Lastcykel, kan det vara något?

Jo, det har ju ju i och för sig rätt i. Men här kom jag från perspektivet att man har bil och funderar på vad som skulle krävas för att räkna hem en lastcykel. Man kan såklart - som du nu gör - vända på det och säga att bilen blir allt dyrare ju mer man cyklar :slightly_smiling_face:

En reflektion kring skillnaden är att jag som skjutsar barn upplever en fördel att ha barnen fram, inte bak. Helt medveten om att jättemånga skjutsar sina barn i cykelkärra utan problem, men under en period när barnen var mindre var det mycket syskonbråk som kunde stävjas på ett helt annat sätt av att jag hade full koll.
Tror att man har mer plats i många lastcyklar också, och att de håller för högre vikter längre upp i åldrarna?

2 gillningar

Njuter du av en bra cykel nu @Greger i sommar-värmen?

2 gillningar

Åh, va roligt att du frågar!
Ja! det gör jag absolut!
Jag köpte en tvåhjulig Bullitt begagnad på blocket. Med motor. Jag är hur nöjd som helst. Hittills har jag cyklat ca 60 mil under ca ett halvår. Mil som annars troligen hade varit bilresor. Lite småfix har det varit med hojen, men inget allvarligt.
Kostnaden för cykeln har uppgått till ca 30 tkr efter de modifieringar, tillägg och mindre reparationer jag ville ha på plats. Om jag räknar med att varje cyklad mil ersätter en bil-mil á 30 kr så har jag hittills en återbetalningstid på ca 8 år.

Utöver den ekonomiska kalkylen ovan har den totalavkastningen varit kanon. Det är underbart att susa fram med vinden genom håret på min maffiga hoj. Parkeringsavgifter är ett minne blott och dessutom slipper jag köra runt och leta plats. Jag får motion i vardagen och träffar många trevliga människor som är nyfiken på min hoj m.m. Miljön njuter av mitt cyklande och man får i allmänhet en känsla av att

Till alla som står i valet och kvalet, den ekonomiska kalkylen är okej - men den känslomässiga är suverän. Även om hojen hade kostat det dubbla hade jag köpt den igen. Mer lastcykel åt folket!

8 gillningar

Snyggt! Så ska det låta! Kör lugnt och kul att du slog till. :facepunch:

1 gillning

I veckan har jag arbetat 25 år på en och samma arbetsplats. :flushed: Det är väl nästan unikt idag och då guldklocka hör historien till får jag istället en summa att handla för. Så idag har jag beställt cykelkärra för en del av det och ett gäng villhövergrejer till hemstudion för resten. Jag har känt ett cykelkärrebehov komma krypande och det har blivit mer och mer aktuellt nu i sommar. :slight_smile:

7 gillningar

Vad blev det för cykelkärra?

Det blev en så’n här:

Jag har precis monterat och testkört. Känns så här långt som ett bra val.