Vi väntar vårt första barn och håller på att samla på oss det man behöver under första året för bebisen.
Nu undrar jag om någon i forumet har gjort en excellista av inköp? Tex kläder, utrustning osv.
Speciellt intressant hade det varit kring dom olika storleksnivåerna i samband med barnets tillväxtkurva, så man vet när man går upp en storlek vad som behövs i varje del. Alltså 1-3mån/3-6mån osv.
Det mesta som behövs för mindre barn går utmärkt att köpa begagnat. De växer ur saker väldigt fort. Det som kan vara dyrt är barnvagn men också det går bra att köpa begagnat.
Exakt vilken utrustning man behöver beror mycket på egna förhållanden. Att köpa saker utifrån andras listor gör att du riskerar att bli sittande med olika prylar som inte används.
Ett skötbord i någon form och en bärsele är två saker som brukar vara bra att ha. Sedan finns det en stor mängd prylar som kan vara bra, men som inte alls är givet att de behövs.
På loppmarknader brukar bebissaker vara en av de största genrerna. Jag menar nu sådana loppmarknader där privatpersoner säljer själva. Eftersom bebisgrejer finns i så stor mängd är priserna ofta nedtryckta. Man får mycket för pengarna och kan välja mellan olika erbjudanden.
Ta det lugnt med köpandet. Men barnvagn och babyskydd (till bilen) är väl två bra produkter att ha i starterkitet. Det andra märker ni tids nog vad ni behöver, och ofta finns det folk i ens omgivning som gärna vill dränka en i bättre begagnade bäbisgrejer. Grattis och lycka till!
Först tiden kommer ni inte behöva så mycket. 50-56 tror jag är en bra storlek att börja med om jag kommer ihåg rätt. Men de växer så galet fort, sonen hade sin första body på sig en gång sen var den för liten
Bra tips redan och begagnade kläder är det bästa dessutom, vältvättade och mjuka. En tunn mössa, bebisfiltar och nappar. Ha mat hemma som inte kräver så mycket fix med.
Det kan vara bra att ni ordnar med en enkel plats att byta blöjor med nära till allt du behöver (inom räckhåll med en arm) behöver inte vara skötbord, vi körde tvättstuga.
Bärsele funkade inte för oss så vet inte om du ens behöver det i början
Jag förstår att man vill ha allting klart innan barnet kommer och vill kunna budgetera utgifterna någorlunda. Men vad som behövs till en bebis är så himla individuellt. Ta tex barnvagn, alla behöver en men vilken typ man anser är smidigast för ens behov är otroligt individuellt. Man måste känna efter och prova sig fram till vad som funkar bäst för en själv. Just av den anledningen skulle jag rekommendera att köpa ALLT andra-hand först för att testa och först när man upplever att man använder saken väldigt mycket och vet exakt vilka funktioner man saknar, köpa nytt. Ni kommer garanterat köpa “onödiga” grejer och då är det mindre smärtsamt om det var billiga loppisgrejer än dyra kvalitetsgrejer som helt enkelt inte funkade för er familj.
Tror inte att det är meningsfullt att ha ha nån annans excellista på saker man behöver. Alla familjer är olika.
Det som är nödvändigt är väl kläder (ni kommer få massor i present, dessutom växer nyfödda ur kläderna direkt. Får ni barn på sommaren kanske ni inte behöver ha så mycket kläder heller), utrustning för transport (barnvagn, babyskydd), nån plats för barnet att sova och att fixa en plats att byta blöjor på i bekväm arbetshöjd.
Man kan såklart köpa.mycket begagnat men se till att kolla grejerna ordentligt innan.
Capidi Babyvakt 2.0. Vårt enskilt bästa inköp. Värd varje krona. (Behövs såklart inte om man bor i en liten lägenhet och alltid har barnet sovandes inomhus)
Sovpåse!!! Är ett täcken som är som ett klädesplagg. Dvs man klär i barnet täcket/påsen , barnet kan inte sparka av det eller hamna med ansiktet under det. Är rätt dyra i Sverige dock. Finns för både sommar och vinter.
Men finns på andra ställen att köpa ockdå. Dock billigast på Hema i Nederländerna. .
Tror swedbanks senaste undersökning visade att ett barn i snitt kostar 9630kr/månad upp till 18 år eller liknande där småbarnsåren var dyra? För att sedan bli något billigare sedan blev det dyrare igen vid tonåren.
Självklart kan man få det mycket billigare än sådär i denna kalkyl antar jag att man även räknar med tappade arbetsdagar etc iofs.
Ja nog värt att lägga lite mer om man nu behöver en. Vi fick en Motorola som är helt värdelös. Bryts på 30-40m,batteriet håller 30min så behöver i princip alltid ha inkopplad i eluttag. Vilket skräp.
Själva ångrar vi att vi inte skaffade såndär vällingsmaskin men känner inte att det är lönt nu.
Vagn köpte vi först en Emmaljunga XT90 2022 för 6000kr som vi var otroligt nöjda med. Tyvärr har vi nu sålt den för samma pris och köpte en Bugaboo Donkey fast 2017 för 6000kr den med då vi har två barn nu. Fan vilken skrotvagn Bugaboo är i jämförelse med Emmaljunga. Väldigt ranglig,dyra tillbehör och känns oerhört billig. Värd max 2000kr i mina ögon men finns inget annat om man vill ha dubbelvagn som kan bli enkelvagn.
Instämmer i att det är mycket olika behov. Det den ena tycker är NÖDVÄNDIGT tycker en annan är helt onödigt.
Med första barnet hade vi skötbord. Med andra struntade vi i det och bytte på golvet. Mycket smidigare och helt utan risk att ungen skulle rulla ner efter någon månad.
Men mycket begagnat. Våra barnvagnar förlorade vi bara någon hundring på då vi köpte begagnat och sedan sålde vidare.
Vilken ålder barnet kommer ha vid olika årstider. Styr mycket vilka storlekar på vinterkläder och vintersaker som kan behövas.
Att barnet som litet mest vill vara nära föräldrarna. Det dröjer normalt till barnet är 2-3 år innan det går att dra i en pulka till exempel.
Skötbord som sätts på badkar är bra om man har badkar.
Barnvagnar finns av många märken. Det är inte bra att välja lågprismärken. De är sämre på en lång rad sätt. När du har en sådan blir det uppenbart varför.
En åkpåse är en bra grej att ha vintertid, särskilt om barnet ska sova ute. En hel del barn sover jättebra ute även när det är minusgrader.
Vilken barnvagn som passar beror mycket på hur man bor. Det gör stor skillnad om man bor i lägenhet med hiss eller behöver ta vagnen i trappor, alltså vilken modell som passar. Samma sak gäller om vagnen ska dras på dåligt plogade vägar.
Var noga med däck och bromsar vid köp av begagnad barnvagn. Att laga sådant kan vara dyrt.
Det är bra att ha en resevagn som är mindre och hopfällbar, alltså utöver ordinarie vagn.
Vi provade flera olika vagnar innan vi blev nöjda och alla har vi köpt begagnade. Att Bugaboo skulle vara dåliga håller jag inte med om men allt beror på förutsättningarna. Även en mycket populär vagn kan bli en total flopp om du inte utgått från de egna förutsättningarna. Vagnens bredd, tyngd och storleken på hjulen är några förutsättningar som är bra att ha koll på.
Om du tillhör den oroliga typen så är en örontermometer guld värt. Du kan blippa den lilla i örat en gång i minuten för att kolla tempen utan att den störs för mycket av sin neurotiske förälder
Viktigt att ha kylen och skafferiet laddade med gosa ostar, charketurier, vin och annat gott kan gillar. Detta gäller särskilt den första tiden då båda föräldrarna är hemma och myser. Passa på att njuta tillsammans och gör den första tiden oförglömlig.
Ungen i sig behöver inte så mycket. Kläder brukar man överösas av från släkt och vänner. Gäller både begagnat och nytt. Säng behövs inte för ungen sover med föräldrarna eller åtminstone mamman. Skötbord är bra men där förstår jag inte varför det ska sitta på badkaret. Man vill ju stå upp. Ska man sitta i badkaret varje gång man byter blöja? Babyskydd är viktigt ifall man har bil. Barnvagn är också bra men rätt överskattat. Behövs inte alls läggas en förmögenhet på detta. Köp beggat! Det är alltså inte så jättemycket som behöver fixas före. Tror de flesta överdriver och lägger på tok för mycket pengar på sina spädbarn. Se upp för att hamna i den fällan
Om man har ett badkar så är modellen från märket ”Ok baby” bra. Några problem med att stå upp finns inte. De är vanliga och går lätt att hitta begagnade. Det passar dock främst till ”klassiska” badkar, inte alla de andra varianter som finns numera.
Skötbord bör i första hand finnas i badrummet. Där är det normalt ont om plats och då är den här lösningen bra.
Största kostnaden för barn är inkomstbortfallet från föräldraledighet och vab, speciellt för höginkomsttagare. Själva grejerna och maten är inte alls dyrt i jämförelse, förutom kanske första månaden innan/efter födseln när man köper in barnvagn, babyskydd, babynest, skötbord, flaskor + ev bröstpump osv samtidigt.
Men för någon som tjänar t.ex 60k kan allt som behövs kosta mindre än inkomstbortfallet av en enda månad (minst 15 tkr mindre, med pension inräknad, men många tar inte ut 7/7 dagar). Åtminstone om man köper begagnat eller inte köper lyxgrejer.
Flaskor och bröstpump brukar väl främst behövas under pappaledigheten. Variationer kan förstås finnas. Vi köpte allt i den vägen men använde det aldrig sedan. Vi gjorde upp en rutin där jag besökte mamma på jobbet vid lunchtid varje dag.
Alla dessa andra saker för små barn behöver egentligen inte kosta något nämnvärt. Det är mest en fråga om personlig smak om man vill låta dem kosta pengar. Själv skulle jag lägga mer tid på att hitta rätt modell än lägga pengar på en ny dyr vagn.
En möjlighet som är potentiellt bra för små barn är en vagn med babyskydd. Då kan babyskyddet flyttas från bilen till vagnen när barnet sover. Samtidigt är en sådan lösning användbar en begränsad tid. De olika fästen som finns för olika babyskydd är också kopplade till särskilda märken och modeller av vagnar. Med fler/många barn med i bilden kanske en sådan här investering kan vara mer rimlig.
Jo precis, sånt är väldigt individuellt. För vissa ammar barnet bra och mamman behöver aldrig vara borta från barnet, då behövs inte flaskor och pump alls, och för andra lyckas barnet inte med den i princip enda uppgift det har och behöver flaskmatas från dag 1. Bröstpump behöver de flesta sannolikt inte köpa innan man vet om det behövs, men åtminstone en flaska kan nog vara bra att ha utifall att ersättning behövs.