Att man lägger mycket pengar på barnvagn = man vill inte lägga ner tid på sina barn är alltså din slutsats av det jag skrev ?
Spännande , då hade vi väll tur. Likt någon annan tidigare här i tråden.
Att man lägger mycket pengar på barnvagn = man vill inte lägga ner tid på sina barn är alltså din slutsats av det jag skrev ?
Spännande , då hade vi väll tur. Likt någon annan tidigare här i tråden.
Vi har också Uppababy vista 2 och kan bara instämma i det du skriver. Kanonvagn!
Man lägger väl inte pengar på barnvagnen för barnens skull? Aldrig hört talas om, låter mycket märkligt. Man lägger pengar för att få minsta möjliga krångel vid handhavandet och ägandet, dvs för att få MER tid över till att vara förälder.
Enig. Allt man köper under första året är till föräldrarna, oavsett om det är vagn, babybrezza, eller märkeskläder.
Men fint att försöka skuldbelägga.
Vi hade en brio (innan Britax) till våra två barn. Den vagnen var ganska slutkörd efter två barn. Sen beror det väl lite på också hur man kör med vagnen och om man typ får köra två barn samtidigt i den och en springcykel, och två kassar mat hängande på handtaget.
Sen hade kanske livslängd varit 3:e kriteriet jag tittat på. 1: komfort och ergonomi, är föräldrarna långa som finns det inte jättemånga alternativ att välja på 2: passa ens livsstil, bor man t.ex i Stockholm så vill man ta sig igenom spärrar, kanske bli tvungen att åka rulltrappa, få plats på en buss, eller att kunna knöka in vagnen i bilen på ett smidigt sätt.
Köpte en begagnad Emmaljunga i nästan nyskick inför första barnet, som sen klarade cirka fem år och två barn med extremt tuff tjänstgöring. I och ur bilen varje dag. Mycket skogspromenader året runt: rötter, lera, djup snö, stenskrap. Ständig överlast med matkassar och syskon staplade som på en afrikansk minibusstaxi. Den såg ut som kriget när vi pensionerade den, men funkade fortfarande utmärkt på det stora hela.
Tror aldrig jag ägt en mer högkvalitativ produkt i någon kategori.
Hade även en Bugaboo Donkey syskonvagn parallellt ett par år som jag hatade intensivt och bara använde när båda behövde sova i vagnen samtidigt. Den var hopplös att köra på andra underlag än köpcentergolv och nylagd asfalt. Förvisso imponerande låg vikt och mycket kompakt ihopfälld, men otroligt ranglig.
Nja, som flerbarnsförälder tycker jag mest det känns som en skröna eller en halvsanning i vissa väldigt avgränsade kretsar. Definitivt inte en sanning för de småbarnsföräldrar jag känner och träffar på i olika sammanhang. Snarare är man väldigt prismedveten och vill ha det som är prisvärt vilket ibland är nytt, ibland är begagnat.
Sen att det finns många gubbar (inte hört några gummor än) som har som sin livsuppgift att raljera över andra och göra en höna av en fjäder gör inte det till en sanning.
Lyssna inte på raljanta gubbar som gillar att prata i förminskande termer. Det handlar inte om att vara lättlurad - det handlar om att man står inför något helt nytt i livet med tillhörande marknad och behöver läsa på lite.
Fråga inte mig, frun ville ha de dyraste… ![]()
Men lägg ner nu va…
Vi köpte en ny Emmaljunga till första och sedan kompletterande med begagnad tvillingvagn från Emmaljunga när det kom fler. Vill du höra något riktigt sjukt? Trots att vi la dessa belopp så vill vi vara hemma med barnen och har dem hemma från förskola långt mycket längre en genomsnittet. Har du hört något mer galet?!
Kontentan: det ena utesluter inte det andra.
Grattis till att ha nått ekonomisk frihet!
För de allra flesta är tyvärr den krassa vardagen att de inte inser att varje spenderad krona är en bortkastad krona från att var med sina egna barn.
Det är lättare att andas och gå vidare istället för att bli triggad. Inte värt det.
Vilket trams. Det kommer från en som vänt ut och in på sig själv för att skapa så mycket tid som möjligt med barnen. En som är långt ifrån att uppnå någon form av ekonomisk frihet utan som är och lär förbli en löneslav.
Köper du en Emmaljunga som är i någorlunda bra skick för du ändå betala ca 50-60 % av nypris. Fullständigt absurt och helt utan nyans att tänka ”dessa ytterligare kronorna om jag köper ny är tid jag tar från barnen”.
Bugaboo, lättaste vagnen av alla. Sen kan du lätt sälja den när ni ej ska ha mer barn.
Jag hade aldrig vågat garantera att det är lätt att sälja något.
Eller ja, lägger du ut för en hundring så blir den garanterat såld. Men det blir alla andra vagnar med.
Då är du inte med i barnvagns gamet. Bugaboo är som en iphone. Den håller bra andrahandsvärde.
Idag ja. Men vad händer om 5år?
Jag hade någon vagn först, minns inte namnet på den, men svängbara hjul fram, alla hjulen hade någon inkonstruerad fjädring, den var ju lättkörd på ren asfalt och i affär, men på skogsväg, snö och för den delen grusad asfalt, som det ofta är på vintern, så smattrande det ju något fruktansvärt om de stackars framhjulen, låsta så gick det bättre, men inte fantastiskt.
Eftersom jag körde mycket skog så höll den inte måttet i komfort.
Nåväl, jag tröttnade på den, insåg att" alla" vagnar hade ju liknande konstruktion och tvekade, men valet föll till slut på en Crescent comfort, med fyra fasta luftgummihjul, jag tror 12", och hela ramen fjädrar så var det en helt fantastisk körning på tidigare problemunderlag.
Men, man får ju jobba lite med att trycka på handtaget när man ska svänga på underlag som ger hög friktion och när det är tight i affären.
Hur som helst tycker jag ändå att comfortens konstruktion är att föredra i helhet.
Skulle jag få önska något så kanske det hade varit att framhjulen även där hade kunnat svivla med ett par grader, och egentligen kanske vara uppåt 14-16" egentligen när rötterna blir lite större i skogen.
Uff. Håller med om allt utom att Babybrezza är en livräddare. Som jag önskar att vi började med det för barn 1 och inte barn 5.
Jag tror att om det inte vore för kvinnors habegär så skulle betydande delar av ekonomin totalkonka. Inte för att män är 100% annorlunda men det verka ändå finnas en betydande generell skillnad här.
Jag sa inte att man inte ska köpa babybrezza. Men för barnet gör det ju detsamma. Jag hade absolut haft en brezza om vi använt ersättning. Underlättar enormt för föräldrarna.