Vi har en bugaboo fox2, köpte online i bugaboos egna outlet. Mycket nöjda, andra ungen har den just nu (köpte till första). Punkteringsfria däck har jag hört är bra. Vi går för det mesta på asfalt eller grusvägar, inte mycket i skog och rötter. Väldigt mycket fälla in och ut dock.
Vi köpte en begagnad Emmaljunga från nån gång tidigt 2000-tal. Den har klarat ytterligare två barn nu och även om den börjat bli sliten så är det en bra och praktisk vagn. Skulle man lägga lite tid på tvätt och byta ut lite band och resårer så går den säkert 2-3 barn till.
Vi valde bort svängbara hjul för att få en mer kursstabil och lättkörd vagn. Hade en med svängbara framhjul ett tag och den var hopplös om man inte höll med båda händerna och bara höll sig till slät asfalt.
Vi har inte haft något att klaga på med Uppababy Vista. Vi använder den med vårt andra barn nu och den skulle nog hålla i tio år till. Känns robust.
Zuckerberg körde den också om jag minns rätt. Googlade barnvagnar jag med inför vår första bebis och har för mig att det var därför jag valde den modellen. En karl med hans resurser lär ju ha en ok barnvagn tänkte jag.
Sen får man komplettera med en resebarnvagn kanske. Vi har en Bugaboo Butterfly när vi flyger. Den går att fälla ihop och stoppa i overheadbagaget på flyget. Den känns inte robust dock men den är lätt och går som sagt att fälla ihop och är ok när man reser (inte så bra för terräng dock).
Edit: vi har mest gått på asfalt dock och trottoarer. Det verkar som att Bugaboo kan vara bättre i terräng när jag googlar. Men de verkar vara klart mycket dyrare och jag har som sagt inget att klaga på med Uppababy så jag ser inte varför man skulle betala 8000kr mer eller nåt för en Bugaboo.
Haft Emmaljunga NXT90 i ett par år och inget att klaga på gällande kvalitén trots daglig användning för flera barn. Enda som slitits lite är “baljan” under då den lastats lite tungt och då dragit i svängbara hjulen. Valet föll på den då vi ofta går på skogsvägar och i lättare terräng.
Rådet är att testa i butik för det skiljer sig mycket i hur de känns. T.ex. blev det Emmaljungan efter att vi fått testa hur den tar ojämnheter på en bana i butiken. Andra märken var bedrövliga där dockan for som en pingisboll i vagnen medan låg relativt stilla i Emmaljungan.
På dagens modeller (samt de som är par år gamla) ska gå att låsa de svängbara hjulen.
Jag har en kompis som har lagt ganska mycket tid på att undersöka vilken barnvagn att köpa. Han rekommenderade Kinderkraft B-Tour och vi är väldigt nöjda med det. (dock har vi bara använt det i 7 månader nu, men det funkar jättebra!)
Vi hade emmaljunga till två barn, sen såldes den vidare. Gick som en tanker på gott och ont. Inget för staden då vi inte hade svängbara hjul, men som en bil med luftfjädring annars.
5 barn. 3 vagnar, skulle vart 2 men sen kom en sladdis. Till första barnet köpte vi ny. Britax. Helt ok. Till andra barnet blev det en begagnad Baby Jogger City Select tvillingvagn. Fick köpa nya framhjul en gång vilket var enkelt. Sålde med 2k förlust efter 5-6 år. 3e vagnen vart också en begagnad City Select. Skönt med tvillingvagn även nu när bara ett barn behöver det. Vi är nöjda med modellen/märket de har hållit bra.
Generellt är min erfarenhet; begagnat är oöverträffat om du vill ha bang for buck. Nya vagnars primära värde är nog att de kan se finare ut och ni kan få precis färgen ni vill ha utan att behöva leta. Om utseendet är värt ~10k kan man bara svara på själv. Barnet kommer dock inte bry sig.
100% att funktionen är det viktigaste;
Det finns ingen så lättlurad målgrupp som förstagångsföräldrar.
De tror att deras ungar blir kåkfarare om de inte köper en ny vagn för 15 000 kr.
Unge bryr sig inte.
Köp en för 200 kr istället och var ledig två extra veckor med ditt barn!
Förstagångsförälder här, och kan hålla med om att det är lätt att bli lurad, då barnvagnar känns som en jungel.
Men efter mycket dividerande och undersökning landade vi i en begagnad britax smile 5 dock för 5000kr vilket är betydligt mer än 200 men dock mindre än halva priset mot en ny.
Vi ville ha en vagn som funkade både i lättare skogskörning men samtidigt var relativt smidig att få in i bilen då vi bor på landet.
Än så länge efter både promenader på grusvägar och skogsstigar. Samt att vi hunnit med några bilturer så är vi nöjda. Dock så är detta efter endast 5veckors användande.
Köp en begagnad vagn för nån hundring, är den i bra skick så har den ju iaf klarat ett barn.
Vi har tjänat pengar på vagnarna vi använt till våra tre barn. Köpt på second hand och krängt vidare på marketplace när ungen blev för stor.
Som aktiva föräldrar föll valet på Emmaljunga. Men inte ens deras toppmodell är så pass terränggående och dämpad som jag hade velat faktiskt - man får verkligen krypköra om man ska följa en skogsstig och bebisen inte ska få whiplash. För er som bor i stan så är en “skogsstig” en framkomlig men bitvis oländig stig genom skog och mark som kan ha rötter, is/snö och stenar som en del av själva vägbanan. När barn är ca 1,5 år blir balans och stabilitet mycket bättre så då är det inga problem. Men mitt råd är: Köp begagnat. Testa. Och så terränggående som möjligt!
Inspirerad av tråden så tog jag tag i att.demontera hjulet på bugaboon då den gnisslat mycket. Kullagret var kasst så beställde 10 nya för 9kr på aliexpress. ![]()
Men hur ska man då kunna skryta på mammagrupperna?! Napphållare med namn?! Mugghållare till skötväskan? Broderad ryggsäck? Märkeskläder?
Nej håller med, min andra hälft älskar allt det där krimskramset. Kunde inte bry mig mindre själv…
Aha!
Är det sådanadär sociala medier?
Hört om dem, kanske skulle testa dem! Man kanske kan lära sig något.
Vi åker till Indien och Uganda på vintrarna så jag har fullt upp att lära mig de ländernas fågelfauna för alla skådar promenader med mina barn.
Finns nog rätt många föräldrar som länge drömt om att få köpa en barnvagn, det är ett stort ögonblick. Ganska tråkigt att bara tänka på det ekonomiska.
En viss charm över att åka o kika på barnvagnar till sitt första barn ex istället för att leta billigast på
Marketplace.
Sen är min upplevelse som med mycket annat att en ny vagn inte är så dyr pga bra andrahandsvärde.
Det var lätt värt 2k förlust för att vara med o packa upp första barnvagnen tillsammans med min fru. Även om den kostade nästan 15 ![]()
Har en Emmaljunga som vi haft till 2 barn utan några bekymmer fast man vecklar in o ut den stup i kvarten. Står nu i förrådet för eventuell framtida knatte.
Vill bara så ett slag för Uppababy. Vi har kört deras Vista 2 sen första barnet, vi har 2 barn nu (4 mån och 3 år). Den går att bygga om till tvillingvagn eller använda både babyskydd och liggdel samtidigt om man köper till deras adaptrar, och den har överlägset störst korg. Varit en riktigt arbetshäst.
Enligt oss smidigare än andra vagnar när man ska byta mellan delar eller bara lyfta av en del - intuitiva och enkla låsknappar som ofta går att använda med en hand. Man behöver inte klä om den för byte mellan någon del (som man kan behöva på vissa) och den är inte så bred som andra tvillingvagnar eftersom den bygger på höjden.
Tror de märkena du listar håller hög kvalitet plus flera av de märken som nämns i tråden. Vi har haft en Bugaboo som vi använt till tre barn; har inte haft en enda kvalitetsbrist att klaga på. Och då är vi en aktiv familj som ofta kör grusvägar, packar upp/ner vagnen i bilen, haft påkopplad syskonbräda etcetera. Måste säga att jag är impad av kvaliteten med tanke på bruket. För riktigt kass terräng har vi kört en Thule Cross 2 med jogginghjul, den tar sig fram riktigt bra (om än något låg).
Jag drömmer om att vara med mina barn varje dag på heltid, visa drömmer om en barnvagn. Ok.
Det är inga 2 k i förlust.
Du får aldrig 13 för en beg vagn. Du kanske får 5 med rejäl tur.