådan men vill kunna se och prata med barnet på ett enkelt sätt och fick för mig det blir lite för långt avstånd med en cykelvagn. Sen är jag en som förutspår alla typer av trafikrisker och ser framför mig hur vagnen blir påkörd och jag missat det :see_no_evil:

1 gillning

Ska fundera över det alternativet också. Frågan är om jag inte skulle vilja ha en ny cykel med eldrift då dock och då blir prisskilladen ju mindre än den först verkar och ungen är ganska lite så vore väl trevligt om man kunde ha bättre kontakt.

Interaktionen med barnen vet jag inte då jag själv inte har en (jag har inte ens barn…) Men säkerhetsmässigt så blir det nog liten skillnad, du får ju tänka dig för med en lådcykel också. Det enda är väl att tänka efter så man inte kör fram och blockerar korsande cykelbana/körbana, men det gäller ju alltid.

Om vi tänker att en bil snarare kör ut på cykelbanan, i det scenariot är det ju snarar fördel att du sitter framför.

1 gillning

Korslänkning:

3 gillningar

Själv har vi en lådcykel från Johnny Loco där jag valde att köpa en modell utan motor och själv montera dit en från bafang som köptes från kina.
Cykel 20’+ motor och batteri 10’

Är guld värt att slippa ta bilen och kan utan problem åka till valfri lekplats/affär/badplats m.m.

Är mycket pengar, men för vår del har det inneburit att det räcker med en bil.

1 gillning

Har en lådcykel istället för bil nr 2. Fungerar väldigt bra. Lätt att ta sig fram och inga parkeringsbesvär. Köpte en begagnad evobike. Betalade ca 13. Fungerar bra efter ett knappt år. Ångrar att jag inte köpte en tidigare. Har inte ens funderat över att hemförsäkringen inte skulle täcka en ev stöld. Ganska lågt inköpsbelopp dock.

Jag kollade med mitt försäkringsbolag när jag slog till på elcykel (efter alla tips från tråden som Jan korslänkade - tack forumet!). De (Folksam) täcker upp till 20 000 för stöld utanför hemmet, och jag la mig under det i inköpspris.

Elcyklar är ju tyvärr ruskigt stöldbegärliga. Jag låser alltid fast den med kedja och tar med mig batteriet. Cykeln är gjord för att enkelt ta loss batteriet, och batteriet har dessutom ett bärhantag så det är smidigare än det låter :blush:

3 gillningar