Cargobike istället för bil?

Hej allesammans, vad tror ni om idén att skaffa en cargobike istället för att skaffa en bil, vi bor i en relativt liten kommun med ca 30 000 invånare, så jag har övervägt ett tag om att skaffa en cargobike istället för en bil då vi har ett barn som är två som går på förskola, är det en bättre investering än en bil tror ni?

Må gott
Anthon

4 gillningar

Förutsättningarna på plats vet bara ni, men spontant är ju en transportcykel av något slag alltid ett bra drag och om geografi, väder, avstånd, tider etc tillåter. Rent ekonomiskt är ju cykel svårslagbart i fordonsväg.

3 gillningar

Befintlig tråd på ämnet:

1 gillning

Jag har två barn (nu 10) och bor i Malmö (d.v.s. platt men blåsigt). Vi har aldrig ägt egen bil utan kört på kombinationen lådcykel + hyrbil + bilpool. Än så länge har det fungerat bra! Då hyr vi dock i regel bil minst hela sommarsemestern + sportlovet + kanske i snitt en helg varannan månad men för vardagsbestyren används cykel till 99%. Nu när barnen är större använder vi knappt lådcykeln heller utan barnen cyklar oftast själva. Lådcykeln används ca 1 gång i veckan för att storhandla + om vi ska vara iväg någonstans till sent (typexempel nyårsafton) så skjutsar vi barnen i den så att de (och vi) ska slippa cykla hem alltför trötta.

Edit: Stavfel

4 gillningar

Absolut, för alla ärenden inom 2 mil. Jag premierar lådcykeln framför bil till träningar(flera sporter - ishockeyutrustning går ner), stranden (all sand och skit i en trälåda istället för bilsäte).

Du får dessutom massa träning och är ett bra föredöme för dina barn.

3 gillningar

Vi tänkte liknande. De är väldigt dyra men bra andrahansvärde.
Vi avskräcktes av stöldrisken. Sen är det rätt så obehagligt att cykla med dessa cyklar (vad jag hört) när det är halt. Vi har inget garage så den hade nog blivit sliten snabbt av väder.

1 gillning

Tvåhjulig är att föredra.
Eller vanliga cyklar med släpvagn då man behöver.

Jag tycker för egen del att det är betydligt bättre att cykla med (trehjulig) lådcykel när det är halt än med vanlig tvåhjulig.

Jag hade en lastcykel när dottern var liten och det skulle jag rekommendera alla dagar i veckan, så länge barnen ryms i lådan. Härligare sätt att transportera sig med barn är svårt att hitta. Finns en del inspirerande bloggar på temat, tex den här: