Köparåd cykel till pendling 5-10 km. Budget kring 10k

När jag valde cykel ville jag ha det så underhållsfritt som möjligt. Efter att svurit åt barnens mountain bikes med ständiga småproblem med växlar, ville jag inte ha utanpåliggande växlar. När jag sedan läste om remdrift förstod jag att detta passade mig.

Sedan är hydralisk broms kanske det bästa som finns! Krånglar ju aldrig!

Detta blev mitt val: Pro BLT | Nishiki

Lite över budget kanske…

Låter som att du behöver två cyklar / fordon :smirk:

Till er som cykelpendlar. Är det orimligt att cykelpendla 25km på en hardtail MTB?
Jag kommer mycket troligt börja cykelpendla lite grann när jag flyttar. Har funderat fram och tillbaka fler gånger.

Å ena sidan lockar en gravel eftersom jag är landsvägscyklist och det skulle vara ett bra komplement när man vill ut och röja lite grusväg under sen/för-säsong.

Å andra sidan blev jag bestulen på min mountainbike som jag saknar att kunna ta till skogen ibland. Jag är inte synnerligen sugen på att köpa två cyklar inom kort tid. Därmed frågan om det funkar att pendla på en HT?

Det kanske skulle locka med en “all terrain bike”/bikepacking bike/helstel mtb? :slight_smile:

Feta däck. Funkar i skogen och på gruset och gatan.

Själv är jag sugen på en kona unit x.

Andra alternativ är sonder frontier, breezer thunder, onone bootzipper och hudski doggler.

Det finns lite andra cyklar som är lite som dem men lite mer åt commute håller som marin muirwoods och kona dew.

Har bara ett råd = skivbromsar! :blush:

Är en sådan verkligen tillräckligt kapabel i skogen? Allt beror ju så klart på… min första MTB hade ju gammal stålfjäderdämpning. Jag tog mig igenom XC tävlingar på den. Helstel har ju fördelen att ingen dämparservice behövs, dock! Kanske skulle dra till någon firma för att testa en sådan…

Absolut. Tycker att helstelt både fungerar och är kul. Den sänkning av däcktrycket man kan göra när man har stor volym i däcken gör väldigt stor skillnad. Prova att ha stenhårt tyck i däcken på en hardtail så märker du nog rätt fort hur obekvämt det är. :slight_smile:

Fatbikes har tagit det lite till extremen. Man har så breda däck att man tycker att dämpninh intr behövs. Man kan köra lågt tryck och får bra grepp och det sväljer de flesta ojämheter man stöter på.

Visst. Det ersätter ju inte en heldämpad cykel i downhill…men jag tycker det är ett bra alternativ där snällare stigar och skogscykling som är billigt, enkelt och underhållsfritt.

Dessa cyklarna är “plus tire”, dvs 27.5+ och 29+ cyklar. Det betyder bara att det är däck (och ramar som det) som är runt 3" breda. En rätt “standard” bredd på ett “klassiskt MTB däck” är runt 2.25" tror jag. Fatbikes ligger nog någonstans från 3.5" upp till över 5" tror jag så dessa helstela “plusbikes” hamnar lite där mellan dem.

2 gillningar

Nu vet inte jag hur ofta du pendlar men om du tex pendlar denna sträcka varje vardag så känns det ju som att 90% av sträckan du använder din cykel på kommer vara asfalt? Då kan en tanke vara att det kan vara värt att köpa en cykel som gör just det väldigt bra utan att kompromissa på det så mycket. Och sen eventuellt köpa en till cykel som är rolig att köra i skogen med. Om du har plats/råd :smiley:
Den här cykeln passar inte många av dina kriterier :rofl: förutom just pendlingsbiten, men jag ville ändå nämna den.
Jag har själv haft den nu i ca 5 år och trivs jättebra med den för stadspendling. Den har hållit jättebra och rullar mycket bra med sina släta och ganska smala däck utan spår. Har skivbroms fram och bak och interna shimano-växlar så den kräver väldigt lite underhåll.

1 gillning

Intressant tråd! Är också i cykeltankar, efter flytt har jag nu 10 min asfalterad cykelväg från hus till tågstation. Har en gammal skräpcykel nu bara men kommer bli ett problem när vintern närmar sig. Sker en del stölder vid stationen också så är lite rädd att köpa något dyrt eller fint.

1 gillning

Om någon mot förmodan suttit på nålar och funderat på hur det blev med min cykel så kommer här en uppdatering!
För några veckor sedan fick jag tips om följande cykel av en god vän som jag beställde och nu har anlänt hos cykelhandlaren.

Åker dit och provar den i dagarna, återkommer med ett utlåtande!

1 gillning

Uppdaterar följetången!

Ovanstånde cykel ( Specialized Sirrus X 3.0 EQ ) står nu i mitt garage och känns mycket bra hittills. Ett stort plus i kanten i “rika tillsammans”-anda är att jag fick 20 % rabatt. Mest för att min vän är storkund hos den lokala cykelhandlaren och snackade in mig där. En lärdom för mig, kanske dags att börja pruta mer?

Börjar pendla till jobbet efter årskiftet när jag är tillbaka från FL. Nu behöver jag era bästa cykelpendlartips! Cykla i vardagskläder eller skaffa ändamålsenliga kläder? Funderar ffa på vilka sorts byxor som kan vara bra ffa nu i vinter. Nått annat som förskönar pendelupplevelsen?

Allt gott!

Kul, jag funderar själv på att kitta upp mig mer och ser fram emot att läsa vilka tips som kommer upp här.
Mina egna tankar är att det absolut är värt att byta om till riktiga cykelkläder om du har 9 km till jobbet, men gränsen går någonstans där. På vintern är det helt klart mer värt att göra det än på sommaren, då skulle jag nog cykla i jobbkläderna (och cykelskor) de flesta dagarna.
Viktigt att satsa på ett bra vindtätt skal, mycket av kylan om fötter och händer kommer från att vinden blåser rakt igenom. Så inte bara tjocka utan även vindtäta plagg och lager på lager.
I övrigt tycker jag att man ska försöka att köpa bra kläder som funkar för många olika saker. Tex har jag i stort sett samma kläder för löpning och cykling på vintern men det sistnämnda ett extra vindtätt lager ovanför.
Sen är dubbdäck en självklarhet, och bra belysning förstås. Reflexväxt tror jag är mer omtvistat, har hört att det kan göra att bilister ser dig för bra och lägger sig för nära.

Jag körde med Nishiki flera år. Drevet är inte supertåligt men överlag bra cykel för peng. Se till att du tar den med bäst rull!

För pendling, helt klart en billig elcykel från biltema.
Själv cykelpendlar jag 13km varje dag (nästan).