Det bästa är att köpa saker begagnat. Jag menar då inte nödvändigtvis att köpa äldre och billigare saker utan hellre saker som bara haft en tidigare ägare. Detta gäller i synnerhet vagn där det finns alla tänkbara pris- och kvalitetsnivåer. Vilken modell som passar beror mycket på var och hur man bor. Att välja en vagn av ett etablerat kvalitetsmärke är något som betalar sig. Eftersom det snart blir vinter är en rejäl åkpåse något som behövs. Här finns också stora kvalitetsskillnader. En vanlig modell i syntetmaterial behöver inte vara så dyr. Det finns även dunpåsar och sådana med lammskinn som är dyrare. Vi hade en dyr dunmodell som vi köpte begagnad och den var bra.
Det här med att ställa barnen i kö till friskolor är något som med all sannolikhet kommer att avskaffas inom kort, i meningen att ställa dem i kö på BB. Jag ställde själv min son i kö till några olika skolor men inte alls alla dessa elitinriktade skolor i Stockholms innerstad. Varför skulle någon vilja gå i en sådan skola? I de flesta områden finns ett antal lokala skolor som är extra populära. Att stå i de köerna är bra för att ha rimlig valmöjlighet när det väl blir dags.
Förskolor behöver man också stå i kö för. Oftast är det ingen kritisk fråga, förutsatt att man vet vilket område man kommer att bo i. Det är klokt att orientera sig om vilken/vilka förskolor som ligger nära och som är bra.
Bostadsköer ställer man sig i senare i livet, inte när man är barn.
Barnförsäkring är något man behöver skaffa sig tidigt, även om det finns enstaka personer på det här forumet som inte tycker att de är något att ha. Jag tror det finns ett avsnitt om barnförsäkring som kan vara bra att lyssna på. Huvudpoängen där är att man ska skaffa den dyrare försäkringen, alltså “stor”.
Skötbord finns av olika modeller, dels vanliga dels en modell från märket OK baby som man sätter på badkaret. Om man har badkar är den modellen väldigt bra. Det kanske finns andra liknande modeller av andra märken men den sorten har jag erfarenhet av och den är lätt att hitta begagnad.
Babyskydd/barnstol är bra att ha för att transportera hem barnet från BB och bra även sedan. Oavsett om du har egen bil eller inte är det bra att kunna åka bil med barnet. Det finns babyskydd som sätts fast med egen bas och bälte och sådana som sätts fast med en särskild anordning som är inbyggd i bilen (minns inte namnet nu). Den anordningen är vanlig i nyare och dyrare bilar. Modellen med bas går normalt att sätta fast med enbart bälte, utan basen. När man åker taxi är det smidigt.
Så kallade babyboxar har man tidigare kunnat få gratis från olika apotek. Jag vet inte hur det ser ut nu men när vi fick barn plockade vi ut boxar från alla olika apotekskedjor. Jag bokade dem på nätet i något fall och på plats i andra fall. I dessa ingår diverse prylar för småbarn som är bra att ha. Tanken är att du ska upptäcka hur bra dessa produkter är och fortsätta köpa dem.
En bärsele och/eller bärsjal är något som är bra att ha. Jag har själv mest erfarenhet av märket Ergobaby men det finns en lång rad olika varianter. Det viktigaste är att det är smidigt att bära barnet på ryggen. Att bära barnet fram eller i andra positioner är möjligt men ofta rätt opraktiskt i praktiken. Det är bra att kunna gå omkring och städa och fixa hemma samtidigt som lilla knodden sover på ryggen.
Att köpa alla olika saker begagnat kostar inte mycket pengar. Vagnen är egentligen det enda som kan bli direkt dyrt. De flesta övriga sakerna går att hitta till låga priser, i synnerhet i relation till vad sakerna kostar nya. Att köpa begagnat är bra och funkis men tar mycket tid.
Jag brukar göra inköp från sajten Matsmart och just barnmat är en kategori som de har en hel del av där. Man behöver förvisso inte köpa barnmatsburkar men när de är rejält billiga är det ju smidigt. Utbudet och priserna varierar stort. Ibland finns möjlighet att köpa storpack med burkar för väldigt låga priser. De har då kort datum men i praktiken spelar det ingen roll. Smoothie för små barn brukar också finnas där.