Spartips som förälder

Grattis till föräldraskapet :slight_smile:

Nu har jag inte läst alla redan skrivna inlägg, men något som slår mig i efterhand som smart/dumt ur eget perspektiv är

Smart;
Kör mycket på slit&släng i början. Leksaker på loppis, begagnade cyklar/uteleksaker, köp inte saker för att alla andra ungar har det utan för att din vill ha det. Kör begagnad bil till barnet/en kan föra sig i fordonet, det kommer ritas/spillas/slitas etc och det kommer dra ner andrahandsvärdet rejält. Cyklar/skridskor etc. växer de ur fortare än fort. Köp beggat, eller bytlåna med grannar/vänner. Begagnad Snowracer, pulka, sparkcykel osv. Du kommer fylla förrådet med otaliga leksaker, dumt att betala för mycket :slight_smile: Speciellt om de bara blir ståendes :stuck_out_tongue:

När det till slut kommer till hemelektronik (typ telefon/platta/dator) satsa på enkelt. Android, inte iPhone om det går att undvika. Skärmar osv kommer tappas, bankas på osv. Nu är det ju ett tag kvar, men den regeln kommer nog gälla om 6-7 år med :smiley: Du får en ny Androidtelefon för 1500, en iPhone kostar 3-dubbla, helt i onödan. Datorer etc kan gott vara begagnade eller på utförsäljning. Ett par år på nacken, och de fungerar precis lika bra till surf/Facebook etc än nyaste laptopen.

Dumt;
Skaffa inte fler än 2 barn :sweat_smile:
Inget försök till #savetheworld eller något, och du skaffar ärligt talat hur många du vill :wink: Men att ha 2+ barn är lite bökigare än 2 eller 1. Det är ett stort utbud av saker/aktiviteter/upplevelser etc. som inte är anpassade för en familj på 5+.
Hotellrum, weekendpaket, möblering på restaurang, utbud på bilmarknaden om man vill ha 5 “riktiga” platser, erbjudanden/paket på tex bio, muséum, nöjespark osv., semesterpaket. Det mesta är nischat mot 2 vuxna och 2 barn. Självklart löser sig det mesta och man får anpassa därefter. Men kan tänka mig få familjer på 2V2B som bara hittat hotellrum med 3 sängar :stuck_out_tongue: Jämför med en familj på 2V3B som mestadels hittar hotellrum för 4 :stuck_out_tongue:

Bara en tanke så :slight_smile:

Då tar man det med 4 sängar och så sover alla ungarna ändå i samma säng som föräldrarna och man har två tomma :joy:
Så var det i alla fall för oss när ungarna var små.

1 gillning

En vanlig grej bland barnfamiljer är att skaffa husvagn. Ett alternativ till husvagn är så kallade campingtält. Det är alltså tält av betydligt robustare sort än de vanliga. Man använder dem främst på campingplatser och kan dra in el och annat där. Det campingtält jag har själv har över två meter i takhöjd.

En annan grej är att barn under två år inte behöver egen sittplats eller biljett på flyget. Vissa flygbolag tar ut en avgift för små barn men det varierar. Det här betyder i praktiken att flygresor blir betydligt billigare innan barnet fyllt två år jämfört med efter. Det finns ingen anledning att överkonsumera flygresor men det kan vara vettigt att planera resor man ändå tänkt göra.

Jag har en bakmaskin av hyggligt bra modell. Till den finns ett häfte med några olika recept. Jag har provat två olika bröd. De är ok men inte mer än så. Däremot har jag träffat på riktigt gott bröd bakat i bakmaskin. Var kan man hitta vettiga recept att prova ut?