Ändra ekonomi/tips inför att få barn

Ok, barnförsäkring är inget vi har hunnit titta på men vi tar med oss detta!

Stort tack och grattis till er också.

Ja jag behöver nog snart sätta mig ordentligt in i Försäkringskassan för att känna mig trygg i upplägget. Har fattat att det inte är helt enkelt. Får väl ta tag i det efter jul

Vilka försäkringar är det då ni väljer bort om jag får fråga?

Vinted appen och FB Marketplace har vi fyndat majoriteten av det vi har införskaffat.

Baby brezza låter som en vettig investering, dock tror jag detta är något vi eventuelt skaffar eftersom, om vi ser behovet.

En babymonitor är något jag önskar att införskaffa, om du har någon rekommendation tas det varmt emot.

Vi har redan pratat om mycket av detta och HUR vi ska lösa en bra vardag till trots för sömnbrist och mindre/ingen egentid! Svårt att verkligen förbereda sig för men vi har iaf pratat om det, vilket är ett första steg

1 gillning

Vettiga ord och något vi verkligen tar med oss.

1 gillning

Mycket klokt är skrivet men det jag tycker är viktigt är att verkligen prata ihop er om är era ekonomier, fördelning, rättvisa mm.

Innan vi fick barn så körde vi på med våra egna konton och delade på räkningar. När en går hem på f-ledighet så blir ekonomin ett mycket större lagarbete. Bla hur mycket f-dagar ni planerar att ta beror ju på hur långt lönen räcker för den som arbetar. Man kan fortfarande ha egna konton och egna ströpengar bara ni är överens om vilka inkomster som ska räcka till vilka utgifter.

4 gillningar

Absolut, detta har varit viktigt för oss. Vi har redan pratat om fördelning av ekonomi och även andra saker som hushållsarbete och föräldraledighet. I hushållet som mat och städning kommer jag som mannen behöva ta mer ansvar då min sambo kommer ha fullt upp med ammning och återhämtning från födseln.

Vår tanke är att vi slår ihop våra löner när de kommer och därmed fördelar våra kostnader procentuelt. Vi har även gemensamt sparkonto för större köp + båda har goda bufferter så vi är inte oroliga för det ekonomiska på så sätt, mest bara hur det bäst löser det praktiska

Stort grattis till er!

Kan bara eka det som sagts om begagnat/bortskänkes. Men det verkar ni ju redan vara medvetna om. Men går verkligen att spara mycket på att köpa begagnat. När dom är små hinner ju dessutom grejerna inte slitas så mycket för de har inte lärt sig att härja omkring än. Att sälja saker som ni inte längre har användning för är inte dumt det heller. Vi har köpt en del barnprylar begagnat, använt dem i ett par år och i vissa fall kunnat sälja dem för samma pris vi köpte dem för, eller strax därunder.

Köp färre kläder än vad ni tror behövs i början. De växer så himla fort och ni kommer få massa bodys och liknande i present från vänner och familj. I början hade vi för mycket kläder som praktiskt taget aldrig användes.

Köp inga eller ytterst få leksaker. Småbarn tycker typ det är lika kul med en träslev från kökslådan som en dyr barnleksak. Här kommer ni (barnet) också få av familj och vänner och ni kommer drunkna i prylar hemma, så att själv köpa massa leksaker och gosedjur är ohållbart.

Lycka till!

3 gillningar

Stort grattis!

Gällande barnförsäkring eller ej. Mitt barn fick en ganska allvarlig kronisk sjukdom för snart tre år sedan (när han var 9 år). Det kommer förmodligen leda till att han får nedsatt arbetsförmåga i framtiden. Tro mig när jag säger att vi är evigt tacksamma över att han är försäkrad.

Det är som att jämföra med säkerhetsbälte. Så länge du inte råkar ut för en olycka är det onödigt, men när/om frontalkrocken sker, kan det rädda liv.

5 gillningar

Just ja, kom på en till sak som jag inte tror tagits upp än. Bibliotekskort!

Kostar inte en krona och du får oändlig tillgång till barnböcker. Jag vet inte hur många böcker vi har lånat till vårt barn, men det är hundratals. Svenska bibliotek är en helt fantastisk tillgång som är lätt att glömma bort. Från cirka 8 månader började vårt barn intressera sig för böcker och det har varit en del av den dagliga rutinen ända sedan dess.

12 gillningar

Kan tipsa om appen “Dormi” istället, du kan använda två telefoner, en som sändare och en som mottagare (och vem har inte en gammal extra telefon liggande) och om du kan rigga den rätt så kan du tom titta på bebisen med kameran. Funkade perfekt för oss.

1 gillning

Jag tror att den största kostnaden med att skaffa barn man riskerar är en skilsmässa. Det går nog inte att underskatta stressen ett (eller fler) barn kan sätta på ett förhållande. Även om allt är helt harmoniskt innan barn och det inte finns någon stress så blir det en helt ny värld med barn.

Man får intala sig innan att det kommer bli några väldigt tuffa år men man ska se till att hålla ut och ta sig igenom det och sedan blir det bättre igen. Man bör nog gärna kosta på sig en del hjälp med hemmet också. Städhjälp till exempel är en no brainer.

Man bör nog också sänka sina krav. Det kan inte vara rent och fint hemma hela tiden.

6 gillningar

Jag håller med om att det är viktigt att ha realistiska förväntningar och inte bara tänka på att man ska gulla med en bebis. Det blir helt livsomvälvande och båda parter måste ha klart för sig att det blir inte som förut att man kan hänga med kompisarna på kvällarna etc. Jag tror största risken för förhållandet är om man inte är på samma sida från början.

4 gillningar

Ja i efterhand har jag fått höra att det fanns stunder då min fru ville slå mig i huvudet med en sänglampa när jag låg och snarkade och hon låg vaken och försökte trösta vår gråtande bebis.

För min del var det en enorm förändring. Jag var en sådan som kunde låta disken stå i diskhon ett dygn, ligga på soffan i tre timmar och slökolla Netflix osv. Som småbarnsförälder numera är det istället ett ständigt småplockande, sopkastande, blöjbytande, lekande. Har inte en sekund över.

Det gäller verkligen att man hjälps åt. Låter man sin partner göra hästjobbet kan det nog göda aversion och leda till brustna förhållanden.

6 gillningar

Vår princip var att allting som skulle göras på natten som inte involverade kvinnlig anatomi gjordes av mig. Hennes sömn var alldeles för viktig, med undantag för matning var det mitt jobb.

3 gillningar

Det låter jättetrist. Hur mycket ersättning ger försäkringen i dessa situationer? Om den ska täcka nedsatt arbetsförmåga ett helt liv skulle det ju behöva vara tiotals miljoner i ersättning.

Man kan köpa mycket second hand. Ex på Myrorna eller läkarmissionen.
Vi körde ärvd vagn (på sitt allra sista uppdrag)

• Ex barnvagn. Mycket mindre stressigt att ha en 500 SEK barnvagn parkerad i ex gemensamt källarförråd än en ny för 10.000+ .

• Barnstol för bil

• Barnsäng

• leksaker

• Vi känner föräldrar som använt tygblöjor man tvättar i flera år. Det verkar ekonomiskt.

Svårt att veta hur det faller ut med livsprioriteringar innan man haft barn en period.
Prioriteringar kan ändras kraftigt som det gjorde för oss.

• Vi fick mycket mindre lust att båda heltidsarbeta i flertal år.
    Beslutet blev inget barn på dagis innan 3 års ålder och ett bra dagis vi valt ut var målet.
  • Vi fick kraftfull känsla av att vi skulle bo i hus när första syskonet var på väg.
  • Vi köpte ett äldre risigt hus då i bra läge och hankade oss fram på min lön i huvudsak i flera år. Verkligen knapert och skruttig bil och inga husfixar etc på många år.
  • Om man köper ny bostad. Reka förskolor och skolor etc är smart . Ofta vill man bli kvar många år.

Ja det är en större filosofisk fråga som nobelpristagare som Kaneman diskuterat men grundinställningen är:

Ha bara de absolut nödvändigaste försäkringarna som lagen eller motsvarande kräver.

På lång sikt är detta det ekonomiskt rationella. Inte nog med att du sparar pengar. Det påverkar också ditt beteende.

Grattis! Det som räddade mig när jag fick första barnet för femton år sen som var av sorten “hänga konstant på en vuxen” var följande (allt underlättar inte ekonomiskt direkt, men kanske livsekonomiskt):

• Förbered mat att ha i frysen (massor). T.ex. gör en stor batch med pizzabottnar med tomatsås och frys in, sen är det bara att slänga på lite riven ost och sånt man vill ha och stoppa in i ugnen. Lasagne, paj etc. Allt man kan fixa fram med enhandsfattning. Jag hade en mamma som hjälpte till med detta.
  • Önska er varm, lagad mat av vänner och familj som vill hälsa på. Jag brukar själv handla med mig mat som jag lagar i vänners kök när de fått barn. Ni kommer verkligen uppskatta det, särskilt om gästen underhåller bebis så ni två för en gångs skull får äta tillsammans en liten stund.
  • Ladda alltid kaffebryggaren kvällen innan.
  • Placera ut en gästsäng/madrass (minst 120 cm) på lämplig plats i hemmet och håll den bäddad. Man vet aldrig hur nätterna blir eller när någon av er behöver lägga sig ner p.g.a. att man är helt slut.
  • Jag lovar: ni behöver inga appar som mäter hur mycket barnet sovit, hur ofta det ätit, kissat och bajsat o.s.v.
  • En termometer att placera i vagnen vid barnet för att ha koll på temperaturen när man är ute tyckte jag var skönt att ha. Det var -20 grader första vintern och jag hade lätt kunnat ha för mycket som täckte vagnen och därmed gjorde det på tok för varmt om jag inte hade koll.
4 gillningar