Era bästa råd till blivande tvåbarnsförälder?

Som flera har sagt är det mycket jobbigare med två än ett litet barn. Omställningen är större från noll till ett men satan i gatan vad jobbigt det var en vända när båda hade jobbiga perioder samtidigt.

Det jag tycker är absolut viktigast att ha med sig är att det går över. Ibland känns det som att man aldrig får andas ut igen men vips så är barnen lite större och så har man det istället mycket lättare och barnen har lärt sig leka tillsammans utan krav på uppmärksamhet av en vuxen hela tiden.

Rent praktiskt handlade det för egen del mycket om att prioritera sömnen. Det är otroligt mycket enklare ha tålamod med 7h under bältet än 5h bara för att man ville ha lite lugnt tid på kvällen och kolla skräptv.

För den föräldern som inte är hemma med barnen är det också otroligt viktigt få komma iväg regelbundet. Gillar man träning är det en väldigt bra ventil för att få andas lite.

Med tredje barnet sen är det lite omvänt för det är i princip enklare än när man bara hade ett barn :sunglasses:

3 gillningar

Jag läser med stort intresse den här tråden och är glad att det inte handlar så mycket om ekonomi :slight_smile:

Personligen tyckte jag att 1 → 2 var hyfsat OK. Av ganska många olika anledningar men kanske framförallt för att vi samarbetar bättre nu än när vi fick vårt första barn.

Nu väntar vi nr 3 med nedkomst i December. Förutsagt att allt annat går bra så inbillar jag mig att det framförallt kommer ställa till det med utrymme och logistik.
Kommer vi behöva större bostad? Bil? osv. Men jag tänker att det kommer inte behövas direkt utan kanske om 2 år när äldsta dottern närmar sig 10 år.

Så, vi har börjat förbereda barnen på att ett syskon är på väg och vi försöker få iväg bägge till skola & dagis tillsammans samt att gå ut och leka tillsammans.
Så att de vänjer sig vid att inte ständigt ha bägge föräldrar tillgängliga samtidigt.

Mor och farföräldrar har vi tyvärr dålig tillgång till.

2 gillningar

Vet du på rak arm hur mycket man måste plugga för att få mer timmar? Eller brukar det vara från kommun till kommun?

Allmän förskola

1 gillning

Olika kommuner/förskolor gör olika.
I vår kommun är det 3 dagar med 5h förskola.

Första 1,5-2 åren behöver ni ju inte större, då sover väl lillen i samma rum som er?

1 gillning

Viktigaste jag kan skicka med: kommunicera. Både inför och under.

Vardagen blir lite kämpigare (men mycket mysigare) med två barn och när den yngste börjar röra sig mer blir det helt plötsligt väldigt mycket rörelse och fart hemma.

Kommunikation kan hjälpa er till er egentid (vi har strävat efter att vi båda ska ha 30-60min egentid/dag) som krävs för att återhämta sig och kunna utöva sitt intresse, i mitt fall tex styrketräning. Kommunikation kring hur ni ska hantera när storebror/syster blir avundsjuk på småsyskonet och kan bli fysisk. Krävs att hela tiden hålla koll när syskonen är tillsammans första… 2 åren. Vår yngste är 1,5 nu och de springer runt som två spjut här hemma och jagar varandra och leken slutar i 99% av fallen med att lillebror gör sig illa :sweat_smile:

Stort lycka till och det viktigaste av allt: NJUT! Att ha ett barn är underbart, att ha två är DUBBELT så underbart :heart_eyes:

2 gillningar

Jag törs inte uttala mig tvärsäkert, men troligen därför det är gratis. Hade det äldre syskonet varit under tre år hade det antagligen kostat.

Nja man diskutera ut det med de men om din kurs kräver 5h per vecka enligt kursinnehållet då tror jag att man kan få de 5h extra. Men så sagt det bästa är att inte ta den mest komplexa kurs som finns. :wink:

Hitta skratten i vardagsgrejer och var inte rädd att dela upp er ibland för att bryta kvartettsdynamiken. Exempelvis genom att ta med storis till affären då och då. Lycka till!

3 gillningar

Jämför inte med andra. Varje situation är unik. Det jobbiga kommer att bli lättare. Umgås och ta vara på tiden. Önska inte bara att en viss tid vore över.

5 gillningar

Kom ihåg att de bara är små en kort stund! När man har två nedkissande, svårmatade och allmänt trotsiga småbarn att ta hand om samtidigt kan det lätt blir körigt, men det går snabbt över. Och när de blivit lite äldre har de enormt mycket glädje av varandra :slight_smile:

3 gillningar

Mitt tips till dig som småbarnsförälder och snart ensamstående sådan, skaffa inte barn utan att du varit väligt noga med val av partner.

1 gillning

Du behöver bara vara antagen på en kurs så ta heltid sen välj själv mellan 0-40h/v hur mycket som önskas.

Finns inga krav på att man ska klara någon kurs.

1 gillning

1-2 var större än 0-1 för mig.

Det är exponentiellt svårare!

Men fan va härliga de växer upp o blir !

4 gillningar

15-timmarsregeln skiljer sig från kommun till kommun. Lagstiftningen säger minst 15 timmar, men vissa kommuner tillåter mer. Därför oerhört viktigt att lobba för utökad tid för alla. Kom ihåg att det är val snart och detta är BÅDE en kommunal- OCH en riksdagsfråga. Alla föräldrar här på rika tillsammans känner garanterat en politiker. Denna i sin tur har ett ännu större nätverk. Nämn frågan! Ju fler som pratar om detta, desto större chans att vi får till en lagstiftning om mer än 15 timmar eller så kanske det går att införa åtminstone mer timmar i den kommun du bor i?

Gälande tips har många skrivit kloka grejer, men kom ihåg att syskon bråkar ibland. Det skadar därför inte att ha svart bälte i lågaffektivt bemötande. Läs gärna litteratur i ämnet, ”Barn som bråkar” av Bo Heljskov rekommenderar jag starkt, finns på många bibliotek.

Ekonomiskt vill jag tipsa om loppisar och second hand överlag. Syskonen kan ofta ärva grejer av varandra, själv har jag köpt kanske 90% av kläderna till äldsta barnet begagnat som sen de mindre syskonen fått ärva. Även leksaker kan köpas begagnat och sedan ärvas av de yngre syskonen. Det är både ekonomiskt och ekologiskt.

Om möjligt, utnyttja gärna föräldraledigheten till max. Som pappa har jag tagit ut mer än barnets mamma, vilket gjort att anknytningen till barnen blivit mycket stark.

Det är väldigt tufft att ha två barn eller fler. Många säger att det är en omställning med första barnet, men jag vill nog påstå att det är en större omställning med nummer två.

Finns många mer tips att ge, men det är vad jag kan komma på för tillfället. Lycka till med föräldraskapet

1 gillning

Grattis till tillskottet :blush: Kanske är det försent för TS, men tipsar för trådens skull - se över förrådet! Vips är det ännu fler grejer och ordning och reda är inget man enkelt hinner med senare. Det kan också vara praktiskt att ha lådor med barnkläder/prylar för den lille/lilla att växa i uppmärkta - pö om pö fylls de såklart på:blush:

3 gillningar