Ekonomisk checklista för livet | Vilka är de viktigaste sakerna att ha gjort / ha koll på?

Häromdagen satt jag och funderade på en intressant sak. Särskilt med tanke på att när man öppnar Avanza så är bland det första man får se hur mycket man (just nu ligger minus) och hur marknaden går. Egentligen tycker jag att det är en ganska ointressant information eftersom jag inte kan påverka marknaden, jag kan egentligen inte ens dra någon säker slutsats vad det beror på och så vidare.

Min tes är ju att det alltid är bättre att fokusera på saker som man kan påverka, saker jag kan ha kontroll på och saker som jag kan göra något åt. Sedan kom jag på att inte ens har någon sådan checklista eller sammanställning över:

• Engångssaker (mål eller milstolpar) som man bör ha bockat av, samt

• Standarder (återkommande saker) som man bör ha koll på.

Kan vi inte se om vi kan hjälpas åt med input till en sådan checklista? Kanske till och med kan bli ett avsnitt med hjälp till många.

9 gillningar

Jag kan ju börja brainstormingen själv - utan någon prioritetsordning och ett utkast på gruppering:

Sparmål

• Finns det en buffert?

• Finns det ett ägt boende? Om nej, finns det ett sparande till kontantinsats?

• Finns det ett påbörjat sparande till pension?

• Finns det ett sparande till barnen?

Försäkringar

• Finns det en hemförsäkring?

• Finns det olycksfallsförsäkring?

• Finns det en livförsäkring?

• Om särkullbarn, finns det en livförsäkring?

• Finns det behov av andra försäkringar? T.ex. sjukförsäkring, sjukvårdsförsäkring etc.

Jobb-relaterat

• Finns det kollektivavtal med avsättning till tjänstepension?

• Finns det ett uttalat mål om att över tid försöka höja sin lön?

• Vilka andra tjänster skulle jag kunna söka?

Årlig översyn

• Bolåneräntor

• Abonnemang och prenumerationer

• Onödiga / passiva kostnader

• Ombalansering inom portföljerna (“inom hinkarna”)

• Ombalansering mellan portföljerna (“mellan hinkarna”)

• Kreditkort och villkor

• Vad är viktigt för mig/oss i livet?

• Hur syns det som är viktigt i livet i kontoutdraget?

• Vilket område vill jag öka mina kostnader i det kommande året?

• Vilket område i livet vill jag minska mina kostnader i det kommande året?

• Hur ska jag öka mitt humankapital det kommande året?

• Hur kan jag öka inkomsterna det kommande året?

Strategisk planering (t.ex. vart tredje eller femte år…)

• Hur mycket sparande behöver jag för att nå de olika målen jag har?

• Hur mycket sparande behöver jag för att kunna gå i pension?

• Vilka är de farligaste / troligaste riskerna i mitt liv / ekonomi? T.ex. ökad ränta, arbetslöshet, skilsmässa, dödsfall, sjukdom, utbrändhet, börskrasch, långvarit lågkonjunktur etc.

• Vad händer om jag / min partner dör? T.ex. kommer jag / min partner kunna bo kvar? Hur lång omställningstid behövs?

Ja, jag tror ni fattar vad jag är ute efter. Typ något som man konkret skulle kunna använda eller ge till någon som är intresserad av att komma igång / ta sin ekonomi till nästa nivå.

30 gillningar

Familjeplaner? (barn? vigsel? boendeförändringar m tidshorisont)
Ev äktenskapsförord? (ja, hur fasen ska ni har er ekonomi egentligen)
Framtidsfullmakt? (kom ihåg era gamla päron och andra släktingar)
Testamente? (alla dör inte 80+ år gamla)
Planerade fordonsbyten? (Volvo <-> Tesla :wink: )

Bonus: Donationsregisteranmälan? (om inte du går att rädda ska du kanske rädda nå’n annan?)

19 gillningar

En möjlig rubrik till din “årlig översyn” ovan?
“Vilka utgifter/kostnader hade jag/vi under senaste året?”

Behöver jag/vi inkomstförsäkring? Behövs det en utökad inkomstförsäkring?
(Vid till exempel arbetslöshet, för att täcka skillnaden mellan lönen och a-kassan)

Kan fylla på mer här om jag kommer på annat som inte täcks.

3 gillningar

Under sparmål/årlig översyn. Finns automatiskt sparande (tex automatisk avsättning till lysa), är den korrigerad efter årets löneförhöjning?

Tror att när vi väl har kommit fram till hur listan ska vara/ se ut att det är viktigt att komprimera den så att den är översiktlig (läs: inte för många punkter).

2 gillningar

Mitt bidrag faller lite utanför det strikt ekonomiska, men tangerar frågan om humankapital; befinner jag mig på en plats i livet där jag vill vara? Om nej, vad behöver ändras för att nå dit och rör jag mig i den riktningen?

10 gillningar

Jag skulle personligen vilja flika in att vi borde avnormalisera ägandet av sitt egna boende. Jag har flera bekanta som äger sina boenden och har tummen mitt i handen. Att bo i hus och inte ens äga en skruvdragare fungerar inte om du inte har en såpass hög lön att du kan leja in för minsta lilla underhåll. Det finns ingen poäng med att köpa ett hus och låta det förfalla.

Så jag skulle vilja ändra:

Till:
Vill du ha ett ägt boende? Om ja Klarar du av ett ägt boende Om nej, hyr istället och försök spara lite extra istället

Om boendet inte finns men vilja och möjlighet att sköta om boendet finns, spara till kontantinsats.

Men jag kanske är ute och cyklar, tankar @janbolmeson ?

24 gillningar

Håller med. Kollade på ett (nytt i mina ögon) hus byggt 2006 häromdagen. Ägarna var inte särskilt händiga och underhållet eftersatt. Så nu fanns det fuktskador i tak, läckande rör, massor som behövdes målas etc. :dizzy_face: Tyvärr så spelar det inte så stor roll, de fick ett överpris, precis som de flesta andra i dagens bostadsmarknad.

1 gillning

Jag vet inte om detta hör hemma i denna typ av ekonomisk checklista men jag skulle säga att börja med att ha koll på inkomster per månad kontra utgifter per månad. Se till att ha en “buffert” där inkomsterna är högre än utgifterna varje månad. Skaffa koll på vart utgifterna går och ifall det är värdefullt eller om pengarna försvinner på sånt som inte ger bra värde.

Det var så jag började för många år sedan när jag kände att mina pengar gick till saker jag inte visste riktigt vad. Även om jag hade råd med det så städade det upp och jag ändrade på saker. Denna månatliga rutin att kolla inkomster och utgifter har stabilt hängt med mig sen dess och är fortfarande ett värdefullt verktyg.

6 gillningar

Istället för en checklista, eller som ett komplement, så skulle jag föreslå att vi tar fram guider för olika områden som hjälper den som vill komma igång. Man kan ju svara ja på frågor men samtidigt ha dåliga alternativ för frågorna. Nej behöver ju heller inte betyda att det är fel.

Min magkänsla säger att det går att ta fram bra och tydliga guider för många områden för dem som vill göra en översyn och uppgradera eller komma igång. Sen finns det såklart stora variationer för var och ens förutsättningar.

Jag kan vara med och hjälpa till om så önskas.

2 gillningar

Less is more!
Om man inte vill avskräcka denne någon, som vill ta tag i sin ekonomi, bör nog inte listan vara alldeles för lång. Eller kanske sätta nån slags prioritering?

6 gillningar

Saknar vad jag tycker är allra viktigast när jag tittar på depån:

• Har jag rätt innehav med hänsyn till möjlighet till avkastning och risk/diversifiering?

Antar att du valt bort den frågan i och med att du förutsätter sparande i passiva indexfonder men så är det ju inte för alla så frågan är högst relevant för många.

2 gillningar

Exakt min tanke också :slight_smile:

Kanske kan delas in i

• Måste göras
  • Bör göras
  • För att få guldstjärna

Jättebra lista @janbolmeson ! Den måste du filat på ett tag :slight_smile:

6 gillningar

Under “Årlig Översyn” en klassisk budgettavla a la Lyxfällan.

3 gillningar

Kan inte annat att hålla med. Fattar inte den här hysterin kring ägt boende som har utvecklats i Sverige de senaste decennierna. Troligen för att bostäder, mot bättre vetande, har setts som en investering. Sedan kan ju inte villägare räkna heller utan undivker att ta med alla kostnader de har. Ett fungerande samhälle funkar inte utan hyresrätter till en rimlig prisnivå.

5 gillningar

Så är det, alla ska inte äga och hyresrätter måste existera i alla prisklasser

3 gillningar

“Står jag i rätt köer?” borde kanske uppdateras en gång om året.
Även om jag inte själv står i någon kö så verkar det som att många gör det, speciellt i storstäder.
Bostadsköer, parkeringsplatsköer, skolkköer, båtplatsköer osv.

4 gillningar

Jag har alltid varit intresserad av att ha en ekonomi som klarar minskade inkomster och impulsköp. Jag har alltid sparat, men kommer nu som 51-åring på att mitt senast uttalade sparmål var när jag som 15-åring började spara till mitt körkort. Efter en tids läsande här på forumet har jag nu flera olika sparmål uposatta. Semestersparandet är allra tydligast och, visar det sig, allra lättast att fylla på. Jag kommer att ha de 8000 som en veckas bilsemester till Malmö kommer att kosta oss. Tidigare år har det visserligen gått lösa, men med sämre ekonomi några månader efteråt.

Så med min roman vill jag bara bidra med tanken att fråga sig: Har jag tydliga sparmål?

1 gillning

Hej! Sparmålen borde på något sätt differentieras. Jag menar att det vore lämpligt att ha ett procentuellt sparmål på årsbasis. Hur stort det ska vara kan förstås variera. I vilken ordning sparandet borde gå till att fylla olika “potter” kan variera. För den som har en osäker situation (gällande boende och arbete) borde bufferten vara huvudprio och den borde vara större. Har man en tryggare situation borde bufferten kunna vara lägre.

Barnförsäkring skulle nog av många sättas högre än olycksförsäkring. Hemförsäkring är heller inte fullt så självklart för alla som det borde vara.

Behovet av inkomstförsäkring kunde vara värt att se över. Det har man ju normalt som del av medlemsskapet i facket. Man borde ha ett hum om hur ekonomin skulle se ut om man skulle bli arbetslös. Det kan hända även av oväntade anledningar som inte är kopplade till hur efterfrågad man är eller vilken bransch man jobbar i.

Det här med att höja sin lön borde differentieras. För den breda massan är höjandet av lönen något man främst gör i början av sin karriär. Efter kanske 10-15 år har man ofta nått den lönenivå som är normal för “erfarna” i aktuell bransch. Under de 10-15 åren bör man se om sitt hus och hålla noga koll på sin resa fram till den korrekta lönenivån.
Man bör också hålla koll på sin ålder eftersom det kan bli svårt att söka nytt jobb när man är äldre. Ligger man fel till lönemässigt bör man inte vänta utan söka nya jobb “i tid”.

Många av de här sakerna skulle kunna delas upp i olika faser, utifrån ålder, “etableringsgrad” och familjesituation.

1 gillning