Svett är oftast inte ett problem om man är i form och håller låg fart runt 20-25km/h till jobbet. Men man måste ha kläder som andas hyggligt.
En bra vanlig cykel är ett effektivt vapen och den behöver inte vara dyr. Checklista för pendlingscykel:
-Perfekt storlek. Sittställning ska vara bekväm och samtidigt så aggressiv man förmår. Det gör det lätt att hålla hög fart under lång tid.
-Låg vikt. Helst under 8 kilo. Max 9 kilo.
-Begränsad rotationsmassa. Lätta hjul, däck, vevparti, pedaler och skor. Det ger snabb accelereration och den där skönt flygande känslan.
-Lagom hård sadel som har perfekt bredd för ens sittben.
-Däck med lågt rullmotstånd.
Sedan gör kläderna mycket med. En tight cykeljacka som inte flaxar och förstör aerodynamiken är viktigast. Tighta stretchiga jeans eller chinos funkar bra om man bara ska cykla 1,5 mil. Bra regnkläder är svårast att hitta men det går.
Men vill man verkligen ha en elcykel och tycker det är en skön pryl så ska man ju helt klart köpa en och njuta av den😊
Jag försökte själv och byggde en elcykel för typ tio år sedan med överblivna delar från Ecoride. Den blev grym som elcykel och var mycket bättre än de som fanns att köpa då men det var trots allt roligare och snabbare att cykla på en vanlig cykel.
Köpte från Ikea här i Västerås och det finns cyklar kvar trots att de slutade tillverkas och säljas för något-några år sedan. Pris kring 5000kr och jag är så nöjd. Köpte ett extrabatteri så jag alternerar. Var egentligen onödigt men passade på. Cyklar 2 mil per dag till och från jobbet. Inget att klaga på och vi har en Crescent köpt kring 21000kr. Hade hellre haft en till Ikea istället för den tunga Crescenten.
Jag sålde bilen och skaffade elcykel när jag flyttade närmare jobbet. Ångrar mig inte, cyklar 7-8 km enkel väg. Visst saknar jag att ha en bil tillgänglig men det är mina ögon inte värt priset.
Nackdelen är att det går inte att lämna den obevakad ens en kvart, inte ens om jag tar med mig cykeldator och batteri. Så jag tar in den i min lägenhet och får sedan gå eller ta min gamla skruttcykel för att uträtta ärenden.
Har en Batavus Zonar anno 2018.
“Det är bättre att gråta en gång, än att gråta varje gång.” Snåla alltså inte, vad du än köper.
Har en Scott elcykel, köptes för ca 20 k, lätt värt varenda krona. Brutala backar där jag bor, den som kan cykla upp för dem utan att bli svettig kommer att få en medalj och en guldstjärna. Batteriet kommer att behöva bytas efter ett antal år, kan renoveras av bl a Batteridoktorn.
Väcker liv i tråden igen, jag är nämligen i precis samma situation som trådskaparen @Dr.Dink , hur slutade det efter din research? Någon annan som köpt elcykel nyligen med ungefär samma pendlingsavstånd och som har råd att ge?
Jag har ca 1,5 mil till jobbet med tunga backar och kommer behöva lämna barn på vägen, så en vanlig cykel är inget alternativ.
Köp en ordentlig, inget Biltema-skräp. Det är bättre att gråta en gång än att gråta varje gång. Köpte en Scott för cirka 20 k, har inte ångrat det en sekund.
Lådcyklar är det ju rimligt att ha elsupport på.
Men annars är det ju onödigt om man inte bor där det är extremt backigt (San Francisco, Sundsvall och Huskvarna). De är ju så “bra” att de ger noll motion, enda fördelen mot en elmoped är när man kör onykter.
Jag sålde bilen för sex år sedan och cyklar jämt (Linköping), vinterdäck på vintern.
Upp till 5-10 km är ju inga problem. Men jag är ung och frisk, 62 år.
Jag har en Crescent Atto med en massa växlar som går underbart lätt och fort, har stänkskärmar och pakethållare. Kör bara under varmare säsong med sommardäck.
Och en Crescent Tarfek med 7 växlar i baknavet som också är bra och som jag kör mycket vintertid med dubbdäck och som kanske är lite mindre stöldbenägen och parkeras utanför puben.
Precis TCO per mil närmar sig en riktigt gammal bil.
Jag tänkte pendla 5 dagar i veckan två mil enkel väg på elcykel. Men slask, regn, blåst, mörker och halka fick mig att gå över till gammal skrotbil istället.
Det här var några år sedan så kalkylen kanske förändrats. Har man inte möjlighet att köra bil eller tycker det är fräschare med elcykel kan jag absolut förstå att man överväger det.
Elcykel i kombination med cykelvagn från Thule eliminerar i vårt fall behovet av en extra bil. Kan med god marginal hämta och lämna barn på förskola och ta mig till och från jobbet på en laddning. Med det sagt så ser jag fram emot den dagen då barnen kan cykla för egen maskin och får börja susa fram på en riktig cykel igen.
Min cykel har mittmonterad motor som bygger på Shimanos system men max vridmoment är bara 40Nm vilket är i lägsta laget. Den håller definitivt inte 25 km/h i en brantare uppförsbacke, och med barn på släp får man ibland kämpa hårt för att ta sig fram.
Vi måste ha två bilar där vi bor, så elcykeln kommer inte ersätta en bil. Det handlar mer om att det vore trevligt att cykla under den varma och soliga delen av året under de dagar då det inte regnar. En vanlig cykel är inget alternativ, det är väldigt backigt.
Skulle tipsa att köpa från en leverantör som kan serva/laga cykeln som är i närheten av dig. Minns att jag saknade detta när jag hade elcykel för några år sen.
Har haft 3 olika elcyklar som jag använt året runt. Alla “budgetköp” under 8000 kr.
Jag köpte min första elcykel 2011, bytte några år senare till en med skivbromsar och när den blev stulen så köpte jag en IKEA folkvänlig (som var den bästa av de tre) som jag hade 5-6 år. Lämnade in batteriet för byte av celler en gång. Den blev också stulen.
Så nu är jag på jakt efter en ny elcykel. Genom att jag tidigare varit nöjd med budgetalternativen och är orolig för stöld igen - så var jag sugen på Decathlons varianter. Men de verkar slutat säljas?
Så min fråga är om det finns någon elcykel runt 10.000 med skivbromsar alternativt fotbroms bak, som är ok?
Ekonomisk sett så lutar det mer mot en vanlig elcykel, även om både barnen och jag uppskattade den lådcykel som jag lånade förra sommaren (GAZELLE MAKKI LOAD) och tänker man att cykeln ska vara kvar många år så är det nog lämpligare med en vanlig + Cykelvagn.