Konsultar i sthlm innerstad och ofta har inte firmorna cykelgarage eller dyligt.
Jag bor i Stockholm, har ganska precis 10 km enkel väg till jobbet och cykelpendlar med elcykel. Det tar 35-40 minuter ungefär (alternativet är T-bana som tar 30-40 min dörr till dörr lite beroende på hur man tajmar avgångarna). Jag är inte på kontoret mer än 2-3 dagar i veckan men cyklar i de flesta väder så länge det inte är rent ohemult kallt eller snödrivor överallt. Det är flera höga broar på vägen och jag bor högst upp på en kulle; höjdskillnaden mellan kontoret och hemma är ca 45-50 meter men den ackumulerade höjdvinsten är betydligt större pga alla backar på vägen (Google Maps påstår ca 100 m men det vete sjutton hur precis den är). För er som är hemma i Stockholm kan jag nämna att jag bland annat måste ta mig från Norr Mälarstrand upp på Västerbron, vilket är knappt 30 höjdmeter.
Jag är en utpräglad nyttocyklist som bara vill komma dit jag ska, helst utan att bli lerig om det är blött ute; motion är ett litet plus i kanten. Viktigt för mig var då:
- Navväxlar, inte utanpåliggande växlar (lågt underhållsbehov)
- Mittmotor (tekniskt bäst lösning; ska jag lägga en mindre förmögenhet på en cykel så vill jag inte ha alltför många kompromisser)
- Relativt högt vridmoment för att komma upp för backar och broar
- Drivlina från en av de stora drakarna (Bosch/Shimano) så att det finns mycket dokumentation på nätet och reservdelar att få om kanske 10 år
- Rejäl cykelkorg och pakethållare för att kunna transportera saker
- Lågt insteg och upprätt sittställning för komfort
- Möjlighet att provcykla innan köp
Inte viktigt:
- Fler än 5 växlar
- Dämpad/fjädrande framgaffel
- Exotiska lättviktsmaterial i ramen (spelar absolut ingen roll för en pendlingscykel)
- Annat sportigt som t.ex. avancerade cykeldatorfunktioner
Innan köpet köpte och läste jag ett oberoende labbtest av elcykeldrivlinor. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av det, både Bosch och Shimano var nära toppen av tabellen. Systemen högst upp i toppen var alla avsedda för hybridcyklar snarare än stadscyklar och fanns mest på väldigt dyra cyklar där man betalade extra för grejer jag inte var intresserad av. Drivlinan som fick bli huvudkandidat var Shimano E6100; helt OK testbetyg, fanns på inte alltför dyra stadscyklar och levererade högt vridmoment (60 Nm).
Valet föll efter provcykling på en Ecoride Ambassador AXS M-5 E6, fast 2022 års modell som kanske skiljer sig en aning från den som ligger på hemsidan nu. Jag gav ca 27 tkr för den. Har haft den i ca ett och ett halvt år nu och kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd. Bekväm, inga funktionella problem, tar mig upp för sista branta backen hem utan större ansträngning från min sida om jag känner mig särskilt slö (dock långsamt, man får växla ner till ettan eller tvåan om det ska gå riktigt slött). Enda klagomålet är väl att cykelkorgen kunde vara aningen större; den är väldigt rejäl men lite trång.
Jag har cykelrum både hemma och på jobbet så där är jag inte orolig. Jag lämnar dock rätt ofta cykeln på stan kortare stunder (upp till en timme kanske) när jag går in och handlar nånstans eller liknande, men då är den alltid fastlåst i nånting med en rejäl Abus-kedja (samt låst med ramlåset naturligtvis). Batteriet lämnar jag fastlåst på cykeln. Ramlåset och batterilåset har samma nyckel (Abus-lås även där). Har funkat hittills i alla fall.
Har precis köpt en cykelkärra som levererades igår, tänker ha den till att köra saker till och från båten bland annat, men har inte hunnit provköra än.
Tillägg på slutet: var det värt 27 tkr? I mitt fall ja absolut. Jag hade cykel innan också men den användes sällan trots att det inte var nåt fel på den. Backarna blev för mycket. Nu åker jag knappt tunnelbana alls längre och kommer iväg på en massa små lokala utflykter som jag inte hade åkt på annars. Den har gjort mitt liv roligare och jag rör på mig mer. Till sommaren får vi ny båtplats och då ska jag börja köra grejer dit med cykelkärran hade jag tänkt (14 km), alternativet hade varit hyrbil (äger ingen bil, vill inte äga bil). Varje dag jag jobbpendlar med cykeln sparar jag 80 kr i SL-biljetter också.
Wow, tack för att du tog dig tid att ge ett så välformulerat svar! Det verkar som att man kan fördjupa sig väldigt mycket men din lista är lätt att förhålla sig till. Tack!
Läser detta återkommande, själv har jag kört crescent med navmotor och cykelvagn i över ett år och har aldrig haft några problem.
Vill man ha ännu mindre underhåll är det fint med remdrift. Ingen skitig kedja som blir risig av vägsalt med mera som ska underhållas. Dessutom väldigt tyst drivlina. ![]()
Lite info här om man inte sett remdrift förut.
Intressant men jag upplever det som att de vinklar informationen till remmarnas fördel?
“Konventionella cykelkedjor kräver rengöring och smörjning minst en gång i veckan” - Ärligt talat, vem gör detta en gång i veckan!? ![]()
Alla som tar hand om sin cykel gör det. ![]()
När jag cyklade och hade dyra byggen förr gjorde man det efter varje träning efter tvätten. Sen plocka sönder hojen i molekyler och ihop igen med en pilsner när man hade tråkigt.
är man pendlare och cyklar vinter ska man definitivt tvätta och smörja. Har man dyr hoj vill man inte att den ska ärja och rosta sönder.
En kedja är typ slut efter 500 mil och en rem kan hålla 1500-3000 mil. Så vill man ha underhållsfritt är det fint.
Jag gick in på Ecoride och frågade om dem hade någon Demo cykel att sälja. Det hade dem och dem sålde den orimligt billigt. Cyklade på den i fem år utan problem. Sen sålde jag den och fick pengarna tillbaka. Värt att kolla på det utbudet också.
Ok, om man använder den regelbundet på vintern så visst. Jag klarade 6 år under studietiden med bara enstaka servicetillfällen men det är väl inte rätt sätt att ta hand om sin cykel egentligen… ![]()
På tiden jag jobbade “nära” jobbet hade jag 37km enkel väg att cykla, körde mtb på vintern med fulldubbat på dryga 2 timmar och cx på sommaren på ca 1,5 tim.
Bytte till cx med el på framhjulet och tog ner tiden på vintern till ca 1,45 och på sommaren till dryga timmen.
De var en billig kinamotor i framhjulet på en scott cx, funkade riktigt bra, hjälpte till upptill 27 km/h sen fick man trampa själv. De stora var att få hjälp uppför backarna fullt påklädd med ryggsäck vilket gjorde att man orkade hålla fart på rakor.
Tvättade cykeln 1gång i månaden på vår sommar och spolade av veckovis på vintern.
De ena stora problemet var drivningen fram på vintern, blev några vurpor när elen slog till, tror de är bättre på nyare cyklar eller med driv på bakhjulet.
De andra var anarkin på vägarna och bristen på planering av trafik i stadsnära område.
Jag skulle råda till att köpa mittmotor med stabil std ram utan konstiga linjer, och så lätt som möjligt, tänk även på att kolla att motorn inte bromsar dig över 30km/h (min gjorde de nästan omöjligt komma över 45 även nedför), och att du med en bra cykel cyklar oftare då de är roligt och enkelt, så priset per gång blir billigare, än en dålig som står i garaget om du drar dig för att cykla i t.ex regn o.s.v med den.
Jag rengör och smörjer väl kedjan två gånger om året eller så nu när jag har en ny fin cykel… Det är ju bra att göra det på våren i alla fall, särskilt om man bor nånstans där vägarna saltas som de gör här.
Biltemas dyraste modell kostar ca 20k ändå och på den sitter en motor från Shimano som är en seriös leverantör förstår jag. Räckvidd 50-80 km är tillräckligt för mitt pendlingsavstånd också.
Jag är egentligen mer inne på att betala lite till för att ha marginal och en kvalitetscykel, men undrar ändå om det här med “köp inte från Biltema” grundar sig på att faktiskt är dålig kvalitet eller om man bara tänker så eftersom det finns annat billigt skit på Biltema? Jag har en vän som köpt elcykel på Biltema och han är mycket nöjd, men han pendlar inte alls så långt som jag kommer göra så jag tar det med en nypa salt. Dessutom har han behövt reparera den ett par gånger, vilket dock garantin har täckt.
Nä, precis. Det gör man ju varje gång man använt cykeln, så i princip varje dag.
Nästan alla de viktiga komponenterna på den där cykeln är ju Shimano eller andra märkestillverkare så jag har svårt att se vad som skulle vara dåligt egentligen. Plastdetaljer och själva ramen? Framgaffelfjädringen?
Shimano E5000 är lillebror till E6100 som jag har, 40 Nm istället för 60 så rätt mycket svagare men annars typ lika bra i labbtestet jag länkade. Men räckvidden är verkligen jättekonstig. De skriver uttryckligen att man får 14 Ah batteri, 36 V, vilket ger 504 Wh (står också längre ner i specifikationerna). Det är exakt samma batteri som jag har, och min cykel såldes med en uppgiven räckvidd på 75-185 km. Ecorides lite enklare modell med samma motor som Biltemacykeln fast med mindre batteri (11,6 Ah) säljs med en uppgiven räckvidd på 60-120 km. Det är helt orimligt att Biltemacykeln har såpass kort räckvidd om batteriet är så stort som de påstår.
Kan ju säga också att jag kör nästan uteslutande på assistansläge 2 (mellan) och då räcker batteriet typ fyra pendlingsdagar dvs 80 km med backar och allt, och jag kör då inte batteriet helt i botten; det skulle nog räcka fem dagar egentligen om jag gjorde det. Laddcykler sliter på batteriet så det är fördelaktigt att kunna ladda mer sällan (alternativt ladda till 80% fullt, litiumbatterier trivs bättre om man inte laddar dem helt fulla).
Tillägg: 40 Nm kan nog upplevas som lite svagt om man cyklar med släp och liknande. Men det är bara att växla ner. Jag tycker det känns som att man är vridmomentbegränsad i de flesta situationer; växlar man ner på ettan så känns det som att cykeln orkar vad sjutton som helst, men fort går det ju inte.
Smörja kedjan varje cyklingsdag? Vad folk hittar på för att hålla sig sysselsatta… Här trodde jag att cykelnördar som tycker att man skulle smörja kedjan ca var 30:e mil eller en gång i månaden var lite väl besatta av att meka…
Nästan alla de viktiga komponenterna på den där cykeln är ju Shimano eller andra märkestillverkare så jag har svårt att se vad som skulle vara dåligt egentligen. Plastdetaljer och själva ramen? Framgaffelfjädringen?
Shimano E5000 är lillebror till E6100 som jag har, 40 Nm istället för 60 så rätt mycket svagare men annars typ lika bra i labbtestet jag länkade. Men räckvidden är verkligen jättekonstig.
Då är det inte jag som är dum i huvudet och missar något uppenbart i alla fall, jag tyckte spontant att det såg ganska bra ut utifrån infon på deras hemsida. Men skumt med räckvidden som du skriver, man kan verkligen undra hur det blev så där ![]()
Kan tillägga att jag haft en Yosemite Biltema-cykel under studietiden och den funkade till det jag behövde den till men den var alltid trögcyklad jämfört med min frus Crescent så jag var helt genomsvettig när jag kom fram om jag höll jämna steg med henne (innan någon gör sig lustig över min kondis så kan jag säga att det var hon som blev svettig om vi bytte cyklar). Så jag har inget gott intryck av Yosemite. Samtidigt kostade den cykeln ca 3-4k vill jag minnas år 2015 så det var ju verkligen ingen premiumcykel.
1 + på cykel och cykelvagn!!
Skippa elcykel. Sikta på en vanlig cykel för naturlig motion ![]()
Det är fint att du bryr dig om min hälsa men det finns gränser för vad som är möjligt med vanlig cykel ur mitt perspektiv… ![]()
Ursäkta att jag ser det här några dagar sent, men fint att se att du fått så bra svar redan och att tråden lever!
Jag är tvärnöjd med hur det blev för mig, och berättar gärna lite.
Jag bor i Stockholm och kan hyra cykel av ett företag som etablerat sig i flera av våra större städer. Det kostar mig som ett halvt SL-kort i månaden (495 kr) och jag slipper allt krångel med att äga cykeln. Vet att de höjt för nya kunder nu med ränteläge och inflation osv men det har alltså inte påverkat mig som befintlig kund vilket jag tycker är otroligt schysst och bra av dem! Jag byter till vinter/sommardäck när det passar mig (räcker att boka någon dag innan). Då byter de hela cykeln så jag cyklar dit, lämnar in min och får en helt nyservad cykel med rätt däck i utbyte. En kollega har sin egen elcykel och lämnade in den för däckbyte och service nu i dagarna. Inte nog med att han blir helt utan cykel under tiden för service - han fick även betala 1900kr för kalaset!
Mitt första intryck var att det faktiskt är kul att cykla elcykel! Jag har som sagt 1,5 mil enkel väg med mycket backar (t.ex. Götgatan - yikes!). Man susar verkligen fram och känner sig underbart fri. Särskilt i jämförelse med kollektivtrafiken eller för den delen biltrafiken som är ett skämt genom stan i Stockholm. Den står stilla medan jag tar mig fram precis som jag vill. Underbart! Jag är inte på kontoret många dar i veckan, men cyklar i alla väder, till alla former av event (teater/konsert/vänner osv) och hela vintern. En stor fördel med elcykel jämfört med vanlig cykel är att det är så mycket lättare att klä sig. Jag klär mig som om jag ska ut på en raskare promenad. Jag får upp värmen och lite puls men blir inte svettig.
På minussidan finns stöldbegärligheten som nämnts i tråden. Jag kollade med mitt försäkringsbolag som sa att jag inte behövde tilläggsförsäkring. Bra att kolla. Jag låser med kätting och plockar med mig batteriet vart jag än ska. Det har bärhandtag så det funkar bra tycker jag, men en liten omständighet är det ju beroende på vart man ska förstås.
Är osäker på om jag ska nämna företaget här i chatten men om nån blir intresserad kan vi ju dm:a annars. Jag har nån kod som gör det lite billigare för nya kunder (och för mig) som jag förstås kan dela med den intresserade också.
Intressant, låter som en bra lösning, kul att höra att det blev så bra! Jag bor inte i närheten av en storstad så jag får nog försöka hitta en cykel att köpa… ![]()