Jag har numera möjlighet att cykla till kontoret i Sverige. Det är inte så långt dit. Rent teoretiskt vore det möjligt att gå men det tar helt klart för lång tid. Jag tror det skulle ta 40 minuter eller så. Att cykla går på 15 minuter typ. Den cykelväg jag har är oproblematisk sommartid men “inte prioriterad” gällande plogning under vintern. Åtminstone gäller det delar av cykelvägen som annars är ganska platt.
Under min studenttid (för rätt länge sedan) brukade jag cykla året om. Det var lite äventyrligt ibland men det fungerade iallafall. Att ta bussen var liksom inget alternativ och det är det inte nu heller. Det finns ingen buss som går den aktuella sträckan. Som student använde jag huvudsakligen mountainbike. Jag hade inga vinterdäck till den men dubbar fanns det ju annars. Jag använde hjälm och cyklade främst på mindre trafikerade gator och cykelvägar. Någon gång åkte jag nedför en iskana och sträckte ut båda benen i luften. Samtidigt höll jag handbromsen beredd. När jag “ramlade” tog jag emot med benen och bromsade. Jag snurrade runt några varv men stod upprätt hela tiden. Det var ok på den tiden och ingick i tänket att det skulle fungera så.
Jag funderar nu på om min lösning från studenttiden borde vara “bra nog” även för dagens förhållanden. Vissa har ju även börjat med vinterdäck till cykel. Jag har inte tänkt cykla några längre sträckor under ogynnsamma väderförhållanden utan det är just cyklingen till jobbet som är det jag behöver hantera. Vad finns det för erfarenheter i den här frågan?
Cyklar man varje dag kommer de flesta dagarna gå bra. Dubbarna, precis som i bilen med bilbälte, är för de gånger det verkligen behövs. Är ju isen som är lurigt i moddigt och hårdnackat upplever jag inte som så problematiskt.
Att det skulle vara värt att skaffa dubbdäck till cykeln och göra sig besväret att byta däck alltså?
Det finns ingen biltrafik alls på den aktuella sträckan och inget annat som jag behöver ta större hänsyn till heller. Att cykla sakta, leda cykeln förbi isiga ställen osv. är alltså möjligt. Jag har bara ingen riktig erfarenhet och funderar mest på hur andra gör som har liknande behov. Eller är den typiska användaren av vinterdäck någon som har andra eller betydligt mer krävande förhållanden än jag?
Jag har cyklat till skola/jobb året runt ända sedan barndomen. Oavbrutet.
Jag skulle säga att det enda som verkligen betyder något är att man har inte bara dubbdäck utan breda dubbdäck. Så kan man ta sig an vilket väder som helst. Det skadar ju inte att ha en dedikerad vintercykel heller om man har råd/plats för det. Som man utsätter för vinterns slask och rusk.
Byte av cykeldäck är lika mycket en rutin för min cykel som det är på bilen såhär års.
Ja, det suger lika mycket att cykla under vintern som vuxen som när man gick i skolan Bromsarna tjorvar, låset tjorvar, väglaget är bitvis uselt, man fryser in i märgen och gör man inte det så svettas man så det rinner. Man utsätter sig för en massa risker. Man har tvingas hålla reda på en kläder och attiraljer för cyklingen. Nej, det är inte hit
Jag cyklar året runt, tar en timme till kontoret men behöver lyckligtvis inte vara där så ofta. Har satsat rätt mycket på vintercyklingen; värmevantar (med batteri), damasker, bra underställ osv och såklart dubbdäck. Har ingen bil så mitt transport-konto är relativt litet jämfört med dom flesta och det är en lyx att slippa kollektivtrafiken i rusningstid.
Ett annat alternativ om du gillar motion är ju att transportspringa ibland, bra sätt att få in träningen i vardagen.
Kul att det fortfarande finns vikingar som inte ger upp. Att cykla till jobbet kräver mer envishet än styrka. Minns mest helvetesspåren när det fryst på efter slaskväder då jag vintercyklade till mitt första jobb och inte ens hade råd att köpa en skrotbil.
Det handlar om livskvalitet. Att cykla i ut och skur tar en väldigt stor tugga av detta. Men det är klart, vissa har lite masochistiska drag. För de kan jag rekommendera att spice:a till det ytterligare genom att även hämta och lämna ett antal barn på div olika inrättningar som skola, förskola och fritids
Jag cyklade länge både sommar och vinter, i Västerbotten. Jag rekommenderar dubbdäck. Jag tycker att det är skönt att inte behöva vara halvrädd för att ramla jämt. Om man är/blir en inbiten vintercyklist är fatbike väldigt trevligt. Det är dock lite tyngre att cykla med dubbdäck. Men du kan ju testa utan till en början och känna efter om du tror du klarar dig utan dubbar nu med.
Min vikt förändras aldrig oavsett vad jag gör. Har legat på samma nivå sen jag var typ 18. Men, det är klart är bra med motion och otroligt fiffigt om man få motion samtidigt som man tar sig till jobbet. Vissa ställen där jag bott har det funkat rätt bra med cykel medan det på andra ställen varit rena rysk roulette om man ska ta sig fram oskadd så ibland funderar jag om det kanske faktiskt är bättre för hälsan att inte cykla när man tar olycksrisken i beaktande.
Om det tar runt 40 minuter att gå, så är sträckan vad, 3-4km nånting?
Skulle inte säga att du behöver någon speciell cykel för den sträckan, men sätt på dubbdäck.
Min fru har nyligen bytt jobb men dessförinnan hade hon precis som du ungefär 40 minuters rask promenad till jobbet, eller 12-15 minuter med cykel.
Hon har cyklat varje dag i nära 10 år, förutom de 15-30 dagarna om året då det fallit mycket nysnö eller blivit riktigt äckligt halt. Då har hon promenerat eller nån enstaka gång tagit buss.
Nu bor vi i södra Sverige och man klarar sig oftast utmärkt utan dubbdäck. Det är en större faktor att lyckas klä sig vettigt i ur och skur.
Cyklade året om till mitt förra jobb i Stockholm under i alla fall 5 års tid, även de värsta vinterdagarna, också runt 15 min cykeltur.
Hade en skranglig cykel som jag köpte av en privatperson i Rissne, inga dubbdäck. Fungerade hur bra som helst när det var såpass kort sträcka.
Ska säga dock att jag åkte 90 % av sträckan längs med ett prioriterat cykelstråk, samt hade arbetskläder på jobbet så det gjorde inget om man kom fram halvt genomblöt.
Jag bor i Linköping. Inga problem. Jag sålde bilen för sex år sedan. Dubbdäck på vintern, lade om till sommardäck idag. Men bor man någonstans där det kommer mycket snö blir det ju svårare.
Jag cyklar året om, men har tillgång till bil också. Bor dessutom i Skåne, så det blir kanske inte så relevant.
Har ca en kvarts cykling, på cykelbana, så här går det bra med de vanliga däcken på min vanliga damcykel… men måste säga att det är otroligt skönt att cykla! Att vakna till och rensa huvudet på vägen hem.
Knepigast är att hitta rätt slags kläder om du vill cykla i regn/snö osv. En del vill ha regnställ, andra cyklar sig varma i regnet, dvs ok att bli blöt.