Cykla till jobbet starter pack

Hej
Jag tänkte göra slag i saken att börja cykla till jobbet och låta bilarna stå.
Har inte cyklat aktivt sen studietiden för 10 år sedan

Har 4,7 km till jobbet från min kommande adress. Det är enbart asfalterat
Har tänk elcykel. Vad är vettigt att köpa för cykel?
Kommer behöva montera en vagn för att köra småbarn till förskola ibland.
Biltema?
Något dyrare?
Övrig utrustning, kläder, hjälm, är gansla vilsen.
Är en elcykel för 50k värt än en biltema för 15k?
Budget är runt 20 tkr men kan gå betydligt högre då jag tänk lätta på bilflottan. Säljer en obelånad bil för ca 150k inom kort och kommer därmed att sänka min månadskostnad på bil med ca 4500/mån.

Jag har fortfarnade tillgång till ett gäng bilar (tyvärr) så jag vill inte göra min övergång allt för svår, annars hamnar jag nog i bilen när det känns motigt.

Tänkte du cykla hela året, eller så länge det är isfritt? Spontant skulle jag börjat enkelt och billigt, och köpa mer utrustning allt eftersom. Det viktigaste tycker jag är hjälm, regnkläder (i alla fall byxor, dom flesta jackor fungerar helt okej för cykelpendling), lampor bak och fram och cykellås. I övrigt så funkar de kläder man har normal om det är blött eller kallt.

Hur tänker du kring elcykel? Är det en del backar från/till jobbet? Anledningen till att jag frågar är eftersom 4,7 km är inte speciellt långt, ca 15 min. Har man en ny cykel med välpumpade och lagom smala däck så rullar man löjligt lätt på asfalt, och då är 5 km lätt som en plätt när man vant sig. Elcykel innebär en del krångel, tungt batteri som ska plockas av (stöldbegärligt) och laddas, samt att service på elcyklar är dyrare och svårare att göra själv.

På tal om det - cykelpump! Vill man slippa slita så hårt och rulla bra så bör man pumpa däcken ungefär en gång i månaden.

5 gillningar

Grattis till ett bra beslut, både för miljön men framförallt för din egen hälsa.
För drygt fem år sedan, i samband med att sista ungen flyttade hemifrån, sålde frugan och jag vårt hus på mindre ort och köpte bostadsrätt i lite större kommun. Då bestämde vi oss för att börja cykla till våra respektive jobb. Frugan har drygt 5 km och jag har knappt 4 km att cykla.
Om du inte har väldigt backigt till och från jobbet, så tycker jag absolut inte du behöver en elcykel. Första åren hade vi varsin Postkodcykel som vi köpte på Blocket för 1500 spänn, fungerade alldeles förträffligt, tyvärr finns det knappt några reservdelar till dessa, så när de la av (vevhuset och fotbromsen slutade funka på båda) så köpte vi varsin cykel för cirka 6000 kr, med lyse, lås och cykelkorg. Eftersom vi bor i lägenhet så bedömer vi det vara ”krångligt” att fixa grejer själv med cyklarna, så punkteringar och eventuellt annat lagas hos lokala cykelhandlarn.
Som tidigare respondenter skrivit, så är det viktigaste bra hjälm, cykelpump och regnkläder, själv ville jag ha ett riktigt bra och tunt regnställ som jag alltid kan ha med mig i ryggsäcken (som jag ställer i cykelkorgen för att inte bli genomsvett på ryggen :grimacing:). Givetvis lyse som gör att du själv ser och syns i trafiken, bor du i stad med upplysta gator och cykelbanor behöver man inte sådant där starkt lyse som jag ibland blir mött av, ett lyse så starkt att det förmodligen hade kunnat ersätta luftvärnsstrålkastarna som fanns under andra världskriget, dessa lysen är väl mer avpassade för att användas vid skogscykling med mountainbike :man_shrugging::stuck_out_tongue_winking_eye:
Ytterligare en bra säkerhetsutrustning är reflexväst eller reflexsele, så att man syns ännu bättre i vintermörkret, tänk på att det är DU som slår dig, även om det skulle visa sig vara bilistens ”fel” vid eventuell krock :hugs:. Till vintersäsongen åker dubbdäcken på.
Så utrustning, utöver cykeln, enligt min erfarenhet
Cykelhjälm
Reflexsele, reflexväst
Cykelpump
”Punkteringsfria” däck som sparar många punkteringar när man cyklar över glaskross eller det vassa gruset som idag används för halkbekämpning
Dubbdäck till vintersäsongen
Bra lås
Bra regnställ som du alltid kan ha med dig i ryggsäck/väska
Bra men ”lagom” starkt lyse fram och bak
Cykelkorg (ingen större hipfaktor på detta, jag vet, men oerhört praktiskt)

Stort lycka till med cyklingen! Du kommer bli såå nöjd varje dag du cyklat istället för att ha tagit bilen till jobbet :muscle:

4 gillningar

Jag håller också med de andra att om det är relativt plant är sträckan kort nog för en vanlig cykel. Men är det mycket uppför till jobbet kan ju en elcykel vara ett alternativ.

Se till att cykelpumpen du har hemma har en tryckmätare. För hårt pumpade däck studsar och därför rullar något sämre och är mindre bekvämt. Rätt lufttryck gör mycket. Om du pumpar en gång i månaden kan du smörja kedjan samtidigt.

Angående däck skulle jag rekommendera lite grövre däck om du vill cykla i regn eller snö. Smala däck är för solskenscykling. Framdämpare är däremot helt onödigt på en pendlingscykel (man ser det dock ganska ofta).

Rengör cykeln nångång är bra också, men hur ofta beror på dina möjligheter och intresse.

En årlig service hos en kunnig cykelreparatör är bra. Särskilt om cykeln används mycket. Kommer göra cyklingen trevligare och enklare att fortsätta med.

Cykelkorg eller cykelväskor är helt ovärderligt. Jag har själv ortliebväskor, men det finns många billigare också som jag tror är helt okej.

Angående utrustning i övrigt håller jag med de andra. Saknar erfarenhet om cykelvagn.

2 gillningar

Här kommer mina tips:

• Köp vettig cykel. Inte biltema. Jag föreslår Specialized Sirrus, för typ 10k, klassisk pendlarcykel, (Hybridcykel Specialized Sirrus 2.0 EQ - Cykloteket)
  • Köp vettig cykelvagn. Thules är grymma.
  • Vinterdäck
  • Strunt i el-cykel, utan el så får du motion på köpet och kan spara penga och tid på att du får mer motion med.
  • Bra cykellås.
  • Försök att alltid ställa in cykel inomhus.
  • Skaffa cykelväska (perfekt för ombyteskläder), men ha alltid dator i ryggsäck (mindre vibrationer).

Det tar ett tag att vänja sig vid att cykla till jobbet. Men när man väl kommit igång så blir man hooked.
Om man kan ställa in cykel på cykelparkering i jobbet, så behöver man ju ej cykla varje sträcka. Jag cyklar exempelvis aldrig både till och från jobbet varje dag. Jag har 28km till jobbet och ser det helt enkelt som träningspass. Siktar på att cykla den sträckan 3ggr i veckan. Cyklar exempelvis till jobbet på måndagen, cyklar hem cykeln på onsdagen och kanske tillbaka till jobbet igen på fredagen.

4 gillningar

Den bästa cykeln är den som står kvar när man ska cykla hem. Ibland kan det tyvärr vara motivera att köpa en billigare cykel än plånboken har råd med.

Var kommer du parkera den? Kan du låsa in den? Behöver du parkera på platser där cykeltjuvar härjar? En dyrare cykel ger dig en roligare cykelupplevelse (upp till en viss nivå), men det är himla jobbig om den blir strippad på komponenter eller stulen. Köper du elcykel behöver du släpa med dig batteriet.

2 gillningar

Kommer du cykla i regn och snö?

Här är några grejer som jag personligen haft stor nytta av com flerårig elcykelpendlare:

Dubbdäck - Jag kör dubbdäck året om för att slippa behöva byta och det går kanon även på sommaren.

Elcykel - Vill slå ett slag för elcykel om man inte vill komma fram svettig. När du vill ha motion kan du bara stänga av motorn. Men med motorn på så är uppförsbackarna en fröjd. Sänker ribban rejält för att välja cykeln. Och med minskat internt motstånd så kommer du troligtvis cykla mer.

• Upplever det inte jobbigt att släpa batteriet eller de två låsen. Lägger dom i väskan bara.

Två lås, ett som når runt framhjul och ramen. Och ett för bakhjulet.

Vattentät duffelväska är bra och gillar jag ca 50 liter i storleken, ex: Patagonia Black Hole® Duffel Bag 55L

Skalregnställ och sedan anamma lager-på-lager-principen för att kunna tåla alla väder.

2 gillningar

Jag håller med. Det finns andra motsvarande modeller hos andra märken, men den där ligger på en bra nivå. Canyon har en del prisvärda cyklar också. Commute 5 är väl närmaste alternativet. På många modeller har de en vanlig variant och en elcykelvariant.

1 gillning

Många bra tips i tråden.!
Som andra varit inne på, 5 km är inte särskilt lång. Om det är hyfsat platt avverkar du sträckan på nolltid.

Mitt viktigaste tips:
I tråden har det listats många bra tips om utrustning, cyklar och kläder. Följ gärna dom tipsen, men låt det inte hindra dej från att börja. Du behöver faktiskt inte alls prylar för att komma igång, det är inget skäl till prokrastination. Har du en gammal hoj i förrådet? Testa den först och bara kör.!
Prylar kan du köpa efter hand. Det är roligare att köpa när du vet vad du saknar.

Så, några andra tips,
Lägg pengar på service om du inte tycker det är kul att meka. Du sparar ändå pengar på hojen. Det är fortfarande billigare med lyxig cykling än att köra billig bil.

Testa dig fram med klädsel. Man blir varm av att röra sig. Ofta krävs mindre kläder än man tror. Det kan vara okej att vara lite frusen första minuter innan kroppens värme kommit igång.

Försök att göra cyklingen till en vana, så du slipper att ta aktiva beslut varje dag. Höj tröskeln för att ta bilen. Plocka fram prylarna dagen innan. Tejpa fast en godisbit på sadeln. Dra ett streck varje gång du valt cykeln framför bilen. Du kan säkert själv hitta på och designa en miljö som uppmuntrar dig att ta rätt beslut fram tills dess att vanan ”sitter”.

4 gillningar

Många bra svar i tråden redan.
Jag jobbar numera hemifrån åtta dagar i veckan, men på den gamla goda tiden cyklade jag både till och från jobbet, 27 km enkel väg. Utan elcykel.

5 km hade jag prioriterat:

• ej el, utan en rejäl pendlingscykel för 8-10’. Mycket mindre risk att något krånglar, blir stulet etc. Och inga batterier etc att ladda och släpa runt.

• duscha på jobbet eller komma färdig i finkläder? Det avgör väl lite sportighetsprofilen på cykeln. Kan du duscha på jobbet är det ju najs att cykla i löparställ med ryggsäck på ryggen, måste du cykla i kostym (snälla gör inte det) kan ju cykelkorg/väskor vara nåt.

• bra hjälm, reflex, lampor etc är ju givet.

• dubbdäck på vintern

• riktigt bra kläder, jag köpte riktigt proffsiga skalbyxor och jacka från dyra Norröna, kostade nog mer än cykeln men ser som nya ut efter tio år och används även som skidkläder och regnställ till vardags.

• det finns överdrag till skor som gör det möjligt att cykla i ösregn med vanliga kontorsdojor.

2 gillningar

Hej tackar för alla svar!
Skulle inte påstå att det är jättekuperat men det är lite uppför hela vägen till jobbet.

Bor i villa och har verkstad med kompressor. Jag reparerar generellt mina bilar själv så jag hoppas cyklar är lite lättare att jobba med när det kommer till service :slight_smile:

En ibland förbisedd utrustning som är värd att investera i är bra långa och breda skärmar. Man ser inte lika sportig ut, men det kommer rädda ens rygg och skor när det är sämre väder.

5 gillningar

Ja det är lite så jag tänker med. Är inte ute efter att motionera egentligen, det tar jag oftast på gymmet, det är bara en bonus med lite extra motion. Det viktiga är att dra ner på kostnader.

1 gillning
  • Absolut ingen elcykel med så kort sträcka till jobbet (det är bara mer meck och saker som kan gå sönder)
  • Rejäl pendlarcykel, kande en hybrid (lite tyngre, men har rejäla komponenter och är hållbar)
  • Ordentliga stänkskärmar som är både breda och långa
  • Vattentäta skor
  • Regnställ med ventilation
  • Rejäl pakethållare
  • Rejäl och vattentäta väskor att sätta på pakerhållaren
  • Ordentliga lampor, det är inte bara att du ska synas utan du ska SE också
  • Reflexväst, för vi vet ju alla hur bilisterna tror de äger vägarna och tittar inte efter cyklister om de inte är självlysande
  • Bra cykelhjälm
  • Bra vantar
2 gillningar

Jag kommer låsa in den hemma, har garage/verkstad i huset där den kommer att bo. Jobbet ligger lite utanför stan där jag inte tror stölder är så vanligt, inget jag hört om. Det är ett stort industribolag som mer eller mindre har en egen stadsdel ute på en åker. Men jag får nog investera i två lås som någon skrev.

Här får du gärna berätta vad du prioriterade då och hur det gick vintertid? Har flera gånger funderat på bostäder med cykelpendling på 1,5-2 mils avstånd.

2 gillningar

Du kan numera ganska enkelt bygga en elcykel. Lagligt. Trevligt om du har en cykel du trivs med. Finns kit att köpa.

2 gillningar

Utöver redan nämnda saker, som bra kläder, reflex etc:

• riktiga cykelbyxor (med blöjröv)
  • en snabb räser på sommaren och en robust pendlarhoj på vintern.

Sen är det väl givet att 2*27 km blir dubbel dusch om dagen.

3 gillningar

Jag har alltid cyklat vanlig cykel till och från jobbet. Haft ca 7 km. Efter en flytt nyligen fick jag ärva pappas elcykel. Jag har ca 10 km till jobbet. Faktum är att till jobbet (mest nerför) går det nog snabbare med en vanlig cykel. Varför? Elcykeln är mkt tyngre och därmed trögare. Mycket längre bromssträcka och man kan därmed inte maxa farten på samma sätt innan ex vis övergångsställen.

Anledningen att jag kör elcykeln är ca 150 höjdmeter på hemvägen och en hund som kräver ett par timmars motion när jag kommer hem samt att jag även cyklar när jag jobbar kvällar och nätter och då är jag inte så sugen på en mil uppför. Men förutom en något snabbare och latare hemresa är vinsten liten

Jag rekommenderar verkligen cykel med skivbroms då man vinner så mkt på kort bromssträcka. Tycker personligen att MTB är trevligt att jobbpendla på pga stabiliteten och dämpningen som gör att trottoarkanter och annat tas mjukt

I övrigt förespråkas bra lampor, reflexer, regnkläder, dubbdäck (på vintern) och lager på lager på lager som kan anpassas vid kyla. Bra vantar är också ett plus, men cykeln behöver inte vara någon monstermodell!

1 gillning

Okej… skippa då elcykeln. Det är jobbigt max en vecka. Därefter kommer du att lyssna på musik, fundera genom dagen, planera middagen etc. Elcykel för avstånd under milen tycker jag nog är att likställa med lathet, om du inte är 75+. :slight_smile:

Hjälm, reflexer, pump… och glatt humör.