Barnvagnar med hög snobbfaktor - vilka är de?

Barnvagn har ju för många blivit en sorts pryl att visa upp. Det anses viktigt att ha en ny och tjusig barnvagn. Vilka märken är egentligen barnvagnsvärldens motsvarigheter till Mercedes, BMW, Audi eller Tesla? Jag menar nu inte att barnvagnen skulle vara elektrisk eller något liknande utan mer vilket/vilka märken som så att säga skickar ut samma signaler som att ha en ny premiumbil på uppfarten. Exakta modeller är inte så noga. Det kommer ju nya regelbundet. Det är mer snobbfaktorn jag är ute efter. Om alla ska förstå att jag är rik, fin och lite förmer än andra - viket barnvagnsmärke är då rätt att välja?

Alltså de ordentliga barnvagnarna kostar någonstans runt 30k och hur mycket du lägger på barnvagn står ju i direkt korrelation till hur mycket du älskar ditt barn och din familj :wink:

Så här ser en barnvagn ut där man ser hur mycket föräldrarna älskar sitt barn:

1 gillning

Känns som att du överdriver det hela en aning :joy:. Bugaboo är väl det snobbiga dyra märket märket jag tänker på, typ BMW/Audi. Emmaljunga är lite rejälare kanske mer att likställa en Volvo då. Sen kan jag inga fler märken.

Bugaboo är det massor av influencers som gör reklam för, därför är det ett populärt märke. Cybex är väl något liknande.
Emmaljunga eller Thule är väl annars lite “lyxigare” alternativ på den svenska marknaden. Själv föredrar jag Britax, som är snäppet under, mest för att jag tyckte de var smidigare.

Cybex och Bugaboo i stadsmiljö, Emmaljunga på landet. Självklart senaste modellen om det ska vara snobbigt, självklart inte förra årets modell.

Jag hade en Bugaboo till barn nummer 1 och Emmaljunga till nummer 2.

Fruktansvärt onödiga pengar om du frågar mig. Men jag investerade i glädje & lugn och ro, där mamman fick det hon ville ha.

3 gillningar

Är inte Stokke ett märke med snobbfaktor?

Emmaljunga överlägsen Bugaboo men behovet av dubbelvagn gjorde att vi fick sälja Emmaljungan och köpa en Donkey. Tycker den är usel sett till priset. Dyr, låg kvalitet och dåliga lösningar.

Nja den klassiska barnstolen är ju av Stokke som finns i mångas hem. Men de gör bra grejer absolut (inte billiga heller). De gör till och med designmöbler för den intresserade

Dessa var mest populära när mina barn var små. Orimligt dyra. De har en som hette ”Donkey”. Där man har en sidokorg eller extra sittplats. Den hade hög snobbfaktor.

Men den kostade nästan 20 000 kr på min tid… :flushed:

Bugaboo Donkey är nog fortfarande den flest “fölk” känner till som lyx. Vi har en begagnad Bugaboo och fått flera som sagt “ååh det är den bästa”. Köpte våran för 1tkr av en kollega :nerd_face: (dock med 8 år på nacken)

1 gillning

Kanske en ful DIOR för 5,900 €

1 gillning

Vi fick ärva en bugaboo (enkelvagn) från mitt syskon som skulle ha dubbelvagn. Den har funkat bra men efter 10 år och 3 barn har den nått vägs ände. :blush:

Har en beggad Bugaboo Buffalo. Inget man vill visa upp i Vasastan. Men den funkar lika bra som om den vore ny till ett mycket attraktivt pris. Behövde köpa nya däck.

Har lite jidder med mina hjul också. Kul att fyra hjul går på 2 tkr…

De enda som var koll på detta är lattemorsor med influenserångest. Så kör på Orbit Baby, det ska tydligen Kardashians ha.

Vad det nu spelar för roll.

är du en lattemorsa i och med att du vet den informationen?

Nej men jag vet ju allt. Ser du väl i mitt nick.
Min poäng är att om man bryr sig om vad andra tycker om märket på ens barnvagn kanske man skulle ha använt preventivmedel. :kissing_heart:

4 gillningar

Men varför vill ni ha en vagn med hög snobbfaktor? Det grundar sig ofta i något osäkert i oss. Kan vara värt att gå till botten med den känslan. Vi jämför oss ofta med andra osv. Det kan både vara destruktivt och osunt för vårt välbefinnande.

Frågan handlar inte om att jag specifikt vill ha en sådan vagn. Det är mer en form av orientering. Det har skrivits mycket om vagnar som statusmarkör. Det är också tydligt att vagnens märke är en viktig grej för många, även om märket inte är konkret snobbigt.

1 gillning