Samordna kläder kan spara mängder. Ärv och ge vidare det som är fint och helt. Ha en budget på papper eller digital med alla löpande kostnader och inkomster för att riktigt veta vart pengarna går och för att hitta var man kanske kan sänka utgifter. Var medveten om bra och dåliga priser på mat och vad ni äter för mellan tummen och pekfingret. Tänk lite psykologi i konsumption samt vilken glädje ni får ut av olika saker kontra vad de kostar.
När barnen blir lite äldre och det går åt åtminstone en limpa bröd om dagen så betalar sig en bakmaskin på tre månader. Det tar 2min att väga upp ingredienserna på kvällen och så har man nybakat bröd på morgonen. Mums!
Köp inte nya kläder, barnvagn eller dylikt. Tillämpa baby-potting (EC). Våra barn blev blöjfria dygnet runt vid 1,5 års ålder. Barnmat struntade vi i, baby-led weening fungerar finfint.
Jag har börjat med att köpa begagnade julklappar och presenter. Särskilt sådana större och dyrare leksaker sparar man mycket på att köpa begagnade. Även syskonbarnen får presenter enligt samma modell. När barnen blir lite äldre och önskar sig mer specifika saker fungerar det här också bra. Det kanske inte alltid leder till stora besparingar netto men det blir större och roligare presenter.
När det gäller tipset om glassar i mattermos så har Lidl ett bra utbud av styckglassar till bra pris. Att ha ett sådant paket hemma är vettigt.
Även när det gäller nya presenter har jag satt i system att köpa in ”generella” presenter på olika utförsäljningar. Detta funkar så länge barnen är yngre.
Man kan göra väldigt gott bröd i bakmaskin har jag noterat. En kompis tog med sig bröd till en vandring och det hade nästan ”bagerikvalitet”. De recept som följde med i häftet till min maskin var inte så spännande. Det blir ätbart men ingen sensation direkt.
Billigare än att köpa begagnat är att inte köpa alls! Ett sätt att spara rejält med pengar är att avstå från att köpa leksaker och ”grejer som erbjuds. Även om det är billigt på loppis så betyder det inte att man måste slå till.
Detta stycke kommer med brasklappen att alla barn, föräldrar och familjer är olika: Jämfört med våra vänners barn så har våra barn påtagligt få leksaker. Vi upplever att de därför leker mer inlevelsefullt, mer kreativt och under längre stund med sakerna jämfört med sina kompisar. Om barnen har ett välfyllt lekrum (eller tre!) så upplever jag att de flackar runt från leksak till leksak utan att riktigt klara av att landa på en plats och ”leka färdigt” med en sak. Självgoda stunder så intalar jag mig själv att vår återhållsamma konsumtion av leksaker gör våra barn mer kreativa och harmoniska. I mer ödmjuka stunder så tänker att de i varje fall inte verkar ta skada av att familjen sparar pengar på detta vis.
Så länge man köper begagnat spelar det ju inte så stor roll hur man gör på detaljnivå. Viktigt är dock att sälja av grejerna sedan och inte ha stora lager med grejer på vinden. Om något har lekts lite med kan du säkert få tillbaka vad du gett för grejerna utan problem.
Vi brukar också lägga undan en äldre leksak om dom får en ny.
Sen kan man rotera efter ett tag då dom lekt färdigt med det dom har på rummet.
Mitt bästa tips är att satsa på relationen med barnet snarare än massa prylar. Och tänk långsiktigt. Försök spara av barnbidraget istället än häng på pryl- och leksakshets. Och var praktiska istället för märkesfokuserade. Bor man där det finns second-hand så kan man spara enormt mkt på att köpa begagnat.
Hur mycket elenergi går det åt på en bakning?
Den behöver väl diskas, hur lång tid tar det?
Samma tanke slog mig, verkar dra mellan 0.5-1kwh/tillfälle, så i paritet med en ugn, ca 1kwh. Dock bakar man oftast fler bröd per tillfälle i en ugn.
Diskning behövs inte, brödrester som kan sitta kvar bryts bort med lite papper. Degkrokarna kan dock vara rätt fulla av hårt bröd, dom kan man lägga i en skål vatten över dagen då kan man bara skölja bort med vatten vid nästa bakning.
Enda nackdelen med bakmaskinsbröd är att man lätt tröttnar på det om man inte varierar samt att det blir torrt snabbare än köpebröd. Men det blir sällan kvar till dagen efter.
Är det bara jag som är så skadad att jag tycker nästan allt låter vettigt (tveksam till om mjölkfrysningen betalar sig riktigt)?
…eller är det mest för att jag känner igen mig?
Nä, allt verkar vara ganska basic stuff, t.om. vi som knappast kan beskyllas för att vara några “supersparare” gör i stort sett allt i videon, begagnat matbord och stolar, alla bebiskläder köptes på loppis, köpa mat med kort datum och jag reflekterade nyss över att jag fortfarande har kvar t-shirtar som är köpta i 9an (så snart 30 år sen).
Frysa in mjölk har jag nog inte gjort heller, det går åt innan det knappt hunnit in i kylskåpet här…
Jag tycker det låter jättetråkigt
Det beror väl på vilken nivå man sen praktiserar det på, som sagt, själva grejerna i videon var ju inte särskilt extrema.
Köpa begagnade möbler t.ex. är väl inte tråkigare än att köpa nya (speciellt inte om man är loppisjunkie som min fru).
Kunde varit jag… förutom att jag gick i nian sista året på 80-talet.
5 år till ska nog de där tröjorna hänga med
Säger inte det är fel eller att jag inte ”snålar” jag oxå. Och visst är det bra att unga tänker på sin ekonomi.
Tänkte mest på att redan börja spara till miljonen när man är 15 och köpa kläder i förväg till barnen långt innan de passar.(det i sig binder kapital)
Återigen jag tycker inte det är fel.
Spontant kändes det bara lite tråkigt. Men mycket är tråkigt i livet.
Förutom det så är det intressant att SVT gör inslag om en som sparar ihop en miljon som om det vore en jättesumma.
Ja, det kan jag hålla med om att det kanske var lite en överdrift. Bebiskläderna i nyskick som vi köpte på loppis var i princip gratis. Köper man i förväg blir det lätt att en massa inte blir använt ändå.
Och sälja moppen? Jag har fortfarande kvar min.