Vad behöver man till en kommande bebis? | Någon som gjort en sammanställning t.ex. i Excel?

Det finns mycket förnuftiga råd man kan komma med. Köp begagnat osv. Men enligt min erfarenhet vill den blivande mamman ofta köpa nya fina grejer och kläder. Inreda barnrummet osv. Pappan vill genast byta bil till en stor kombi trots att den bil dom redan har funkar utmärkt. Det är väl en del av nöjet med att bli förälder för första gången. Förväntan och förberedelser.

Jag föreslog att vi skulle ta en brun barnvagn från 70-talet som fanns hos mina föräldrar. Det föll inte i god jord.

Sen när nästa barn kommer är man lite mer blasé och kör på ärvda grejer.

1 gillning

Barnvagn + babyskydd (se till att få med adapter) + ISOFIX-bas
Spjälsäng
Skötbädd
Regnskydd till barnvagn
Små handdukar/tvättlappar
Blöjor
Amningsskydd
Förlossningsbindor
Blöjhink
Bajspåsar
Babymonitor
Hårborste
Intimtvät
Handdukar/badcape (till bad & till skötbädd)
Badbalja
Smärtlindring till efter förlossning
Babygym
Spegel till Bil
Owlet Sock
Mobil/underhållning över skötbord
Febertermometer
Nagelkit
Inotyol
Bepanthen
Snorsug+filter
Pysventil
Våtservetter
Barnolja
Skötväska

EDIT: Kläder såklart, men det är sånt som närstående, släkt etc gärna köper alldeles för mycket av, så vi har tagit det väldigt lugnt här än sålänge.

Vi har köpt så mycket som möjligt begagnat (vagn, spjälsäng etc), annat än det som behöver vara nytt (exempelvis Babyskydd skulle jag aldrig köpa begagnat) :slight_smile:

3 gillningar

Bra lista!

1 gillning

Skulle se det som en lista på allt man kan köpa eller som kan tänkas behövas i vissa fall. Innan barnet kom köpte vi exempelvis barnvagn, babyskydd och Spjälsäng, men jag känner andra som aldrig använt spjälsäng och där barnet inte gillade barnvagn i början samt de som bara använt babyskyddet en gång från sjukhuset.

Så min åsikt är som flera andra sagt att man typ inte behöver något innan barnet kommer. Lite blöjor å sånt fick vi med oss hem från bb så det räckte några dagar. Man har tid att känna efter vad som behövs. Nåt klädesplagg kan va bra å ha, men även där så vet man inte hur det blir. Vårt barn va så litet att kläderna typ föll av så fick ändå köpa mer och andra använder aldrog ens storlek 50.

Det är en hel bransch som kapitaliserar på din oro som nybliven förälder, många saker är bra men väldigt mycket behövs inte.

Sen kan det psykologiskt kännas bra att köpa lite saker så man känner att det är på riktigt att ett barn är på väg. Typ nåt litet klädesplagg.

Håller helt med i detta.
Jag var den oroliga typen åt andra hållet (“kan ju inte räkna med att få med mig ett levande barn hem”) så vi köpte/fixade ingenting. Lägg till att barnet kom en vecka tidigt, när vi var på semester :sweat_smile:. Det löste sig jättebra ändå.

Finns så många saker som en tycker är helt nödvändig och en annan helt och hållet överflödig. Man får prova sig fram. Och höra sig för, har man nån i bekantskapskretsen som just blivit klar med barn kan man förhoppningsvis få befria dem från en hel del saker.

Lycka till med lilla barnet :face_holding_back_tears:

1 gillning

Tips där kan vara att hyra babyskyddet. En kompis gjorde det, var billigt. Vi köpte begagnad av familjemedlem så vi vet att den ej var krockad.

Men jag håller med om att hålla köpandet tillbaka. Barnprylsindustrin tjänar främst på oroliga och bekväma föräldrar. Prylar är ett av de mindre problemen med barn om man säger så.

En bättre investering är nog att hålla god fot med familj och grannar så man kan få barnvakt…

1 gillning

Babyskydd är alltid märkta med tillverkningsdatum så det går lätt att avgöra om det är äldre än bäst-före-datum eller inte. Jag har köpt nästan allting begagnat och det har fungerat bra. Sedan skulle jag kanske säga att det är olika om man bor i en bilburen miljö med halvdåliga vägar osv. I ett sådant läge kanske ett nytt babyskydd är en mer given prioritet. Om man inte har bil själv och använder babyskyddet bara för enstaka bilresor så är åldern inte lika noga. Även ett för gammalt babyskydd kan vara användbart, om det ser fräscht ut.

Fokuset på att köpa allting “nytt och fint” till bebis uppfattar jag som irrationellt. Det är just till bebisar som det fungerar bäst att köpa saker begagnade. Prylar finns i överflöd och de är ofta i jättefint skick. Sakerna slits nästan inte alls så även något som använts av 3-4 bebisar innan kan vara felfritt och fräscht. När barnen blir äldre blir det betydligt svårare att hålla fast vid idén om att köpa saker begagnat. Det beror dels på att barnen själva har andra önskemål men också på att sakerna slits på ett helt annat sätt. Den tid en femåring använder en tröja är mycket längre än vad en nyfödd gör och risken för skador och fläckar mycket högre. För bebisar är utbudet av fina och billiga saker stort. För äldre barn är det mer ovanligt att kunna köpa något begagnat i den typen av skick.

Håller med om att begagnat funkar toppen i de flesta fall men hade inte chansat med babyskyddet. Minst lika viktigt som tillverkningsdatum är ju att det är okrockat och inte tappats på sätt som kan orsakat skada (t ex i samband med flygresa eller annat) och det är ju typ omöjligt att kontrollera. Sen kan olyckan vara framme även med få bilresor och bra vägar. Men man tänker ju olika kring risker. Hade dock investerat i nytt babyskydd eller köpt begagnat av ngn jag litar på.

1 gillning

Poängen med bilresor var mer att det är skillnad på att resa med bil ofta och att främst använda kollektivtrafik. Sedan så finns det ett samband mellan att använda bil ofta och sämre vägar, sämre väder osv. Det är dock inte vägarnas kvalitet som frågan handlar om. Babyskydd är bra oavsett om man har bil eller inte.

Jag har utifrån min erfarenhet delat in listan från @Andre_Granstrom i tre delar. Jag har också lagt till några egna punkter längst ner. Det finns förstås ingen sanning gällande vad man behöver och hur viktiga saker är. Däremot kan man nog säga att vissa saker är absoluta, andra sannolika och ytterligare andra eventuella. Exakt vad som hör hemma under vilken punkt är i slutänden individuellt.

Det här med isofix till babyskydd handlar ytterst om hur modern bil man har. I en äldre bil utan isofix behöver man en bas utan isofix. Den är mer bökig att flytta på. Om man har en nyare bil eller använder olika bilar så är isofix ett måste. Isofix gör hela hanteringen av bilbarnstolen mycket enklare.

Nödvändigt
Barnvagn + babyskydd (se till att få med adapter) + ev. ISOFIX-bas
Skötbädd
Bajspåsar
Handdukar/badcape (till bad & till skötbädd)
Skötväska
Våtservetter
Regnskydd till barnvagn
Små handdukar/tvättlappar
Badbalja
Intimtvätt
Blöjor
Amningsskydd

Bra att ha
Hårborste
Owlet Sock
Blöjhink
Febertermometer
Snorsug+filter
Babymonitor
Inotyol
Bepanthen
Babygym

Övrigt
Spjälsäng
Förlossningsbindor
Nagelkit
Mobil/underhållning över skötbord
Pysventil
Smärtlindring till efter förlossning
Barnolja
Spegel till Bil

Tillägg
Tygblöjor
Påse för använda tygblöjor
Myggnät till barnvagn
Barnschampo
Babysitter
Spädbarnsinlägg till badbalja
Barnstol IKEA Antilop (kompett med spännen)
Babynest
Amningskudde (lång korv)
Bärsele från Ergobaby, Babybjörn eller liknande

2 gillningar

Det som gör det svårt att ge råd på vad man behöver ha är för att alla barn är unika. Ger bara några exempel här.

Min förstfödda var som ett plåster hela första året och hade stort behov av närhet. Ingen napp, jag var nappen. Pappa dög inte alls iom det. Vägra sova själv eller i vagn, vägrade vagnen helt och hållet. Däremot bärsele fungerade bra, så jag hade tre olika bärselar.

Barn två visade sig vilja ha mycket mindre närhet, tom vaknade om man var för nära. Älskade sin napp. Ville inte bli buren, vägrade bärsele. Men älskade vagnen och sov gärna i den. Blev pappas flicka ganska snabbt. Vilket sved lite i början för mamman. Men så fick pappa sin revansch.

Så det viktigaste är att du och barnet kommer underfund med vad som fungerar för just er två. Vilket kanske inte alls är samma som fungerar för pappan och barnet.

2 gillningar

Tålamod, samarbete, bra personer runt om och mycket kärlek. (Ja, jag vet, det handlar inte om det)

2 gillningar

En hel del avseende kläder initialt beror på hur stort barn ni får. Skillnad mellan 5,2 Kg och 2,7 Kg . Vi behövde inga små kläder alls.
Vi körde mycket ärvda kläder och ärvd barnvagn mm.
Många släktingar som bidrog med mer bebiskläder än man behövde.
Mycket bra med ordentligt luftade, luktfria väldigt många gånger tvättade begagnade mjuka fina barnkläder i enbart bomull. Säkert 10 ggr mindre kemikalier mot huden.

3 gillningar

Finns likn för pannan också. Bra investering!

Som.andra antytt… Se till att ha blöjor, kläder, tvättservetter mm tillräckligt för ett par dagar plus åtminstone bilstol för att komma hem från sjukhuset.

Sen är det bra att ha lite koll på var ni kan köpa olika saker. Sen är det bara att införskaffa det som behövs vid behov. Jag tror det är en bättre taktik än att försöka ha allt på plats dag 1.

Första tiden spenderas mest i sängen och vid tvättmaskinen ändå :rofl: Resten kan man lösa on-the-fly.

Ofta är det en bra idé att initialt bara skaffa något enklare som fungerar. Om/när man sedan noterar att det behövs något finare kan man skaffa det senare. Iom att man då inte har panik kan man leta runt efter bra modeller eller bra erbjudanden.

Denna modell kan användas för mycket men passar bra för barngrejer. Utbudet av prylar är stort. Vill man köpa den senaste eller bästa modellen av något begagnad går det att fixa. Typiskt sett går just de sakerna åt mer eller mindre direkt när de kommer ut. Det man hittar på Blocket som legat ute 1-2 veckor är de sämre grejerna som är mindre populära och/eller lite för dyra.

Köp så lite som möjligt första dagarna medans ni kommer på vad ni behöver. Delegera stora köpen till familjmedlemmar som vill bidra (mor/farföräldrar fixar barnvagn etc…). Fyll kyl och frys med godsaker så ni inte behöver handla på minst två veckor.

3 gillningar