Köpa eller inte köpa elscooter?

Finns det möjlighet att duscha på jobbet? Då kanske du skulle kunna se cyklingen som ett träningspass och därmed svettas loss hur mycket som helst utan att det egentligen är något problem?

Också, bara att cykla en dag i veckan skulle vara bättre än det du gör nu. Är detta något som du skulle kunna börja med för att få in vanan?

Spontant låter det som att du har en skräpcykel. De brukar vara rätt tråkiga att cykla på. Dock så är ju detta svårt att råda bot på givet din nuvarande ekonomiska situation.

2 gillningar

Det finns “liabilities” och “assets”. Lite friare översatt till belastningar och tillgångar.

Tillgångar gör dig rikare. Belastningar gör dig fattigare.

Sen ta perspektivet att rik och fattig inte bara är ekonomiskt utan även mental energi.

Köper du elscootern på avbetalning får du både en ekonomisk tillgång, en ekonomisk belastning och en metal belastning. Då du redan har avbetalningsskulder som du behöver minska så kan jag inte se hur det är lönsamt (mentalt) att köpa fler saker som innebär ekonomisk risk för dig på avbetalning.

Du har inte råd att ta dig ann den ekonomiska risken som kommer med att du behöver använda elscootern istället för bilen. T.ex. elscootern pajjar. Då sitter du i en sämre sits då tillgången (elscootern) inte finns längre medans den ekonomiska belastningen (avbetalningen) och mentala belastningen (avbetalningsskulden) är kvar.

Det är dyrt att vara fattig. Ännu dyrare att vara skuldsatt.

2 gillningar

Det är en traditionell damcykel som inte kostade så mycket i inköp på den tiden då det begav sig. Tror att det är typ 10 år gammal.

Ja, då fattar jag att det blir extra trist att använda den. Kan du kanske låna en cykel av någon bekant ett tag för att se om det känns bättre? Känns som att det är många som har cyklar som bara står och samlar damm.

Ts, du beskriver att du vill köpa en scooter för att det skulle vara ekonomiskt rationellt.

Som jag uppfattar det så återkommer andra och säger att det inte är ekonomiskt rationellt, utan att drivkraften är begär.

Då tänker jag såhär,
Gör en riktig kalkyl. Utan kalkyl får man inte hävda att något är ekonomiskt rationellt. Knäckfrågan blir; hur många dagar behöver du åka scooter till jobbet för att den ska betala sig?
Är du då beredd att tvinga dig att ta scootern så många dagar?

Om du inte kan räkna hem scootern, då har du inte råd. Köp scootern när du kan göra det för egna pengar - om du då fortfarande vill ha den.

Om du kan räkna hem scootern, är det då ett problem att du kan ha roligt längs vägen? Troligen inte, va? Tuta och kör!

3 gillningar

Önskar verkligen du kunde få uppleva skillnaden mellan en riktig cykel och en damcykel. Det är så otroligt mycket förluster i ram, drivlina, däck, luftmotstånd så du anar inte. Hur långt har du? Själv har jag 5km och cyklar ofta hem på lunchen eftersom det bara tar tio minuter (istället för lunchpromenad).

1 gillning

Förstår att det är skillnad. Jag har som dig ca 5 km. Enl. google ska det ta 15 min. Svettfest dit men bra rull hem. Är lärare och har bara 30 min när jag inte äter pedagogiskt med eleverna.

Jag är nyfiken, hur har det gått?

Ingen scooter än så länge…

2 gillningar

Det är ju bara 5km. Det kan du gå och cykla utan problem. Då har du även dagens motion fixad.

1 gillning

Varför inte börja spara pengar (på minskad alkohol eller vad det nu kan vara), och köp sparkcykeln till nästa vår (om du då fortfarande tycker det är intressant) utan avbetalning?

Blir det pengar över är det ju en bonus. Känns inte som du ska satsa på handla på kredit, utan minska krediten.

Det korta svaret är nej, köp inte.