Era bästa råd till blivande tvåbarnsförälder?

Hej,

Om allt vill sig väl kommer jag bli tvåbarnsförälder där det kommer vara ca 2,5 år mellan barnen. Då jag läst många goda råd inom andra ämnen tänkte jag höra mig för vad för goda råd alla tvåbarnsföräldrar (eller fler barn än så) har att bjuda på. Ställer frågan då jag minns hur pass mycket man aldrig ens tänkt på innan man blev förälder första gången och tänker mig att det finns saker jag inte kan föreställa mig nu med.

Stort ämne vilket är medvetet då jag tänker att råden kan gälla allt från vettiga inköpt och hur man lägger upp privatekonomi till hur man förhåller sig till saker eller ser till att det äldre barnet blir sett.

Har bra förutsättningar med stabila jobb, ordnad ekonomi med inkomster lite över medel, god relation, goda vänner samt mor- och farföräldrar som väldigt gärna är en del i barnens liv.

3 gillningar

Ingen expert men skulle säga förväntningar. Förvänta dig inte att det kommer att gå smidigt. Det blir mer konflikter men låt barnen ha dessa konflikter i fred. Du behöver inte inserta dig själv i vartenda gräl/konflikt.

Och ställ in dig på att logistiken blir nåt helt annat. Men det blir bättre när dom är 4-5 år gamla imo.

3 gillningar

När man får två barn, så blir båda föräldrarna upptagna med ett barn. Det är med andra ord en stor ansträngning för din och din partners relation.

Med ett barn, så är den andra föräldern ledig att göra allt annat.

Mitt råd är att inte glömma er relation, för den kan lätt glömmas och att man blir Familjen AB.

Lycka till

6 gillningar

Vi har en 3 och en ett åring just nu och det känns så att det krävs 5-gånger så mycket tid, tålamod och speciellt energi jämfört med första barnet…
Men, det som gör störst skillnad är att få hjälp från föräldrarna, har många småbarn aktiviteter rund kring och har andra föräldrar nära som ör i samma situation.
Det som jag tycker är det största besväret är att den första måste gå ner till 15h förskola per vecka. Det kännas så att man kan förvänta sig mer i ett land som Sverige… men om man har tur bor man i en kommun som erbjuder mer 5h timmar prr dag är sweetspot skulle jag säga.
Tips här är att om man plugga samtidigt som man är fl ledig, kan man få mer… finns säkert kurser där ute som inte kräva så mycket och man måste inte klara kursen.

4 gillningar

Det blir exponentionellt jobbigare med fler barn.

2 gillningar

Ja de där 15 timmar är så uselt. Dessutom får man betala fullpris. :face_with_symbols_over_mouth:

2 gillningar

Jaa jag fattar det verkligen inte ^^ men vad ska man göra förutom låtsas att man plugga :wink:

1 gillning

För mig va chocken från 1-2 större än 0-1 barn.

Fick alla möjliga stress symptomer som sudden deafness, lättare hallucinationer där jag knappt kunde se i par minuter och massa hjärtklappningar i flera månader.

De var rätt hemskt om jag ska va ärlig och inget min fru uppskatta för fem öre.

Men nu några år senare är det super härligt , barnen leker massa och har så kul ihop!

Ställ in dig med att de blir ännu mindre tid och tufft ihop som partners och familj men de kommer bli bättre!

2 gillningar

För vår del har vi haft stor nytta av att ha mer rutin och mindre förväntningar kring saker och ting. Mindre stress och mer förståelse att saker blir annorlunda.

Första barnet var mer fokus på precis allt som hände och minsta ljud. Nu är det mer acceptabelt att saker får vänta och att allt inte måste vara på topp hela tiden.

Ungarna växer och mår bra, det är huvudsaken.

5 gillningar

Tvåbarnsförälder utan involverade far- eller morföräldrar här. Nu kommer jag göra ett antagande om att ni är mor och far, men om det skulle vara någon annan konstellation ni lever i går det säkert att överföra en del av tipsen ändå.

Fundera redan nu över hur ni vill lägga upp er föräldraledigthet. Utöver vem som ska vara ledig när och till vilken procent kan det vara värt att fundera över hur många dagar ni vill spara till att ha lite längre semester, ledigt under skollov eller möjlighet till att gå ner i tid i perioder.

Jag skulle förbereda mig mentalt på att sömnen kommer att vara kass de första månaderna/halvåret, framför allt om 2.5 åringen inte sover hela nätter än, vilket de flesta inte gör. Fokusera på överlevnad. Om möjligt och det känns ok, låt modern och bebisen sova enskilt. De kommer antagligen att gå in i en amma/sova-bubbla under första tiden i vilket fall. På så sätt kan fadern och det äldre barnet ändå få “ok” sömn så att de är redo för nästa dag. Jag skulle säga att fadern ska vara inställd på att göra “allt”, dvs laga mat, städa, diska etc samtidigt som han ansvarar för det äldre barnet. Självklart måste det inte bli så, men ifall det blir en tuff förlossning t.ex. så är det bra att vara förberedd på att arbetsbördan kommer att bli stor. Över lag, släpp alla ambitioner om att göra annat än att ta hand om ert eget och er partners välmående för ett tag.

Om ni har mor och farföräldrar som gärna hjälper till, be dem att komma och gå till en lekpark med 2.5 åringen så att ni båda får möjlighet att sova/vila en stund. Ett annat hett tips är att be om lagad mat. Bland det bästa som hände oss under de första veckorna var när en vän kom med flera matlådor med lite olika rätter till oss. Att under flera dagar inte behöva tänka på att laga mat var en oerhörd befrielse.

Glöm inte bort det äldre barnet och se till att det också får egentid med sin mamma. Det här kan komma att bli svårt, men det är oerhört viktigt och kommer antagligen spara er en hel del huvudvärk framöver. Att få ett syskon och behöva dela på sina föräldrars uppmärksamhet är en viktig lärdom för livet, men för de flesta barn också traumatiskt. Några tips för att göra övergången lättare är att försöka bekräfta barnets känslor (det här bör man göra genrellt när känslor uppkommer), exempelvis “Jag hör att du vill vara med din mamma och du blir ledsen för att du inte får det just nu.” och att inte falla i fällan där man hela tiden påpekar hur fin och bra den lilla är, utan även påpeka vilken tur bebisen har som har en sådant storasyskon!
Likväl kan det vara oerhört mycket värt att, på sikt, en förälder åker med ett barn (till en början rimligen det äldre) på en egen liten resa med hotellnatt eller liknande. Vi har gjort några sådana resor både jag och min fru med vår äldre dotter och det är guld värt för relationen. Samtidigt får den andra föräldern möjlighet att få egentid med det andra barnet hemmavid.

Angående inköp och ekonomi måste jag säga att jag inte tänkt på det på något annat vis sedan vi fått vårt andra barn. Eventuellt att man kan se till att man har ett boende att växa i med närhet till skola och förskola. Vi har fem minuter till båda och tiden det sparar i vardagen är oersättlig. Jag skulle heller inte planera in några dyra utlandsresor eller liknande på ett par år. I min smak känns det helt bortslösat med ett småbarn. I år fyller vår yngsta tre och först nästa sommar har vi planer på att eventuellt resa utomlands.

Slutligen, försök att ta hand om och ha förståelse för varandra. Kom ihåg att ni är ett lag, även om era uppgifter kan komma att se annolunda ut ett tag. Lycka till!

6 gillningar

Större livsomställning att gå från 0-1, men marginaleffekten med 2 småbarn gör att det är mycket jobbigare att gå från 1-2. IMO såklart.

Men något råd är kanske att inte påbörja några större projekt under de första åren som tvåbarnsföräldrar. T.ex. större renoveringar etc. Det skulle jag säga är onödigt slitigt och kommer tära på föräldrarnas relation och öka risken för utmattningsrelaterade problem.

3 gillningar

Skärp er, så jobbigt är det inte.

Föräldrarna får skära ner på sina hobbies och skärmtid under några år. Dessutom hjälper det att ha delade sovrum, om möjligt.

3 gillningar

Well, that’s your opinion man. Vad vill du att vi ska rapportera? Så som vi hade önskat att det var? Handlar väl om normalutfall; de flesta kommer det gå ok för och för en del riktigt bajs och en del bättre än förväntat. Att det verkar ha gått bättre än förväntat för dig är ju såklart glädjande, men du kanske bör ha i bakhuvudet att du kan vara en outlier.

1 gillning

Det är nog väldigt olika.

Min far var knappt delaktig och vi var tre stycken där mamma gjorde allt och det var inga större problem vad jag fått höra iaf.

Ekonomiskt tips:

Köp INGET nytt. Ni kommer garanterat ha för många grejer ändå.

Familjetips:

Prata med varandra och hjälps åt. Då kommer det lösa sig.

8 gillningar

Va? I västra Götaland betalar man ingen taxa för förskolan om barnet bara går 15h per vecka.

Gäller det alla syskon till föräldralediga, eller kan det vara så att det handlar om allmän förskola?

Sätter ni ett två-årigt barn på förskola tre timmar samtidigt ni är hemma med deras syskon?? För att det är gratis??

I skåne får jag pröjsa 1600kr per månad. Så nu under 3 månader får jag betalar 4800kr för ingenting då hon ska vara hemma med oss. Jag kan ju säga upp platsen såklart men ingen garanti att man får tillbaka den…

Ser mig inte som en outlier, utan snarare tvärtom. Mina barn har krävt mer än många andra. Dessutom kom de i tät följd och är fyra till antalet.

Men, när jag observerar sönderstressade föräldrar i min närhet så förundras jag över all tid som ändå verkar finnas för facebook, instagram, netflix, egentid, hobbies, barnfria weekendresor och annat.

Som sagt, mina tips är:

• Ha separata sovrum så att inte båda blir väckta var gång det är något.
  • Jobba hårt för att få till bra sovrutiner, för samtliga familjemedlemmar.
  • Lägg bort skärmarna. Det frigör otroligt mycket tid och ger bättre sömn.
  • Dra ner på egna hobbies och eget behov av egentid.
  • Sänk ambitionerna. Det behöver inte vara städad bara för att svärmor ska komma på besök. Det gör inget om man åker till dagis med en smutsfläck på byxorna.
  • Jämför er inte med andra.
7 gillningar