Bästa barnvagnen?

Väntar vårt första barn till sommaren och på jakt efter barnvagn. Utbudet är ganska stort online men desto mindre i fysiska affär. Den vi har fastnat för är Emmaljunga NXT 90 Select Ergo 2022. Kändes som bra fjädring, lätt att köra, bättre kvalitet än bugaboo och Bitrax. Visst priset är saftigt, bara vagnen går på 11k och sen lite till med tillbehör. Begagnade Emmaljunga går ju på 5k. Så visst, köper vi en ny och säljer kan man ju få tillbaka halva priset nästan! Vi vill ju helst ha 2022 modellen och den hittar man inte begagnad. Vi kommer mestadels att köra på grus och skogsvägar så klena stadsvagnar går bort.

Men vi kanske missar något? Vilka andra märken är bra att kolla på?

2 gillningar

Vi köpte precis Emmaljunga Edge Duo S.
Vill man köra mer offroad så är det lätt att byta hjul.

1 gillning

Grattis! Vi har en begagnad Britax Go Big2 som vi är nöjda med. Den känns väldigt rejäl och vi tycker den fungerar bra även på sämre vägar/stigar. Man får plats med väldigt mycket packning under vagnen. Tror inte den säljs ny längre, men går säkert att hitta en bättre begagnad, så kommer man ned i pris också.

1 gillning

Vi är i samma situation och kikar på vilken barnvagn vi ska köpa. Var och testande i en butik och fastnade lite för Uppababy vista V2. Vi kommer också köra mycket på grusvägar/skogsvägar. Men vi har inte varit och testat Emmaljunga än så det är nästa steg för oss att åka till en butik som har Emmaljunga vagnar.

Det är lite av en svensk nationalsport att se Emmaljunga som det självklara valet och att snacka ner Bugaboo. Förvånansvärt många av de som uttrycker dessa åsikter har aldrigt ägt en Bugaboo.

Jag har själv en Bugaboo Fox sen två år tillbaka och är väldigt nöjd. Har inte haft några kvalitetsproblem med den. Använder den främst på grus- och skogsvägar.

Jag vill inte höja Bugaboo till skyarna på något sätt och hävda att de är bättre än alla andra, men jag vill gärna balansera allt struntprat jag fått höra kring märket. Alla märken har sina styrkor och svagheter.

När vi letade vagn så åkte vi till Babyproffsen (numera Babyworld). Vi var där närmare två timmar och pratade med en säljare som noga gick igenom de olika märkena. Det var oslagbart jämfört med att köpa på nätet. Men det bygger ju på att man har en bra fysisk butik i närheten.

2 gillningar

En reflektion jag har är att jag tycker att de flesta är nöjda med sina barnvagnar?

Väljer man Britax, Bugaboo, Stokke eller liknande tror jag helt enkelt att man får rätt bra kvalitet!

Vi hade en Britax Go som trotjänare som var kanon. En syskonvagn från Kronan var tyvärr lite som en traktor. Med lite äldre barn så var en cykelvagn från Thule kanon för att frakta 2+4-åring gåendes!

1 gillning

Det är nog ganska naturligt att snacka ner andra, man vill ju rättfärdiga sitt köp. :smiley:

Men vi har faktiskt erfarenhet av Bugaboo, brorsan har en och jag har kört en del med den. Får köpa den av honom för 1000kr men vi vill inte ha den ens för det priset. Deras exemplar är ranglig och sliten iaf. Även utställningsexet vi prövade kändes sämre än Emmaljunga, side by side.

Kunde inte bry mig mindre om märket, det viktiga är att kvalitén är hyfsad. Hade Biltema släppt en hyfsad vagn hade jag tagit den direkt.:smiley: Men någonstans får man dra en linje i hur mycket tid och energi man orkar lägga på att researcha varenda grej. Både Bugaboo och Emmaljunga syns ju överallt så det är väl ett säkert kort båda två.

Rekommenderar en Thule glide för skogsvägar och grus. Vanliga vagnar är som att skjuta en låda utan hjul framför sig.

Jag har ägt både Emmaljunga och buggaboo och föredrar den senare.

Men oavsett vad du väljer så är ny vagn bortkastade pengar. Köp begagnat, du kommer inte att märka någon skillnad.

Edit: köp adaptrar till Thule och låt barnet ligga i babyskyddet så slipper du ha flera vagnar (som vi gjorde som nya föräldrar)

Vi har en Britax smile 2 som fungerat toppen i två år ungefär. Smidigt om man även har Britax babyskydd för bilen då dessa oftast kan användas med hjulen (istället för liggdel) om man åker och handlar exempelvis. Köpte begagnad och ångrar det inte en sekund.

Har för mig att det var en av de mest prisvärda modellerna när jag letade. Vet inte om det fortfarande stämmer.

Håller med tidigare skribent om att de flesta är bra!

Men största tipset är att köpa en begagnad. Man sparar rätt mycket pengar på det och för vår del använder vi vagnarna rätt begränsad period 0-1,5 år, sen har vi kört typ sulky, cykelvagn mm. Så bränn inte för mycket pengar.

1 gillning

Kan bara hålla med. En så lättkörd vagn kommer man inte Emmaljunga, Bugaboo och med flera i närheten av.

Tycker också att Thules vagnar andas mer kvalitet än övriga märken som nämnts här, dessutom är min uppfattning att andrahandsvärdet är otroligt bra. Som ett exempel sålde vi vår 2 år gamla Thulevagn för 90% av nypriset.

1 gillning

Kolla på Kronan. Mycket vettig vagn. Jag har haft både singel o dubbel.

Vi kör med Britax Go Next, köpte den ny till dottern 2017 och använder den nu till sonen som föddes i Juli.

Bor på grusväg, och visst är framhjulen något små när det är tjällossning på vägen men för det mesta funkar det utmärkt.
Smidigt att ha samma babyskydd, så man kan lyfta över en sovande bebis mellan vagn och bil (om ni nu har bil).

Och har ni bil så finns en aspekt till, en del vagnar tar enormt med plats i bagaget, det är åtminstone värt att fundera över och testa innan ni köper.

Hej,

Vi köpte en Bugaboo Fox efter mycket provande, den passade oss bäst redan när den kördes omkring. Så rådet är nog att provköra så mycket och många som möjligt.
Något vi uppskattar enormt är att man kan stänga… suffletten(?)… hela vägen så det blir mörkt även på dagen, inte alla modeller tillåter det, bara en tanke att skicka med.

Sen kan jag också säga att nått jag inte skulle ge mycket för idag är den snordyra skötväskan som nästan släpar i backen… bara för att nyansera att allt inte är guld.

//TT

Gillade Stokke Xplory väldigt mycket, det gav oerhört bra kontakt med barnet i vagnen (han/hon ligger högt) och funkade väldigt bra på asfalt. Skulle dock inte gärna köra den på en mass grusvägar eller i skogen. Den var inte heller så kul då det hade snöat och plogbilen inte varit framme ännu.

Jag rekommenderar varmt Stokke Trailz. Förstår inte varför den inte är mer poppis. Grym vagn! Lite högre än många andra vagnar vilket gör att man kommer närmare barnet vilket är grymt. Det gör också korgen under med lättåtkomlig vilket är katastrof på många andra vagnar. Köp!

1 gillning

har vi tips på nån vagn som är mer FIRE?

Skämt och åsido, behöver man verkligen lägga så mycket på en barnvagn? Känns, utan att döma, som en “kvinnofälla” där man sätter press moralisk att du är en sämre förälder om du inte köper en “ordentlig” vagn. Jag skriver detta helt utan erfarenhet av att äga barnvagn själv men diskussionerna har ju skett i hemmet ändå där jag ställt mig kritisk.

3 gillningar

Så är det säkert, man vill ju inte vara sämre än influencers.

1 gillning

Vi fick en begagnad vagn till första barnet som var av något mindre, okänt märke. Mer av en stadsbarnvagn som var i ganska dålig kvalité som gick sönder inom ett år. Vi köpte sedan en Emmaljunga (1 år gammal, knappt använd). Rejäl och robust men med lite mindre, ställbara framhjul. Så den går lätt att köra både i stan och på grus, terräng osv. Och den håller än, efter 5 år och 2 barn! Vi kör dagligen då vi går till förskolan och typ överallt eftersom vi inte använder bil så ofta. Lastar den överfull med varor och barn. Den tar dock stor plats i bil. Men en grej som kan vara bra att tänka på är att köpa en barnvagn som passar i längd, min man är 195 cm och det var ganska svårt att hitta en vagn som passade och Emmaljunga var då en av de med längst, ställbart handtag. En annan sak att fundera på är vad för kemikalier som använts vid tillverkning och finns kvar i material osv. Enligt råd och rön var det Emmaljunga och Stokke som hade minst farliga kemikalier, detta var dock 2016 så förhoppningsvis har det förbättrats. Men av den anledning är begagnad att föredra då de har “vädrats ut” mer. En riktigt bra barnvagn som håller tycker jag är en bra investering. Visst kan det väl vara en fälla på vissa sätt men det är väl som en riktigt bra cykel, bil, båt etc. det blir helt enkelt både lättare och roligare med bra redskap. Grattis till tillökningen!

Jag har 2 barn och gått genom 4 barnvagnar.

Emmaljunga superviking. Går nog bara att få tag på beg. Mycket bra kvalitet, stålram, tung, tar mycket plats i bil. Ska man ha mer än 2 barn ganska nära går den bort.

Emmaljunga NXT 90. Helt värdelös. Gick sönder på alla tänkbara ställen, spärren som håller ihop vagnen när den är ihopfälld, sprucken i chassit som håller fast däcken fram, däcken slets ut väldigt fort. Svår att köra, tar relativt mycket plats i bilen för att vara en “liten vagn”.

Bugaboo donkey 3. Bra vagn men på tog för dyr. Tror vi gav över 20 000 kr med lite tillbehör som ståbräda.
Ganska lätt, svårt att packa ihop en dubbelvagn i bil, oavsett märke. Gick aldrig sönder men textilierna är kass. Eller rättare sagt solskyddet i textilien är kass. Kolla på blocket på ett par beggade så ser du vad jag pratar om. En svart vagn är efter bara 2 år brun i färgen. Rekommenderar därför att du impregnerar tyget, alltså allt tyg. Och här duger ingen vanlig vattenavstötande impregnering. Du måste ha en som blockerar UV. Svårt att hitta så åk till din lokala båtförsäljare och köp en kapellimpregnering från typ Geyon. VARNING. Få absolut inte impregneringen långvarigt på plast då lösningsmedlet är av petroleumtyp. Applicera med pensel och torka bort om du får på plast eller där du ser att det är limmade sömmar. Tar ett par timmar att impregnera en hel dubbelvagn.

Nu har vi ganska låga krav på vagn då ena barnet inte åker och nöjer sig med ståbräda. Så vi har någon cybex balios S lux eller vad den heter. Funkar utmärkt för dem 3000kr vi betalade för den. Ingen höjdarkvalitet och funkar dåligt i hårde terräng, typ snömodd då den gärna tippar frammåt när man pressar på. Dåliga framdäck av någon mjukplast som slits, slipper dock punka som man får lite då och då på emmaljunga…

Allmäna råd:
mönstrade däck, fall inte in för något säljsnack om “mönstrade däck” de är överskattat när man inte har drivning på hjulen eller höga farter. Ingetdera existerar på en barnvagn.

Serviceavtal, serva en barnvagn är typ, kolla så att vagnen är intakt, tvätta och smörja leder och hjul. Det gör man sjäv på 10 min.

Frugans “den måste vara säker”. Säker den oavsett märke.

Tillräcklig längd på ryggstödet. Har man långa ungar är det detta som kommer göra att man måste handla ny vagn. Både cybex och bugaboo är för mindre barn märkte man.

Myggnät. Antingen köper man ett generellt myggnät man kan trä över vagnen eller så ska det vara inbyggt i sufletten. Se till att skaffa ett för det kommer komma till användning.

1 gillning