Bra barnvagn? Vilka håller?

Hej!
Någon av er småbarnsföräldrar som har tips?
Har kompisar som har cybex, britax, Emmaljunga och bugaboo.

Alla verkar bekväma att ”köra” men kvaliteten verkar vara undermålig på alla. Håller för ett barn för de som använder vagnen mycket verkar det som.

Någon som haft vagn av bättre kvalitet? Det bästa vore ju en vagn som kan hålla för 2-3 barn, och sedan användas av en till familj :slight_smile:

Vi var nöjda med vår britax

Vi hade en Emmaljunga (-08) till tre barn, och den hade kört två innan dess. En släkting fick låna den ett tag tills de köpt på sig allt och den föll i bitar då, i början av 20 talet . Jag bytte ett hjul på den.

De märken du nämner är alla bra. Jag tror matchningen mellan modell och förhållanden är viktigare än exakt modell.

2 gillningar

Köp beggad som är smidig. Har aldrig varit med om en vagn med kvalitetsbrister så låter lite konstigt med problem med kvallan

5 gillningar

Köp en begagnad Britax eller Emmaljunga, de håller bra. Jag har köpt både Britax och Emmaljunga (syskonvagn) begagnat och Emmaljungan har jag nu sålt vidare till en ny familj. Britaxvagnen har vi kvar och den håller fint. Att köpa en begagnad barnvagn är ett enkelt sätt att spara 10-15ksek.

Våra bekanta kanske inte är helt representativa, lite friluftsfolk så promenerar nog mycket mer än snittet. Skulle inte förvåna mig om de åker mer bil med (så fäller ihop och ut den mycket).

Alla kan ju inte haft otur med de olika fabrikaten. Vet ingen som kunnat ha samma vagn till 2 barn.

Om du ska ha vagn att köra med i spenaten så är Emmaljunga rätt val pga. stora hjul.

Bugaboo - skulle aldrig köpa en begagnad! Har haft två olika modeller, båda med reklamationer på chassi och tygdelar. Garantin är bra och täcker allt MEN täcker bara för första ägaren.
Älskade vagnarna! Köpte online från Holland (4-5000kr mindre än i Sverige), hemleverans direkt, sålde sedan vagnarna för ca 2000kr mindre än jag köpte dem för. Fick ha nya fina vagnar, heltäckande garanti och gick ”bara” back 2000.

Vi hade en Emmaljunga XT90 först men fick köpa en bugaboo donkey när barn nr 2 kom. Emmaljungan var betydligt rejälare och bättre på alla sätt och vis. Bugaboon är oerhört ranglig, knakar, dåliga lösningar, alldeles för stor.

2 gillningar

Varför köpte ni ny? Gick Emmaljungan sönder?

XT90 rymmer bara ett barn, behövde dubbelvagn. Emmaljungan sålde vi.

2 gillningar

Ok! Kanske är ett bra val då. Tack för tips

Ska sägas att båda köpte vi begagnade och kan ju haft otur också. Men bugaboon känns som något från aliexpress i mitt tycke. Priset motiverar inte alls kvalitén. Ska sälja den om 6-12 mån sen blir det en liten resevagn, tar den billigaste som går att hitta.:grimacing:

1 gillning

4 barn och haft 4-5 barnvagnar.

Aldrig betalt mer än 200 kr för en vagn beg på loppis.

Ingen mening att köpa ny, barn kräks, bajsar, de solbleks, men reser med dem, syskon leker i dem, köp på loppis.

6 gillningar

Vi köpte en ny Emmaljunga och har använt den MYCKET till vårt första barn. Barn nr 2 har börjat använda den ganska nyligen. Den visar inga tecken till slitage alls egentligen (har dock haft ett skydd på handtaget).

Blir väldigt förvånad över ditt påstående att bl.a Emmaljunga bara skulle hålla till ett barn, det säljs ju många begagnade vagnar?

Edit: Kan tilläggas att jag aldrig hade fått för mig att köpa en ny vagn (det var min fru som ville det) men vi har å andra sidan varit väldigt nöjda med den.

Ja, mina vänners erfarenhet stämmer inte alls med er här på forumet. Vet inte varför. Kanske har de haft otur eller så sliter de mer på vagnarna än andra?

1 gillning

Mycket handlar om hur bra en viss vagn passar med egna förhållanden. Vi hade en Bugaboo men den fungerade inte med våra trappsteg hemma. Vi sålde den. Det finns liknande förhållanden med andra märken.

1 gillning

Emmaljunga NXT90 inköpt -19. Inne på 3:e ungen med den. Tror den har rullat lika många mil som en genomsnittlig bil gör om året xD

Har fått byta ut bromsen, då den blivit krokig. Annars har den bara rullat på.

1 gillning

Hade teutonia. Köpte begagnad, hade för två barn, sålde. Behövde byta hjul p g a helt utslitna däck, men annars var den nog oförstörbar.

1 gillning