Bästa barnvagnen?

Ja men du har ju ändå helt rätt :grinning: Vi körde på ett paket med alla delar, tillbehör och till och med så att det gick att sätta på babyskyddet på vagnen. 500 Euro för allt, helt nytt.

Ett av våra bästa köp har varit joggingvagnen Thule Urban Glide 2, spenderade timtal i research-träsket och först efter att förstå att varje produkt har tillhörande kompabilitets-matriser lyckades vi sätta ihop det precis som vi ville ha det: Vagnstommen med sittdelen passar även Thules liggvagn (säljs i paket nu mer, men vi köpte dom fristående). Thules adaptrar för maxicosi gjorde även att ett maxicosi babyskydd kunde användas också.
Definitivt vårt dyraste köp, men mycket nöjda och eftersom vi hoppas på en större familj kommer vi använda allt igen. Skulle kunna skriva så mycket mer men är man ute efter en joggingvagn så borde man definitivt kolla in denna.

Det låter som att någon borde göra likt @Skogstomten elbilsrådgivning fast för barnvagnar istället.

Ha, ha, helt rätt!

Var produktchef för en stor bilmodell när vi fick barn 2001. Upptäckte att det fanns fler fälgar att välja på till ett känt barnvagnsmärke än till den bil jag ansvarade för! Dessutom hade vissa barnvagnar precis fått ”AC” =ventilationsöppningar.

när mina barn var små använde vi vagn som jag själv legat i när jag var liten. funkade fint, fick den av föräldrarna så inga kostnader. men hade heller ingen bil eller så. sedan behövde vi en dubbelvagn när nästa kom under en period, då köpte jag en för 100 euro begagnad. Hade dock ingen bil så behövde inte kunna fälla ihop och ta med eller växla med babyskydd eller nåt. Reste vi längre med tåg var det bärselen som gällde oavsett.

Tittade ni något på Baby Jogger City Elite 2? Den verkar vara snarlik Urban Glide 2 men med en lägre prislapp.

Vi letade runt länga när vi skulle ha vårt första barn och vi fastnade då för en Thule Cx1. När andra barnet kom två är senare byte vi till en Cx2 istället och det är de enda vagnarna vi har haft eller behövt under hela barnens vagn-period. Otroligt smidig då den hade många olika tillbehör, vi hade den som promenad/jogging/cyckel-vagn. Den kostade ganska mycket men hade väldigt bra andrahandsvärde. Första, enkelvagnen, sålde vi för ca 85% av inköpspriset då ca 1 år gammal och andra, syskonvagnen, sålde vi efter nästan 6 år för ca 60% av inköpspriset, båda såldes inom några tim efter att annonserna kommit ut så vi kunde säkert fått mer om vi hade begärt mer.

Det gjorde vi inte. Helt missat den​:thinking: har du “testsprungit” eller vet du någon butik som har den så att man kan testa? Gillar min vagn men efter research-träsket vill man ju lära sig ännu mer :crazy_face:

Vi har använt Bugaboo Donkey och den har fungerat bra. När barnen blev äldre bytte vi till Baby Jogger City GT eller vad den nu hette.

Enda problemet med Donkeyn är att den inte blir så liten när man fäller ihop den. Den är dessutom dyr som satan. Vi köpte den dock begagnat och den har ett bra värde på andrahandsmarknaden.

Vi är jättenöjda med våran Emmaljunga NXT 90. Fungerar i alla miljöer och är superstabil med sin aluminiumram. Mycket enkel att fälla ihop och får plats även i en mindre bil. Tog med den på flygresan till Grekland och de stora hjulen var perfekt för att ta sig upp för höga trottoarkanter. Har testat många andra barnvagnar, NXTn köregenskaper är som att jämföra en BMWn med en Dacia.

1 gillning

Blev tillslut en Emmaljunga NXT 90 2022. Nypris ligger runt 12k men vi hittade en begagnad, knappt använd för 7500kr. Kanske egentligen lite för mycket pengar ända men kändes värt det, verkar vara bra kvalitet. Negativt bara att garantin försvinner vid ny ägare.

2 gillningar

Bra val!

Vi kikade på NXT90 också men även Baby Jogger City Elite 2 initialt. Den senare föll dock bort eftersom den upplevdes lite plastig och klumpig, men även för att vi avskyr löpning, hehe. Efter en del körande i butik landade valet på något helt annat nämligen Uppababy Vista V2 som vi tyckte var mer lättkörd, hade hög kvalite, många fiffiga lösningar samt extremt lätt att packa ihop. Tyvärr verkar det inte finnas många begagnade exemplar så vi får glatt hosta upp 12 800kr :grimacing:

När jag skulle få mitt första barn (bodde i storstad) fick jag råden

• om du planerar mer än ett barn, planera för det nu, eller så skaffar du 1) första barmvagnen 2) syskon vagn 3) maclaren/resevagn som är liten och behöndig - och plötsligt har du lagt massor av pengar på olika barnvagnar

• nästa råd, om du skall
    pka buss/tåg att den är lätt att ta med/passar på bussen.

Rådet var med andra ord en flexiblel syskon vagn, Jag köpte en phil & Ted och en maclaren och klarade mig med två barnvagnar till mina barn.

Baby lifter och en kundvagn. Då behöver man bara lägga ut en tia på vagnen och kreditkostnaden är ringa tills man lämnar tillbaks den.
Liggvagn är överskattat, används kort tid. Bättre med någon typ av sittvagn som barnet kan ligga i som litet.
Det vi använde mycket och slet ut flera stycken av var sådana där lätta ihopfällbara paraplysittvagnar.

1 gillning

Barnvagnsnörd här. Tre barn och runt 10 vagnar testade (nya och begagnade och ja-jag är galen). Fyra bugaboo testade och diverse andra. Den som jag älskat mest är en Joolz. Ljuvlig att köra, lätt att fälla ihop, snygg, tar liten plats ihopfälld. Kvalitetskänsla rakt igenom. Köpte den för att ha som resevagn men har använt den mycket mer än så.

1 gillning

Kan sägas att jag såg en tråd (på annat ställe på nätet) om saker man ångrar att man köpte till barnen och en ny Emmaljunga vann överlägset. :sweat_smile: Begagnat men kvalité är verkligen ett tips. Vi fick en superfräsch Britax Go Next för 1100 kr extremt värt! Billighetsmodellerna är oftast riktigt billiga i kvalitén men kvalitetsbarvagnarna är orimligt dyra nya och du behöver inte den där nya kupphållaren, eller vad senaste uppdateringen är.

Vi köpte en Emmaljunga NXT90 begagnat med massa oanvända mugghållare, paraply osv som troligtvis lär förbli oanvända.
Betalade ca 5000kr för allt, är väl nöjd men tycker inte att något märke vi testade “andas kvalité” direkt, allt känns rangligt och överprisat.

Som en anekdot så kan jag nämna att vår gamla bil, Volvo S70, köpte vi för 5000kr. Barnvagnen kostade alltså mer än vår bil. Sen tror jag tillverkarna medvetet gör de billigaste vagnarna så dåliga som möjligt. Det är inte meningen att köpa dem utan göra så att de dyra verkar mer värd pengarna. Ikea gör så t ex med många av deras möbler.

Vi har Britax smile 3. Ta inte den! Den är skräpkvalitet. Tipsar om fb-gruppen barnvagnar! Där får du expertråd :slight_smile:

Att välja barnvagn är nästan lite jobbigt som att välja en begagnad bil, det är en djungel.

Men jag kan bara tala från egen erfarenhet och vi har varit nöjda med Donkey Duo under en 4 års period då vi hade 2 och nu 3 barn. Hyfsat enkel att plocka isär och göra om till en dubbelvagn, bra (men inte bästa) lastutrymmen och bra sittdelar.

Någorlunda ranglig men har en god byggkvalité i överlag i mina ögon. I överlag så har den uppfyllt sitt syfte i några år nu.

Dock är detta för en familj med minst två barn. När man har ett barn så brukar Britax har schyssta vagnar om man inte vill betala premium. Om du vill ha någon av de “finare” vagnarna så har Emmaljunga en del att välja mellan.

Försök hitta en begagnad vagn dock, absolut inte värt att köpa en ny (personlig åsikt), bättre att lägga pengarna på börsen istället :wink: