Köpråd barnvagn vid barn nr 2

Hej,

Ska få barn nr 2 i februari nästa år. Vi går nu i funderingarna hur vi ska göra med vagn första tiden.

Förutsättningarna är att första barnet kommer vara ca 2,5 år samt vi har en hund som behöver komma ut på promenader varav ena längre (minst 30 min) görs med enbart den förälder som är föräldraledig. Första perioden fram till sen vår/tidig sommar kommer första barnet inte gå i förskola.

Det enkla svaret är ju dubbelvagn men också det mest kostsamma. Med tanke på att första barnet redan nu kan traska med på rundor om 1,5-2 km för egen maskin (många avstickare som hör till dock) kan det kännas som en onödig utgift då vi redan har en Emmaljunga vi trivs med. Har även funderat på en Thule jogging/cykelvagn som en del har men nackdelen där är att det troligtvis inte går att fästa babyskydd eller liknande.

Tips, råd?

1 gillning

Vi körde ståbräda med en liten sadel till det äldre barnet.

4 gillningar

Köpte bugaboo donkey. Tycker den är riktigt kass jämfört med emmaljungan vi hade tidigare.

1 gillning

Tyvärr är det bästa alternativet de dyraste.

Bugaboo donkey.

Går o göra till enkel vagn, tar liten plats, finns ståbräda.

Nu är andra barnet 3 år så vi har slutat använda den sen ett tag tillbaka, kör resvagn om de behövs men pushar hårt på att få båda barnen att gå överallt, i värsta fall kan de hoppa upp på axlarna.

1 gillning

Något speciellt märke? Tittat en del på Emmaljungas egna men verkar inte finnas till den vi har.

Tack för tips! Kollade priset och lite saftigt för ett första-alternativ.

Thule har väl infant sving eller vad det heter?

Har själv en ettåring. Kört thule cykelvagn sedan han var under året.

Ett alternativ är ju att köpa en billig beg dubbelvagn. Misstänker att den äldsta snart inte kommer vilja åka vagn längre ändå.

Eller en ståbräda?

1 gillning

Köp en resevagn så har ni två

1 gillning

Bugaboo donkey duo :clinking_glasses:

1 gillning

Phil & Teds! Mycket smart konstruktion. Tar lite plats i bilen, lätt att fälla ihop och är anpassningsbar utifrån olika åldrar. Finns med mjuklift som man kan använda som insats när de är nyfödda. Köpte vagnen på blocket när nr 2 kom och den hängde med tills den inte behövdes längre.

2 gillningar

Ja vi köpte en begagnad för 5000kr. Skulle aldrig någonsin falla mig in att köpa en ny.

Stora fördelen är ju att den går att använda som enkelvagn också.

4 gillningar

Bugaboo i och för sig men jag tänkte att den lösningen kunde användas av fler märken.

1 gillning

Bugaboo donkey duo is the way :saluting_face:

(En sittande en liggande) klarar alla ytor, lättkörd, blir liten ihopvikt, gott omvutrymme osv

2 gillningar

Vi körde med en Emmaljunga Double Viking 735, det är den smala varianten av dubbelvagnen som går igenom alla dörrar och hissar i Stockholms tunnelbana.

Jag var väldigt nöjd. Båda sidorna kan vara framåtvänd eller bakåtvänd sittdel eller liggdel. De var enkla att åka runt med tåg och buss då vi inte hade bil.

Idag kostar de 2000-3000 kr begagnat på Blocket.

1 gillning