Ändra ekonomi/tips inför att få barn

Hej hela forumet,

Jag och min sambo väntar vårt första barn i Januari och ser givetvis framemot detta. Något jag har tänkt på är vilka tips det finns för nyblivna föräldrar som kanske är lätt att glömma.

Vet exempelvis att om man är föräldraledigt kan man sänka sin fackavgift (Unionen iaf) för den period.

Alla praktiska tips som kan underlätta ekonomiskt tas varmt emot!

Vill även tacka alla som bidrar på forumet, hittade RikaTillsammans i Januari och mitt helhetstänk gällande privatekonomi och pengar generelt har blivit bättre!

Önskar er alla en god jul!

8 gillningar

Grattis till er! :smiley:

Tänk mindre på det ekonomiska och mer på varandra och barnet. Den tiden är värd mer än alla sparade småpengar.

P.S. Köp begagnade grejer. Småtroll växer fort!

14 gillningar

Tack så mycket!

Absolut, ska försöka att inte tänka för mycket ekonomi och fokusera på att njuta stunden. Dock var det mer om det finns vissa hjälpmedel eller tips som kan underlätta det som troligtvis kommer bli härligt ment tufft!

Vi har i huvudsak köpt begagnat och fått en del gratis då jag jobbar inom branschen. Min sambos nya smeknamn är Queen Vinted :sweat_smile:

1 gillning

Det behövs mycket färre prylar än man tror, köp saker efter hand som ett verkligt behov uppstår.

12 gillningar

Var inte snåla mot er själva med att ta FL-dagar. Sitter här nu en 10åring och massa dagar som jag ännu inte tagit ut. Semestern är nog att hinna ta ut känner jag som tjänsteman när ogjort arbete staplas på hög när man är borta. Hade varit mycket bättre att ta ut dagarna vid den långa föräldraledigheten då man hade vikarie.

2 gillningar

Du har redan fått bra tips, men nåt jag tycker är jätteviktigt är en bra barnförsäkring! Välj den bästa, mest heltäckande ni kan hitta, försäkra så fort det går och viktigast: Byt aldrig barnförsäkring och ta en som övergår i vuxenförsäkring utan krav på hälsodeklaration.

Tänk på att om ni skaffar barnförsäkring via fackets försäkringar så är det inte säkert att ni automatiskt får erbjudande om vuxenförsäkring utan hälsodeklaration. Hos tex Trygg Hansa gäller detta bara om du skaffar en “vanlig” barnförsäkring och inte om du tar en hos TH via facket. De fackliga försäkringarna kan se annorlunda ut i det finstilta.

5 gillningar

Följer tråden. Väntar Junibarn!

3 gillningar

Ett tips på att spara pengar är att strunta i försäkringar.

Sverige är det land med kanske starkaste skyddsnätet i världen.

Allt är fritt. I princip för barn.

Så gör vi.

6 gillningar

Skaffa en bra träningsrutin i god tid innan. Fokusera på core inkl rygg. Håll i den. Håll i under graviditet och under sömnlösa första åren. Det kan minska sjukskrivning och rehabkostnader för diskbråck om ni orkar kånka på kolikiga barn dygnet runt, om ni får sådana.

2 gillningar

Har tre barn. Och sista en sladdis så jag och min fru har liksom börjat om igen med all erfarenhet vi har från de första barnen. Så tips nr 1- lyssna på såna som mig…

• undvik att köpa en massa specialsaker för bebisar. Och framförallt innan man vet om man verkligen behöver det.
  • Köp (eller få) begagnat! Du kommer upptäcka att många gärna vill bli av med sina säckar av barnkläder som blitt för smått
  • Om du ändock köper nytt, utgå från att andrahandsvärdet är nära noll
  • Innan ni köper en dyr barnvagn, tänk igenom hur länge ni kommer använda den. För oss: den första liggvagnen/kombivagnen hade vi kort tid. Därefter tyckte vi att den var otymplig, och använde mycket mer en enkel sulky. Och mest och längst har vi använt vår thule cykelvagn.
  • Istället för att köpa en större bil, köp en takbox. Alltid bra med stor bil, men inom ett år behöver man inte längre ha med en stor liggvagn i bilenN.

Grattis och lycka till.

4 gillningar

Grattis!
Vi väntar på vårt andra i maj!

Kan tipsa om att ringa försäkringskassan om något är oklart. Att lära sig om föräldrapenning och allt relaterat är ett heltidsjobb i sig. Handläggarna på försäkringskassan är dock extremt hjälpsamma när man pratar med dem. Deras hemsida lämnar dock mycket att önska!

2 gillningar

Vi har barnförsäkring, men det var med stor tvekan.

Vilka delar är det du tycker är så viktiga?

Stort grattis!

Tänk på att när barnet passerar ett år behöver man ta ut 5 dagar / vecka för att inte förlora SjukGrundande Inkomst.

2 gillningar

Vinted appen.

90% av alla kläder köper vi där. Resterande är de finkläder och de kläder som vi sparade som barnets första X och minnen.

2 tekniksaker som i nitt tycke faktiskt var värt det.

1. Baby brezza. Livet är svårt och kämpigt, att slippa fixa med rätt temp på ersättningen mitt i natten när bebis skriker är värt det.
  2. baby monitor. Vi köpte en fristående batteri monitor med som kan tas med och användas oberoende av nätverk. Perfekt för när bebis sover i vagnen ute på gräsmattan eller när man är iväg.
    Underlättar också för mor/farföräldrar med enkel walki talki hantering istället för appar och dylikt.

Allt annat än detta har kännts onödigt.

Sen finns det olika rabatter som man får på blöjor i tillverkarnas appar. Bra saker, köp olika och testa vad som funkar för ert barns kropp. Vvi landade i att libero var bra för vår knodd i kombo med babytalk när det blev lite irriterat/rött/rosa. Vi märkte också att det i praktiken var samma sak med alla libero blöjor så vi köper de billigaste. “Premium” var inte värt det

1 gillning

En sak till, kom ihåg att vara fina mot varandra och ta hand om er. Det är tufft när man inte sover och inte har nån egen/vuxentid. Så var lite extra mjuka och accepterande när nån av er tappar det lite eller blir frustrerad på den andre :heart:

10 gillningar

Köp tygblöjor begagnat. Det sparar mycket pengar och fungerar bra. Ofta är det bra med en kombination av tygblöjor och vanliga blöjor. Hemma fungerar tygblöjor bra. På längre utflykter är vanliga blöjor enklare att hantera.

När det gäller blöjmörken är det olika vilka som fungerar bättre/sämre. Det är ofta små detaljer som skiljer dem åt. Vi köpte enbart budgetblöjor av olika slag. Vi tyckte exempelvis att Lidls blöjor var bra medan Willys var sämre. Det är ingen given sanning att det är just så men skillnader på den nivån är en realitet.

Om ni gör inköp i butiker dit man kör med bil är det vanligt att kunna köpa blöjor av finare märken i storpack med rabatt. Köper ni istället blöjor i lokala butiker så är prisskillnaden mellan billiga och dyrare blöjor betydligt större.

När det gäller alla typer av tekniska prylar så är de strikt kopplade till hur du bor och vilken livsstil du har. Det finns alltså inga saker som är fantastiska eller nödvändiga i generell mening. Du bör alltså noga undersöka exakt vilka behov eller förutsättningar som är kopplade till att en viss pryl ska behövas, inte utgå från att det ”ska visa sig” för att någon sagt att den var ”jättebra”. Detta gäller både prylen i sig och olika egenskaper, alltså funktioner av olika slag. Även om en viss modell rent tekniskt är den bästa är chansen stor att ni inte kommer att behöva de extra funktionerna. Det utesluter dock inte att de för någon kan vara jättebra och en solklar anledning att välja just den modellen.

1 gillning

Fokusera på hälsa istället för ekonomi.

Se till att ni alla i familjen mår bra. Lägg en bra grund till att samarbeta som familj (för att långsiktigt motverka stress, utbrändhet, ojämn mental belastning och skilsmäss kommer vara sjukt mycket mer värt än några sparade hundralappar). Dela på ansvar och omvårdnad, prata på riktigt med varandra hur ni känner och mår, stötta varandra.

Peppa varandra att komma ut, få frisk luft, sociala kontakter och lämplig motion/träning. Det kommer förmodligen kännas svårt att ens lyckas komma ut genom dörren med en bebis, men ju mer man gör det desto enklare känns det. Att träna upp kroppen efter en graviditet och förlossning kommer långsiktigt vara en mycket god investering i hälsan.

Rent ekonomiskt behöver bebisar mat och närhet, typ ingenting annat. Bebisen lär inte må bättre av varken en snygg vagn eller matchande kläder. Men föräldrar som mår bra är sjukt mycket värt för alla. Lycka till :green_heart:

10 gillningar

Håller helt med!
När barnen är helt friska så kan man i efterhand känna att det var bortkastade pengar men så funkar det ju inte med försäkringar. Man hade aldrig hoppat över hem/bilförsäkringen. Poängen är att om barnet får diabetes, större olycka etc så får man en rejäl extra slant. Det kan behövas. Sjukvården må vara bra i Sverige men det utgår inte ersättning vid svåra diagnoser/händelser.

2 gillningar

Håller också med om försäkring som sedan går automatiskt över till vuxenförsökring utan hälsodeklaration. Ex ditt barn får en diagnos som är livslång (diabetes, etc) så kan det vara svårt att få en heltäckande vuxenförsäkring (när man oftast behöver den mer).

2 gillningar

Vi har varit väldigt sparsamma med vad som har köpts in, tänker att vi införskaffar vid tydligt behov istället. Så absolut ett råd vi redan arbetar efter!

1 gillning