Oj. Jag hade övervägt att skaffa bil i det läget och då är jag verkligen ingen förespråkare för det. Låter som om den där pendlingen skulle ta väldigt mycket tid i anspråk annars.
Sorry, läste för snabbt och trodde det var 2,5 mil till stationen. Då är det ju lugnt. Din plan kommer funka men skaffa en rejäl elcykel som med lätthet kan dra ekipaget. De billigare modellerna är inte så mycket att hänga i julgranen. Har själv en Thule cykelvagn och det är lite meckigt att haka av och på men man kanske vänjer sig om man gör det dagligen. Lite trångt med två barn i vinteroverall i vagnen, även när de är rätt små. Lådcykel är enklare. Inget att koppla av och på och lite mer plats.
En bil får räcka för oss.
Jag åker bara in 1-2 gånger i veckan. Resten av dagarna jobbar jag hemma och då hämtar/lämnar jag bara ibland. Köra bil och betala 500kr i parkering per dag är inte värt det vare sig ekonomiskt eller stressmässigt.
Jag TROR att det finns ett eller två olika mått, men det kollar man ju enkelt i en cykelbutik.
Pratade med LF i veckan. Min hemförsäkring gäller även om jag lämnar batteriet kvar. Men det måste vara fastlåst. Så även cykeln naturligtvis.
Har en kompis som har sin mc hos mig, den har skivbromslås med alarm som aktiveras vid vibration. Blev helt vettskrämd när jag skulle rätta till kapellet och den drog igång.
Så jag funderar på ett sådant som finns hos skyddsexperten, 399 kr.
Någon som testat det eller något annat liknande?
Har haft elcykel väldigt länge, när jag köpte min första såldes de inte ens i Sverige utan jag fick lov att importera från mer kreativa delar av Europa.
I början hände att jag tog med batteriet men det slutade jag rätt snabbt med, oavsett småstad/storstad/studentstad så har jag aldrig blivit av med ett batteri.
Dock så har jag medvetet undvikit cyklar med batteri under pakethållaren, då dessa tycks vara mer stöldbegärliga.
Nu för tiden finns ju dessutom ett flertal modeller av cyklar där batteriet är dolt i ramen. Extremt snyggt rent estetiskt och mycket mer dolt för tjuvar, har du inte exakt den modellen så vet du inte ens att batteriet är där (samt markant svårare att få loss för en tjuv, jämfört med ett “öppet” placerat batteri). Lite som de säger i en viss TV-reklam, det funkar för mig ![]()
Har också funderar på batteriplaceringen. Pakethållaren ger väl ett mer platt batteri som är lättare att ta med? Rambatteri är väl lite mer “cylinder” formade och kanske ännu jobbigare att ta med sig? Om det är inbyggt inuti ramen så är det väl krångligare att ladda och ändä stöldbegärligt?
Mitt tips om ingen redan har länkat till dessa produkter:
Hur känsliga är dom? Jag tänker ibland är det trångt i cykelställ och man kan få behöva rätta till granncykelns styre eller dylikt?
Det kommer först ett varningstjut innan den stora sirenen kommer. Finns olika modeller och inställningar att göra.
Tror inte den cykeln blir populär att sno.
Har bestämt mig nu för att köpa men vet inte vad. Vad jag förstått så för vagn bör man satsa på Mittmotor 40nm eller högre och helst märkes typ Bosch, Schimaro etc. Jag ska ju dra cyckelvagn mindre sträckor. Främst cykla på asfalt, nån gång ibland på grus.
Var först inne på denna då 2022 var ok pris men sen tog min storlek slut. Bergamont Elcykel E-Horizon 4 Rt Black online
Så nu kikar jag lite på Kronan Elcykel Dam Kvick 7 vxl Bosch Active Matt Black online kanske lite dålig utväxling för att dra vagn? Bra med korg och ramlås från start. Sadeln ser skön ut.
Även Trek Elcykel District+ 1C Lowstep 400Wh Lithium Grey online
Inte så snygg direkt men ok specs. Sadeln ser inte så skön ut.
Frågade på Happyride forumet men blev bara överöst med elit inlägg att man måste lägga minst det dubbla osv.
Hade varit praktiskt att få med korg, ramlås etc från start.
Finns ju hur många modeller som helst och inga reviews på nåt. ![]()
Kanske elcykel är onödigt och man ska satsa på en bättre vanlig cykel? Motion är ju alltid nyttigt…
Jag har en sån här (länk till nån godtycklig återförsäljare, kan finnas billigare nån annan stans). Har haft den i ganska precis ett år och är väldigt nöjd; har cyklat knappt 200 mil enligt cykeldatorn. Jobbar hemifrån ganska mycket så det blir inte jobbpendling varje dag. Har dock inte någon större erfarenhet av andra modeller så jag vet inte om den är bättre eller sämre än nåt annat. Batteriet tycker jag sitter väldigt betryggande. När jag provcyklade så tyckte jag Shimanos reglersystem kändes bättre än Bosch; Bosch var lite ryckigare och det märktes mer att den hjälpte till.
Råd och Rön har ett stort labbtest av elcykeldrivlinor som man kan kolla upp om man vill, men vad jag minns var det väldigt liten skillnad på Bosch och Shimanos bättre mittmotormodeller.
60nm lät mycket när de flesta ligger på 40-50.![]()
Jag har ingen cykelkärra (än, i alla fall) men har hittills inte kunnat hitta någon backe där det känns som att jag och cykeln tillsammans inte orkar upp på lägsta växeln och högsta assistansläget. Ställer mig aldrig upp och trampar längre. Jag har dock ingen aning om när effektbegränsningen på 250W blir flaskhalsen istället för vridmomentet.
Jag har ungefär en mil till jobbet enkel väg, det går på 30-35 minuter ungefär och då är det ett par rejäla backar på vägen (upp och ned för både Liljeholmsbron och Västerbron i Stockholm, om det nu säger dig någonting - Västerbron har 26 meter segelfri höjd, dvs vägbanan lär väl toppa på minst 28 m över vattenytan, och min väg tar mig i princip hela vägen ner till vattnet). Behöver inte bli svettig om jag inte vill.
Fem växlar tycker jag duger utmärkt till stadscykling, men jag har som sagt ingen cykelkärra.
Ja vår cykel har bara 3 växlar. Får alltid hoppa av vid backen till stationen, det går fortare än att stå upp och trampa. ![]()
Så att bara köpa en liten bättre cykel med fler växlar, utan el, hade säkert varit en stor förbättring bara det. Men jag vet inte heller hur det är med vagn. Bara vagnen är ju 20-25kg sen plus 1-2 barn så är det 20-30kg till.
Jag är väldigt o-sportig. Är uppvuxen i Uppsala och därmed van att cykla överallt i alla väder, och jag hade en helt okej femväxlad cykel när jag flyttade till Stockholm. Men den blev mest stående, det var bara för jobbigt och svettigt att cykla med de längre avstånden och alla jäkla broar och backar överallt. Så för mig funkade det inte med att bara ha en bra vanlig cykel, jag är inte ute efter att motionera utan bara att ta mig nånstans. Med elcykeln blev det ändring på det och nu cyklar jag igen för det mesta, om det inte är riktigt skitväder eller om jag ska riktigt långt. Har inte för avsikt att sälja elcyklar men för mig personligen var den ett stort lyft som gjorde vardagen roligare. ![]()
Beställde ett kit från Tyskland. Samma går dock att köpa i Sverige för några tusenlappar till. Hade en trevlig cykel och ville få ner priset lite.
Allt lagligt, om jag tar bort tumgasen. Har även sensor som startar motorn när jag trampar. Valde motor i framhjulet mest för att göra det lätt för mig. Lite roligt att ha byggt ihop själv också. Valde ett lite större batteri, men idag valt ett mer standard.
Var ute och testkörde med nyköpt vagn och dottern med gamla cykeln. Blir alldeles för tungt för min del, minsta backen fick jag stå och trampa för kung och fosterland. ![]()
Elcykel är ett måste med cykelvagn och backar.
Jag har testat en del utan ![]()