Familjens variant av Lyxfällan

I januari varje år brukar jag göra en enkel sammanställning över familjens utgifter föregående år. Sedan samlar jag hustrun och barnen och kör en kort genomgång, lite som Lyxfällans budgettavla men helt utan pekpinnar och dåligt samvete för familjemedlemmarna. Detta för att öka kunskapen och intresset för vardagsekonomi, upplever att barnen har blivit mer medvetna efter detta och diskussioner kring vardagsekonomi har blivit vanligare vid matbordet. Hämtar siffrorna från SEB:s app där man kan kategorisera alla utgifter i olika kategorier.

Lyxfällan 2021

11 gillningar

Bra idé! Jag ska börja göra samma sak, skriva ut och sätta i min pärm. Kul att kunna gå tillbaka till senare.

De flesta verkar använda samma kategorier. Är det någon som kategoriserar annorlunda?

Jag delar upp i lite fler kategorier och färgkodar ihop i calc, då jag t ex sätter mat och alkohol på olika konton eftersom det senare inte känns lika viktigt för överlevnaden. :slight_smile:
På samma sätt delar jag upp hushållets drift och husets underhåll samt långväga kollektivtrafikresor från bilens kortare turer.

Jag har egen kategori för vård och tandvård samt en färgkodning av “jobberoende utgifter” som är de som försvinner vid ev FIRE, såsom A-kassa, en del transport etc.

Men man ska ju hålla det lagom simpelt för överblick.

p.s. Just nu pågår summering av 2021.

3 gillningar

Hur gör ni med underhåll på huset?
Är det faktiska kostnader som hamnar under boende eller periodiserade (och undanlagda belopp)?
Eller tas sådant från sparandet och därmed inte syns alls?

2 gillningar

Vi kör genomgång varje månad inför löning. Då sätter vi budget. Bestämmer hur mycket vi ska spara/investera, personlig månadspeng att göra vad man vill med, inköp som behöver göras m.m.

Ett bra sätt att få partnern intresserad tycker jag och känna sig mer delaktig.

2 gillningar

I mitt fall är det faktiska, men satta på underhåll. Så hantverkare, utgifter på Byggmax etc går på den posten. Jag slår inte ut en planerad utgift över X antal år. Det är inget företag jag driver. :slight_smile: Kanske spelar så’nt mer roll om man tar lån till större renoveringar, men jag har gjort allt med sparade pengar. Exempelvis solcellerna, som jag tog från bufferthögen, som jag i sin tur med avsikt fyllt på från lönen inför installationen.

1 gillning

Bra att ha i säkert förvar. Datorer kan man aldrig lita på. :laughing:

1 gillning

Jag hade gjort likadant.
Har dock ingen bokföring/budget själv då jag inte anser jag behöver det (än).

Men har för skoj skull bokföring på bilutgifter och kör enligt din metod anpassad till bilen.

1 gillning

Jag har kört min budget på volley och i huvudet tills för ett år sedan. Nu kör jag några år noga för att få lite mer exakt koll i förhållande till FIRE-kvot etc.

Dumt att killgissa inför ett eventuellt sådant beslut. :slight_smile:

2 gillningar

Ingen som kör med en delad Google Doc/Worksheet med en översiktlig summering?

1 gillning

Man blir lite nyfiken på de 26 kr/månad ni lägger på Övrigt. :thinking: :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Kategorin Övrigt är sånt som jag inte med gott samvete kan lägga i någon av de andra kategorierna, i detta fall var det nog ett bidrag till Barncancerfonden. Några enstaka mindre transaktioner på hustruns konto kan också hamna under Övrigt eftersom hon inte kan/vill/vågar :see_no_evil: berätta vad det rörde sig om… Försöker jobba ner den kategorin och tycker ändå att 26 kr/månad är överkomligt.

1 gillning

Riktigt ohyggliga levnadskostnader, ni måste må gott och ha bra löner, gratulerar!

Vi drar runt en familj på 4 för ca 16000 kr i månaden (villa, två bilar, endast lagad mat etc)

Oavsett gör vi precis likadant, fick inspirationen från Lyxfällan, har månadsgrafer från 6 år tillbaka i tiden!

/H

4 gillningar

För många år sedan när jag bodde själv gjorde jag under en period någon liknande variant i Excel med manuella inmatningar. Nu skulle det inte kännas relevant att göra det med bara mina pengar och jag har inte tillräcklig koll på min hustrus pengar för att göra det för båda.

Om jag någon gång skulle bli ensamstående igen innan jag är för gammal skulle jag nog skaffa mig stenkoll och anteckna allt bara för att jag tycker att det är roligt.

Jag skulle också köra en lyxfällan variant med ett kuvert med kontanter för varje vecka för att jag skulle tycka att det vore en ROLIG utmaning att kunna göra av med så lite pengar som möjligt! Min hustru skulle bara tycka att det vore jobbigt och tråkigt så det är inte aktuellt att göra det nu!

I slutet av året ägnar jag en kväll att räkna ut årets alla utgifter.
Bryter inte ner i för många grupper.
T.ex. så är alla rörliga utgifter på kreditkortet. Det är en post. Allt från tvål till reglar från byggmax.
lägger sen en stund för att tänka igenom kommande år om det kommer se liknande ut eller om jag vet om någon grupp blir högre eller lägre.
Sen har jag snittet för varje månad till det kommande år.
Jag har inget behov av att veta exakt vad jag lägger på restaurang eller liknande.
Kan tillägga att jag gör detta old school med penna och papper. :wink:

För många år sen körde jag väldigt noga i excel för varje månad.
Jag lägger jag hellre den tid och energi på något annat roligt. :smiley:

1 gillning

Hur plockar du in alternativkostnaden för kapitalet du har låst i villan?

Hur gör du kategoriseringen? Har själv testat lite olika sätt (bl.a. Danske Banks egna kategorisering) men tycker inte att den är helt 100, man vill ju undvika manuell mappning så långt det går…

Jag kör ju allt manuellt. :wink:

Dock går det väldigt fort.
T.ex. för elen så söker jag bara på elbolaget på lönekontot för att se årets transaktioner och räknar ihop det.

Tar mig en stund under en kväll i slutet av december.
Tipset är att ha någon god dryck samtidigt. :wink:

Jag kategoriserar som följande:

Boende
Försäkringar
Kreditkort
Övrigt

2 gillningar

Helt ok löner absolut, under 2021 fick vi tillsammans i snitt ut 68 000 kr/mån efter skatt. Båda anställda inom kommunen. Tre barn i åldern 11-17 år.

Levnadskostnaderna kanske kan upplevas som “ohyggliga” men är nog lite missvisande då de innehåller mycket utgifter kopplade till en precis avslutad husbyggnation som har finansierats till viss del från sparade pengar. Dessa utgifter finns med i diagrammet, främst under Boende men även under Shopping (möbler etc.), men jag räknar inte med att dessa kostnader ska vara årligen återkommande :grinning:.

Kanske lite dyra fritidsintressen också (golf, jakt, utförsåkning) som under 2021 “krävt” några dyrare inköp av utrustning och därmed drar upp snittkostnaden ett enskilt år.

Har också valt att ligga på en ganska hög amorteringstakt vilket drar upp Boendekategorin (även om jag ser det som ett sparande).

Vi mår definitivt gott men jag upplever det inte som någon överdriven konsumtion. Om man bortser från att 2021 var ett speciellt år med många utgifter av engångskaraktär så skulle jag säga att vi en normal månad har en sparkvot på 50 % (inkl. amortering) av de 68 000 kr och därmed levnadskostnader på 34 000 kr/mån. Men då har vi medvetet valt att köpa en dyr strandtomt och bygga ett nytt hus, vilket ger en rätt hög boendekostnad även framåt.

Bra tips!

Hmm, nu blev man sugen att köra en liten övning på sitt 2021…

1 gillning