Tips för köp av lådcykel 2025

Är på jakt efter lådcykel för främst hämtning/lämning av 3 st barn 2-6 år gamla, ca 3km till skolor.

Kör nu med Thule Chariot cykelvagn samt barnsits på cykeln (när äldsta grabben ej pallar cykla). Men börjar bli tungt…

Tips & råd?

1 gillning

Vi har en Cargobike från 2019 som snart gått 1000 mil. Sjukt nöjda. Nästan alla våra kompisar har också sådana här i Malmö av olika märken.

Tips:

• provcykla - vi gillade tex inte babboe
  • Räkna med servicekostnad
  • Köp ett bra lås

Kolla gärna mitt inlägg nedan om du har möjlighet till en som förmånscykel:

Här är länk:

1 gillning

Nu blir det väl inte riktigt samma sits då vi har två barn på 4 och 2, så vi behöver ju bara dra med oss cykelvagn (vilket vi gör även fast äldsta oftast cyklar själv). Vi har heller inte lika långt till förskolan, men vi valde iaf att köra på en vanlig elcykel som dragcykel istället för en lådcykel. Dels för att slippa böket med att den som lämnar också ska hämta, nu lämnar vi ju bara vagnen på förskolan så den som slutar först får sticka och hämta. Sen känns det väldigt mycket smidigare med en vanlig de gånger man inte har med sig barnen. Jag är tämligen säker på att vi har använt den vanliga mer än vad vi hade gjort om vi gått på en lådcykel.

Håller med om Cargobike. Det är de som förskolor kör i mitt område. Även fritidsbanken kör CargoBike.

1 gillning

Generellt kan man dela upp lådcyklar i 3 kategorier:

1. Long-tails (t.ex. Tern GSD)
    +Bekvämast att cykla
    +Mycket flexibel m.a.p. hur lastutrymmet kan användas
    -Transporterar max 2 barn
    -Barnen hamnar bakom dig

2. Tvåhjuliga (t.ex. Urban Arrow)
    +Mer lik en vanlig cykel än trehjuliga motsvarigheter
    +Barnen hamnar framför dig
    +Kan transportera upp till 3-4 barn
    -Ofta den dyraste varianten

3. Trehjuliga (t.ex. en “vanlig” cargobike)
    +Ofta väldigt stor låda, bra för flera barn.
    +Ofta billigast i inköp
    +Finns många begagnade till salu
    -Minst bekväma att cykla. Välter vid skarpa svängar.

Med endast 3km cykelväg och 3 barn hade jag nog kollat på en trehjulig variant. Begagnade är såklart billigast, Cargobike är rätt billiga nya, Riese & Müller är creme de la creme och kostar därefter.

Hoppas det hjälper! Lycka till och återkom gärna med vad det blev för nåt när du bestämt dig. :slight_smile:

3 gillningar

Supernöjd med min cykel från Christiania. Fungerat felfritt än så länge. (typ 6 år nu)

Någon med erfarenhet av Seaside lådcyklar (el)? Enda som erbjuds via mitt jobb som förmånscykel.

Har en kompis med dem, jättenöjda. Väldigt lik vår cargobike fast den är lite snyggare tycker jag.

1 gillning

Cargobike Delight, när jag gjorde undersökningar… Sjukt bra!