Köpa eller inte köpa elscooter?

Jag har haft en trasslig resa med småskulder en lång tid som jag bara betalat minsta på efter att varit i två relationer där ekonomin blivit tuff för mig av olika anledningar detta jobbar jag hårt med att ta mig ur nu. Betalar av varje månad och har en plan vilket innerbär att dessa småskulder som jag har ångest över är avbetalda nästa år. Jag har även maxat bensinkortet och icakortet. De är planen att jag tar jag tag i när de andra skulderna är borta.

Som rubriken lyder så har jag funderingar att köpa en elscooter men det går emot med förändringarna jag gör. Anledningen till att jag tänker på det är att då sparar jag in kostnader på tankning och att jag tar mig till mitt jobb på ett enkelt och snabbt sätt. Det optimala vore om jag använde cykeln jag har men den använder jag en vecka sen lägger jag av. Har försökt i flera omgånger det går inte och jag börjar använda bilen igen som jag alltid använder överallt.
Jag har hittat en som håller måttet runt 3500 med lås. Jag har 1500 att betala på en gång resten är på avbetalning.
Diesel tankar jag runt 1000-1200 varje månad men betalar in 1500 för att börja skala lite på skulden redan nu.

Är det helt jäkla korkat att ens tänka i dessa banor? Driften skulle jag spara in hyfsat fort.
Jag är villrådig och tankarna far i huvudet. Hur tänker ni?

Kan du sälja bilen och använda pengarna till att dels köpa elscootern och dels betala av på skulderna?

Hur mycket mindre diesel kommer du tanka? Kommer det täcka avbetalningen på elscootern eller kommer det resultera i att du totalt sett har högre kostnader?

Cykel låter ju mycket vettigare både för dig och omgivningen… du får väl helt enkelt tvinga dig själv att ta den :grin:

1 gillning

Bilen behöver jag ha kvar. Har långväga transporter under veckor och helger.

Du har svårt att ta tag i saker på ett förnuftigt sätt verkar det som. Minsta motgång och du ger upp. Att skaffa en ny vana som att t. ex. börja cykla till jobbet kräver väl för de flesta en inkörsperiod på över 60 dagar. Prova att sätta målet där till att börja med. Be gärna någon person som du är trygg med att denne hjälper o pushar dig till detta. Nya vanor tar alltid lång tid att skaffa sig och jag hoppas att du hittar en bra väg till ditt mål med detta. Lycka till :smiley:

3 gillningar

Förmodligen kommer jag att hålla en tank och inte ens använda upp den. Så målet är runt 600 kr/månad.
Att jag betalat 1500 nu är för att börja betala av lite smått på kortet det är ju inte nödvändigt om jag “bara” behöver använda bilen marginellt såklart.

Tack för din input. Nu vet ju inte du så jättemycket om mig som person men att ha motgångar är jag relativt van vid och har haft ganska mycket mer av den sorten än de flesta andra människor så att du bildar dig den uppfattningen om mig via att jag inte tar cykeln är kanske inte är riktigt rättvist, vilka motgångar jag haft är inget jag tänker gå in på här. Jag vet också att det skulle vara det absolut bästa alternativet att cykla. Min fråga handlade om hur det är lämpligt eller dumt det är att införskaffa en elscooter gentemot att köra bil när jag befinner mig i det läget jag är.

1 gillning

Grymt bra jobbat! Du har ändrat riktningen på problemets storlek. Fokusera på att fortsätta och om du får lite pengar övet nån gång (oavsett hur lite) betala av med dem också.

Rent spontant, köp den inte om du behöver köpa den på avbetalning. Bara p.g.a. de psykologiska effekterna.

Något som kanske låter otroligt konstigt men som kan vara en intressant perspektiv:
Har du verkligen har råd att köpa saker på avbetalning?

Jag tänker mig att har man inte möjlighet och framförallt psyket att garanterat få bättre avkastning på pengarna man lånar vid avbetalningsköp. Då har man inte råd, emotionellt eller ekonomiskt att handla på avbetalning.

1 gillning

Tack :pray:

Förklara lite mer på det sista.

Om jag inte använder bilen utan scootern istället så går de pengarna jag skulle ha lagt på bilen till avbetalning på scootern.
Jag satt för skojs skull och räknade ut vad jag lagt på alkohol det har snittat på 500:-/ mån de senaste 5 månaderna det är pengar jag skulle kunna lägga på den istället och då är den avbetald på 3 månader.

Låter som ett onödigt köp. Vill du styra ihop din ekonomi är det ju en kanonbra början att först cykla tills du har sparat ihop tillräckligt med flis för att köpa scootern själv, om du ens vill ha den när du insett vad det innebär att spara först och konsumera sen.

4 gillningar

Det är just därför jag tvekar. Nackdelen med scootern är att den går ju inte att köra i snö.
Så otroligt skönt att kunna få olika inputs när man själv velar.

Grymt bra att du sett din sitation och att det inte är hållbart att ha skulder -särskilt inte småskulder här och där kanske med höga räntor och bekanta som går runt och surar. Jag gissar bara förstås.

Starkt att du börjat göra något åt saken också!

Jag kan inte säga om det är en bra eller dålig affär att köpa elscootern men jag kan iallafall resonera lite runt hur det ibland är för mej när jag ska ta ekonomiska beslut. Inget du behöver svara på utan om du har användning av tankarna så är det bra, annars glöm det bara.

Den här elscootern -håller den verkligen måttet för 3500 kr? En enkel elcykel kostar ju 8000 kr på Jula. Jag vet ju inte men ibland blir jag lite snål och köper för billiga grejer som inte håller i längden (det var mest förr) för att jag lite desperat behöver lösningen på ett problem. Eller så köper jag för dyra grejer. Eller lagom dyra grejer. Poängen: det kan vara svårt att ta bra beslut om man är lite smådesperat att hitta en lösning. Så om du vet med dej att det kan gå lite för fort så låt det gå några dagar o se om det fortfarande verkar som en bra ide då. Det är antagligen inte bråttom att fixa transporten exakt nu nu?

Ett sätt att få in en ny vana (ja jag vet att du har testat cykla och inte ville ha råd om det men … )… På mitt gamla jobb hade jag en kollega som hade väldigt svårt att få in nya vanor men hon kom överens med en annan kollega och de skrev ett kontrakt att hon skulle göra … vad det nu var… i minst en månad eller nåt sånt. Kontraktet hjälpte till för då var de ju två om saken och hon ville inte bryta kontrakt med någon annan. Efter en månad blev det ett nytt kontrakt om hon ville. Det kan vara lättare att ta sig igenom något om man sagt att det ska gälla en vecka eller en månad än om man säger att det ska gälla för tid och evighet eller tillsvidare.

Går det att åka kollektivt istället för att köpa scootern? Eller går det cykla ihop med en granne?

Du känner dej själv bäst och känner nog igen om det här med att köpa en scooter på krita är ett gammalt mönster som kommer tillbaka eller om det faktiskt är så att det är en del av lösningen på problemet. Om det är lösningen så är det bara att köra på, men om du känner igen alltför mycket av att det blir samma mönster (att hamna i skuld) som tidigare så kanske det är bättre att betala av skulderna och börja köpa saker kontant -för att öva in det mönstret istället. Det är ju där du vill hamna så småningom.

Är det förresten en ny scooter? Garanti? Testkörning innan köp?

Sorry jag kan ju inte säga om du ska köpa den eller inte, bara resonera lite omkring.

Jag har själv funderat på elektrifierad pendling. Det som verkade mest intressant för mig var en elcykel. Man kan hålla bra fart utan att komma fram svettig. Den går också bra att använda året om ifall man vill det.

En elcykel är nog lite dyrare men jag tror den har ett bredare användningsområde.

Lycka till, oavsett beslut :blush:

1 gillning

Säger bara sluta vela :slight_smile: Varför skulle scootern bli annorlunda än cykeln mer än att den är roligare en kortare period? Vad händer om den blir stulen eller går sönder? Ska du lägga pengar på att laga den alternativt köpa ny? Ska du få ut en ny på försäkring måste låset vara godkänt och du ha försäkring som täcker det samt betala minst 1500 kr i fast självrisk, vilket gör att du måste punga ut med 1500 kr för att få tillbaka en scooter för värde av 3000 kr?

Du vet ju med dig om att du har svårigheter att fortsätta cykla när det blir tråkigt efter typ en vecka och du tar det enklare alternativet med bilen istället. Vet du med dig problemet är det ju väldigt enkelt att ta tag i. När du cyklat en vecka och du vill ta bilen, så bestäm dig bara för när den tanken kommer så följer du inte den tanken, utan du fortsätter cykla.

Gör du detta så sparar du in på kostnaden för elscootern och du slipper ännu en avbetalning, oavsett om du kommer betala av den snabbare för att du drar ner på bensin etc. Nu vet jag inte din situation i helhet men känns som du söker efter ett godkännande att göra “det enkla” istället och jag tror inte du kommer få det här, tyvärr.

Alternativt så kan du göra det till en liten utmaning. Du bestämmer att du ska cykla och handla, cykla till andra ställen dit du har möjlighet och inte MÅSTE ta bilen. Du cyklar även till jobbet och du bestämmer en tid. Säg 2 månader. Om du löser detta och fortfarande vill ha en elscooter för att förenkla i ditt liv så köper du en för att du klarat av din utmaning. Under dessa två månader använder du pengarna du sparar på mindre kostnader för bil etc för att betala elscootern och struntar i avbetalningen helt.

Gör du på detta sätt så blir det både nyttigt för dig och din ekonomi samt att du får ett “köpstopp” på elscootern på två månader för att faktiskt verkligen känna efter om det är det du vill eller om du just nu hamnat i den där kända “impulsköpet”. Om du efter två månader fortfarande känner samma sak så kan jag garantera att scootern finns kvar och du har inte förlorat något, bara vunnit på att ta cykeln.

3 gillningar

Galet att köpa på mer grejer när du sitter med skulder och har det tufft ekonomiskt. Använd cykeln. Som tidigare sagts, vad säger att du inte tröttnar på scootern om en vecka?

2 gillningar

Yaay nice då har du ju 500 till i månaden att betala av skulder med utan att behöva lyfta ett finger.

Kommentaren är nog omogen men cykeln är verkligen ett hatobjekt har alltid varit. Jag blir ofta jättesvettig och blir förbannad när jag har cyklat. Jag måste övervinna min känsla för att inte tycka så. Provat att cykla långsamt eftersom jag har ganska mycket lut hela vägen till mitt jobb, lyssnat på ljudbok. Det behövs verkligen en kraftansamling när det gäller det här. Jag förstår om ni tycker att det är löjligt men känslan är sjukt jobbig.

Tack för att ni verkligen ger input på olika vis väldigt tacksam :pray:

Priset är reapris och det är en Xiamoi jag tittat på vilket jag läst har goda rekommendationer.

Magkänslan säger att det finns enormt mycket potential att hämta genom att förse din cykel med ny kedja, snabba pendlardäck (tyska). Hålla koll på trycket osv.

3 gillningar