Spartips som förälder

Hej alla sparproffs. Har nyligen fått barn och söker tips för att hålla nere kostnaderna som kommer med det nya ansvaret som familjeförsörjare. Ge gärna personliga misstag som ni har gjort ekonomiskt i samband med att fått barn.

Här är några tips från oss:
-Tygblöjor. Minskar kostnaden rätt rejält, har dessutom fått många gratis utav släkt. Bonus verkar vara att de kan bli blöjfria tidigare. Är dock lite mer omständigt än engångsblöja måste jag medge och kräver i stort sett en egen tvättmaskin.
-Köpt ALLT begagnat hittills.

Jag är förälder och tänker ofta på detta. Men det landar alltid i att under dessa få småbarnsår får sparandet stå åt sidan. Dåligt samvete finns, låt inte icke-sparandet vara en del av det.

2 gillningar

Ang. blöja. Gör det som är enkelt.

1 gillning

Vi kör “vanliga” blöjor. Men sparat in väldigt mycket pengar på kläder, vagnar och leksaker som gått i arv från syskonbarn. Vi är bland de sista i både min och min partners syskonskara som får barn och det finns därför mängder med grejer som syskonbarnen inte längre behöver som vi fått ärva.

2 gillningar

Helt rätt att köra på begnat, i princip alla saker till småbarn slits minimalt.

Angående tygblöjor så har vi testat det och var enligt mig inte värt besväret under längre tid. Skulle istället rekommendera att köra det ett par månader innan man tänkt sluta med blöjor våra barn slutade med blöjor vid 18 och 23 månader. Vill ni få ner konsumtionen av böjor så satsa på pottning istället

1 gillning

Har en ettåring nu…
Känns inte som att blöjor är den stora boven.
Ett tips, kläder för de minsta barnen storlek 50 till 74 hinner inte bli slitna innan de ur urvuxna, därför får man de ofta av diverse släkt och vänner.
Storlek 80 + är det lite svårare med, så titta gärna igeom secondhand butiker i förväg specielt regnkläder overaller och sånt som kan kosta en del om man blir tvungen att köpa nytt.
Vår förskola vill även ha en extra uppsättning ytter och regnkläder på plats så det blir dubbelt upp.

Jag hoppas att jag inte trampar på för många tår nu, men jag har inte upplevt småbarnsåren som dyra. Den kanske något bistra sanningen är att de ökade utgifterna som barnen inneburit har balanserats mot betydligt färre kvällar på restaurang och diverse slentriankonsumtion som uteblivit.

Vi har också köpt mycket begagnade prylar och kläder, första barnvagnen gick på 200 kr. Så visst finns det pengar att spara där. De stora grejerna är ju dock om man får behov av att skaffa större boende och/eller bil.

Men de stora utgifterna kommer under skolåldern, när begagnade kläder kanske inte accepteras, fritidsaktiviteter blir dyra, telefoner och datorer ska införskaffas och bytas ut då och då, och barnen börjar äta lika mycket som vuxna.

Jag skulle därför rekommendera att inte sluta månadsspara i början av föräldraskapet - det blir nämligen inte lättare sen :wink:.

Och välkommen till forumet!

9 gillningar

Försöka få barn att gilla baljväxter, inte bli intresserade av dyra aktiviteter och sporter, undvika senaste tekniken. Om ni lyckas sätta detta när dem är små så minskar risken att det blir dyrt senare.

1 gillning

Tygblöjor - på riktigt? Jag vet ju inget kring er ekonomiska situation, men baserat på mina egna erfarenheter med två barn (som nu visserligen är åtta och tolv), så hade jag aldrig för hela mitt liv valt att tvätta nedbajsade tygblöjor när det finns alternativ att tillgå. Det skulle nog rätt mycket privatekonomisk misär till innan just det kontot betraktades som tomt. Ni kanske väljer detta alternativ baserat på andra värdegrunder, exvis miljöfrågan, och i sådana fall är det väl hedervärt.

Det finns saker som förenklar tillvaron till den grad att de är värda att betala en hel del pengar för - kanske är blöjor under en högst begränsad tid en av dessa? :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Blöjor - kör det som funkar för er. Den tiden passerar och tiden för umgänge med barnet, umgänge med partner när barnet sover och allmän vila smäller högre än omaket, om man nu upplever det.

Kläder - gärna begagnat. Dela med nära och kära som har kids i liknande åldrar. Köp klädpaket på bytardagar.

Alla jävla prylar affärer tycker man måste unna sitt barn - det mesta kan man glatt strunta i.

Skor - barn som inte går sliter inte skor. Barn som går (i lera) ska ha bra skor, men samma där, de hinner inte slita ut dem så begagnat regerar.

Barnböcker - låna. Barn utvecklas lika bra med biblioteksböcker.

3 gillningar

Nu får de mobilen så fort de kommer hem från BB :joy: :smirk:

Bra, där kom jag på ett par till:

Nej, det får de inte. :face_with_raised_eyebrow:
En tvååring behöver ingen iPad.
En femåring behöver inte egen dator.
En åttaåring behöver ingen gamingstol och dubbla skärmar.
osv.

En fyrtioåttaåring klarar sig fortfarande utan både iPad och dubbla skärmar. :smiley:

6 gillningar

Det gör man men tyvärr inte utan RT forum och börsskärmar :-1::face_with_hand_over_mouth:

2 gillningar

Oopsie, blivande nioåringen ska få en gamingstol… inga dubbla skärmar dock!

Jaja, tillbaka till trådstart: göra egen barnmat istället för att köpa på burk. Roligt att testa olika sorter och man får väldigt mycket mer mat för pengarna och inte lika mycket vatten och tillsatser.

2 gillningar

Tygblöjor räven toppengrej som fungerar fantastiskt bra. Det kräver dock att man provar ut vilka modeller som passar etc. Det finns olika sorter med tydligt olika egenskaper.

Det bästa med tygblöjorna är att man kan köpa dem begagnade och även sälja dem vidare sedan. De är robusta och håller för flera barn. Nettokostnaden blir väldigt låg om man gör så.

Med riktigt små barn är tygblöjorna bra som de är. Med något större barn bör man använda inlägg. Det finns olika modeller men de vi använt är i papper.

1 gillning

Det finns enormt mycket begagnade barnkläder. Att köpa på loppis för 10 kr plagget är det bästa. Samtidigt är det väldigt lätt att handla ” mycket av samma”. Det finns en gräns för hur många tröjor och byxor i samma storlek man behöver, även om de är billiga och fina.

Lösningen borde vara att upprätta ett register över allt man har resp. behöver. Då blir det också lättare att välja något dyrare begagnat-grejer. Då köper man specifikt de storlekar man saknar istället för vad som helst som är billigt.

1 gillning

Tror folk i allmänhet är lite skraja för att prova tygblöjor. Hade nog heller aldrig provat om jag inte hade fått våra första. Finns nu riktigt fina tygblöjor på marknaden som både håller supertätt och är riktigt snygga :grin:.

Mitt tips som pappa till en femåring är;
Behöver du verkligen köpa det?
Det finns hjärtmätare, andningsplattor, kameror, radios, skötbord, dyra barnvagnar, dyra skötbord med mera.

3 gillningar

Jag skulle säga att många av vanliga spartipsen har samma princip som också gäller för föräldrar och barnfamiljer.

• Framförhållning när det kommer till boende. Man funderar så tidigt som möjligt om hur stor familj man vill satsa på att ha och efter det vilket boende som passar. Jämför sedan områden och var inte rädd att titta på områden som är en timme utanför. Var man skaffar boende kan man spara in mycket pengar på. Det är också mer omständigt att flytta desto äldre barnen är.
  • Framförhållning när det kommer till mat. Vanligt spartips är veckoplanering, storhandling och baka eget bröd men det finns också mycket pengar att spara genom att göra egen barnmat. Gör vanlig mat och mixa så har du samma innehåll som i en barnmatsburk. Klämmisar kan man också göra själv då det finns tomma flergångs klämmis tuber att köpa. Sök på klämmisar refill eller klämmispåsar.
  • Blöjor. Billigaste är tygblöjor men det har vi aldrig gjort. Vi har dock åkt till Norge för att köpa så mycket blöjor vi bara kunde. De har nämligen subvention på detta så en förpackning kostar bara ca 30kr. Alltså ca 25% vad samma förpackning kostar i Sverige. Gör en semestertripp till Norge med en tom takbox. Använd också tre dagars modellen och vänj av barnet från blöjan tidigt - vårt barn tränade bort blöjan när den var 1 år och 7 månader. Det sparar man massor med pengar på.
  • Vill man betala barnets körkort så är tipset återigen framförhållning och att börja spara till detta i tid. 1000kr i startkapital och 60kr i månaden i 18 år borde räcka för att täcka kostnaden för körkort. Man kan också vända sig till mor och farföräldrar och be dem dra ner på presenter för julklapp och födelsedag och be dem lägga 360kr per år på ett visst lysa konto. Så blir körkortet deras present när barnet fyller 18.
  • När barnet är större och vill ha glass på stranden - köp då en stor termos som du fyller med glass hemma. Antingen styckglassar eller kulglass. Mycket billigare än att köpa glass varje gång man är på stranden.
  • Utflykter generellt kan man fundera på vad som är värt och jämföra priser. Bara en sådan enkel sak som badhus har väldigt stor skillnad på entré. Ska man t ex till Liseberg kan man fundera ut och ta med sig lunch istället för att köpa till hela familjen.
  • Presenter (jul och födelsedag) är en kostnad som kan sticka iväg. Det gäller att ha framförhållning och givetvis prata ihop sig med respektive. Man kan börja leta julklappar väldigt tidigt och de sakerna man bestämmer sig att ge - försök att ha långsiktigheten i de sakerna. Är detta roligt flera år framöver? Eller varför inte ge köksredskap som håller. Allt som barnet får måste vara leksaker då barn ofta tappar intresse för leksaker relativt fort.
  • Vill skicka med att sgi är skyddad fram till att barnet fyller 1. Måste inte ta en enda föräldradag. Man kan också skydda sin sgi genom att studera. Kan också tänka sig att en förälder är föräldraledig och den andra nappar på omställningsstudiestödet och pluggar på distans. Då har man väldigt stor frihet att åka runt, vara i fjällen en månad eller vad man nu vill hitta på. Kanske inte ett spartips men skickar med det som ett bonustips.

Passa på att njut. Småbarnsåren är speciella och är bara en gång!

6 gillningar

Grattis och välkommen!

Det finns en stark känsla som kan överrösta rationalitet när det kommer till saker för barnet: “bara det bästa för mitt barn”.

Jag har märkt att när man mår dåligt av att köpa något begagnat eller något som inte är “bäst” så är det bara att spara skillnaden mellan nykostnaden och begagnadkostnaden på ett specifikt konto för ungen.

Mina föräldrar sa alltid till mig att bebisar inte behöver mycket, främst kärlek. Och att en annan människa är den bästa leksaken.

3 gillningar