Väntar barn för mars 2022 - Vad kostar mest som jag måste börja kolla redan nu? Och var måste man registrera barn direkt efter förlossning?

Hej,

Vi har förlossning planerad den 2:e mars.

1. Kostnadsmässigt, vad måste jag titta på redan nu innan förlossning (som vanligtvis är dyr)?

Här är vad jag tänker på redan nu:

• Listobjekt

Större lägenhet: Vi har en 2: a just nu ( 59 SQM), vi börjar titta på en 3: a i vår budget eftersom det är lättare att göra flytten innan barnet är här.
Barnvagn: Jag antar att det kostar runt 5000-10000Kr (kanske någonting att kolla under Black Friday)

1. Var måste man tänka att registrera barnen under förlossningsdag? Jag tänker om alla Stockholms grundskolor som har svårt att få en plats i, men jag undrar om det är någonting annat att tänka? Till exempel, finns det bostadsköer där man kan registrera barnen från 0 ålder?

Ser fram emot er erfarenhet så jag gör den rätt från början :slight_smile:

P.S: Svenska är mitt tredje språk, förlåt om det finns misstag.

1 gillning

Barnvagn kan du köpa begagnat för under 5k, onödigt att slösa pengar på en ny, barnet kommer ändå att bajsa och kräka ner den på daglig basis. Märkesvagnat t ex Bugaboo kan kosta runt 20k för en ny :cowboy_hat_face:

Införskaffa egen tvättmaskin.

5 gillningar

Jätte bra barnvagn inkl. liggdel. Har en sådan själv och fungerar riktigt bra :+1:. Den behöver inte vara Emmaljunga som kostar 10 tusen :+1:. Hade Emmaljunga för 1-a barnet för 8 år sedan men den fungerar lika bra. :+1:.

Först och främst - stort grattis!

Jag har själv två barn. Min generella rekommendation är att inte köpa för mycket innan barnet kommer. Man kan köpa enormt mycket för dyra pengar och ibland visar det sig exempelvis att barnet inte ens gillar att vara i vagnen. Onödigt att ha köpt en vagn för 13000 spänn då. Bättre tänka som du redan gör - köp en begagnad!

I övrigt

• skötbord (begagnat)
  • babyskydd till bilen är bra om ni ska köra från BB. Vi har hyrt babyskydd pga. man använder det så kort tid (cirka sex månader)
    Och kanske smågrejer - kläder, nappar osv

Kan rekommendera att beställa hem de här babyboxarna som är gratis. Innehållet mycket bra!
https://www.babybox.se/

Registrera barnet

• Försäkringsbolag är bra
  • Privata skolor om du tycker det är viktigt (jag har ej gjort det)
2 gillningar

Det bästa är att köpa saker begagnat. Jag menar då inte nödvändigtvis att köpa äldre och billigare saker utan hellre saker som bara haft en tidigare ägare. Detta gäller i synnerhet vagn där det finns alla tänkbara pris- och kvalitetsnivåer. Vilken modell som passar beror mycket på var och hur man bor. Att välja en vagn av ett etablerat kvalitetsmärke är något som betalar sig. Eftersom det snart blir vinter är en rejäl åkpåse något som behövs. Här finns också stora kvalitetsskillnader. En vanlig modell i syntetmaterial behöver inte vara så dyr. Det finns även dunpåsar och sådana med lammskinn som är dyrare. Vi hade en dyr dunmodell som vi köpte begagnad och den var bra.

Det här med att ställa barnen i kö till friskolor är något som med all sannolikhet kommer att avskaffas inom kort, i meningen att ställa dem i kö på BB. Jag ställde själv min son i kö till några olika skolor men inte alls alla dessa elitinriktade skolor i Stockholms innerstad. Varför skulle någon vilja gå i en sådan skola? I de flesta områden finns ett antal lokala skolor som är extra populära. Att stå i de köerna är bra för att ha rimlig valmöjlighet när det väl blir dags.

Förskolor behöver man också stå i kö för. Oftast är det ingen kritisk fråga, förutsatt att man vet vilket område man kommer att bo i. Det är klokt att orientera sig om vilken/vilka förskolor som ligger nära och som är bra.

Bostadsköer ställer man sig i senare i livet, inte när man är barn.

Barnförsäkring är något man behöver skaffa sig tidigt, även om det finns enstaka personer på det här forumet som inte tycker att de är något att ha. Jag tror det finns ett avsnitt om barnförsäkring som kan vara bra att lyssna på. Huvudpoängen där är att man ska skaffa den dyrare försäkringen, alltså “stor”.

Skötbord finns av olika modeller, dels vanliga dels en modell från märket OK baby som man sätter på badkaret. Om man har badkar är den modellen väldigt bra. Det kanske finns andra liknande modeller av andra märken men den sorten har jag erfarenhet av och den är lätt att hitta begagnad.

Babyskydd/barnstol är bra att ha för att transportera hem barnet från BB och bra även sedan. Oavsett om du har egen bil eller inte är det bra att kunna åka bil med barnet. Det finns babyskydd som sätts fast med egen bas och bälte och sådana som sätts fast med en särskild anordning som är inbyggd i bilen (minns inte namnet nu). Den anordningen är vanlig i nyare och dyrare bilar. Modellen med bas går normalt att sätta fast med enbart bälte, utan basen. När man åker taxi är det smidigt.

Så kallade babyboxar har man tidigare kunnat få gratis från olika apotek. Jag vet inte hur det ser ut nu men när vi fick barn plockade vi ut boxar från alla olika apotekskedjor. Jag bokade dem på nätet i något fall och på plats i andra fall. I dessa ingår diverse prylar för småbarn som är bra att ha. Tanken är att du ska upptäcka hur bra dessa produkter är och fortsätta köpa dem.

En bärsele och/eller bärsjal är något som är bra att ha. Jag har själv mest erfarenhet av märket Ergobaby men det finns en lång rad olika varianter. Det viktigaste är att det är smidigt att bära barnet på ryggen. Att bära barnet fram eller i andra positioner är möjligt men ofta rätt opraktiskt i praktiken. Det är bra att kunna gå omkring och städa och fixa hemma samtidigt som lilla knodden sover på ryggen.

Att köpa alla olika saker begagnat kostar inte mycket pengar. Vagnen är egentligen det enda som kan bli direkt dyrt. De flesta övriga sakerna går att hitta till låga priser, i synnerhet i relation till vad sakerna kostar nya. Att köpa begagnat är bra och funkis men tar mycket tid.

Jag brukar göra inköp från sajten Matsmart och just barnmat är en kategori som de har en hel del av där. Man behöver förvisso inte köpa barnmatsburkar men när de är rejält billiga är det ju smidigt. Utbudet och priserna varierar stort. Ibland finns möjlighet att köpa storpack med burkar för väldigt låga priser. De har då kort datum men i praktiken spelar det ingen roll. Smoothie för små barn brukar också finnas där.

5 gillningar

Vi bodde på en tvåa 45 kvd tills första barnet var två. Ni behöver inte panikflytta.

Vi har köpt allt begagnat och fått mycket via släkt och vänner. Köpte barnvagn med babyskydd och bil adapter för totalt 4 tusen. Vilket nog var den stora kostnaden.

Se till att frugan ammar så har ni gratis mat i typ 4-5 månader :wink:

1 gillning

Barnförsäkring är ju en kontroversiell fråga men jag har mina barn försäkrade.

Alla babysaker - köp begagnat. Även trehjulingar och andra berncyklar. Spjälsäng köpte vi ny mest för att de är ganska billiga (Ikea).

Bostadskö till barnen går i de flesta kommuner först när de är 16. Då tänker jag egentligen inför högre studier tex i de orterna är det tufft med boende.

Börja barnspara direkt. Öppna en ISK och kör på. Hade jag börjat med det nu hade jag valt aktier i stora “trygga” bolag.

Söker ni lägenhet till familjen så välj en i det området där ni vill att barnet ska gå i skola. Dels för närhet till kompisar men också för kortare resvägar mm. När barnet är så litet så har ni lätt 2-3 år på er att hitta den perfekta lägenheten. Så små barn har inte behov av eget rum.

Det var allt jag kom på nu i farten.

1 gillning

Stort grattis! Vad gäller prylar, köp inte för mycket för tidigt. Det gäller både före och efter förlossningen. För det första vet ni inte vad ni behöver. För det andra är den tråkiga verkligheten att graviditeten inte alltid går som man har hoppats. Då vill man inte sitta med ett berg av bebissaker hemma.

Vad gäller bostad så klarar ni er som sagt på en tvåa i början, men jag uppskattade verkligen att få lägga mig i ett eget rum när jag började jobba. För mig är sömnen viktig.

Mitt enda tips (som visserligen blir aktuellt lite senare); vattenkokare med förinställda temperaturer (typ 40,60,80,100). Varje gång jag var uppe och gjorde välling mitt i natten tackade jag högre makter för 40-gradersinställningen. :slight_smile:

5 gillningar

Kan väl mest instämma med det mesta som skrivits. Skaffa saker begagnat, marknaden är enorm på exempelvis Facebook.

Vi köpte barnvagn (Britax) som vi fortfarande använder till vår dotter på 18 månader. Även babyskydd av samma märke som då lätt kan kopplas på barnvagnen om så önskas. Båda begagnade.

De andra saker jag upplevt som mest värdefulla under olika åldrar är:

• Babynest (fick av släkt)
  • Babysitter (finns många begagnade)

Brukar även säljas väldigt mycket kläder begagnat. De första storlekarna används knappt några veckor så klokt att inte skaffa alldeles för mycket nytt i onödan.

Säkert en bra sak iofs men samtidigt inget som någonsin blir aktuellt för alla barn. Vi har aldrig haft någon välling, även om det förstås hade varit ett alternativ. Amning är bra om det fungerar och gör det inte det finns en rad saker som behövs för att hantera det.

1 gillning

Det är generellt en bra idé att besöka stora loppmarknader i ytterstadslägen. Där brukar en stor del av allt som säljs vara barngrejer. Jag menar då både spädbarnsprylar men även kläder, böcker, leksaker etc. Det är värdefullt att kunna köpa på sig saker innan de konkret blir aktuella. Det är svårt att planera inköpen där eftersom du aldrig vet vad du hittar men gör du en 3-4 besök kommer du att kunna skaffa väldigt mycket bra saker till obetydlig kostnad. Det här är trevligt att göra även när barnet har kommit men det är också en årstidsfråga. Det är de stora loppmarknaderna utomhus som är billiga och de har öppet nu och öppnar sedan igen till våren, när det blir varmare.

Finns nymodigheter som löser detta:
https://www.elgiganten.se/product/personvard/baby/73594/baby-brezza-formula-pro-advanced-vallingmaskin-frp0046eu?&scid=SEM8443180951&utm_source=google_search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=sda&gclid=Cj0KCQjw5JSLBhCxARIsAHgO2ScSOX9pIsY_vALpWeJZKvjgESEmSXl2zN9rrMR3ex4p-Nyg7DlpCQkaAhp6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Top 3 mitt bästa köp någonsin :slight_smile:
Funkar för både välling och mjölkersättningen :+1:

2 gillningar

Mars är långt bort så ta det lugnt och njut av tillvaron. Sätt en budget, gör en excel och köp nytt där ni vill och kompromissa där ni måste. Köp begagnat i så stor utsträckning som möjligt, det är ingen skillnad på en barnvagn som är 3 år gammal och en ny. Vi köpte t.ex. en fem år gammal bugaboo och kompletterade med en ny sätesdel för att den delen skulle vara fräsch.

Vabb är ju en stor kostnad, iallafall för mig. Jag brukar få räkna med minst en vecka i månaden, extremt tråkigt är det dessutom. Som att sitta i fängelse, inlåst med ett barn.

10 gillningar

+1 för att leta billigt begagnat på Facebook Marketplace. Barnvagn, leksaker, klädpaket mm.

3 gillningar

Sådant varierar väldigt. Jag har vabbat några enstaka dagar och min son är tre och ett halvt nu.

Grattis till er! :blush:

Mycket bra sammanfattat redan! Om jag själv skulle gjort något annorlunda hade jag antagligen försökt hamna på rätt ställe direkt, alltså boendet, för att undvika nån extra flytt/byte av förskola/skola. Vi har bytt förskola en gång vid 2,5 år och en gång terminen innan skolan. Bägge gångerna har varit lite kämpigare än väntat. Samtidigt så finns det säkert många som inte upplever det så jobbigt, olika barn upplever det olika.

Så om ni har möjlighet att tänka på er boendesituation många år fram i tiden och om det ryms inom budget så försök redan nu hitta boendet där ni kan se er själva på lång sikt. Det är ju inget som kanske måste ta tag i nu direkt, men kanske innan förskolan?

2 gillningar

Håller med! Baby Brezza är bland det bästa vi köpt någonsin (speciellt då amningen inte fungerade).

3 gillningar

Den ligger nästan lika högt på listan som den iPod video jag införskaffade 2006 när jag gjorde lumpen. Eldvaktspassen mitt i natten gick sjukt snabbt, ett par southpark avsnitt så var det över. Inser nu att det var andra tider då :joy: (millenials kommer skratta åt mig)

1 gillning