Jag borde ha investeringsstopp, men jag har dragit på mig lite skilsmässa-kilon och har barnen på i princip all min fritid.
I temat hålla koll på vikt så har jag inte avsikt att hårdbanta, men jag försöker hålla mig till en portion och skafferi-äter mindre, att säga att jag slutat skulle vara en lögn.
Kontorsarbete med en del spring ibland och kör ca 15min med en träningsapp varje kväll senaste 2månaderna har fått vågen att stabiliseras.
Så i syfte att få lite mer motion när jag inte kan komma ut själv och förhoppningsvis minska lite magomkrets. (nya jeans är ju inte billigt, så man kan räkna av lite på kostnaden för träningsredskap)
Men jag har inte haft något historiskt intresse av regelrätt träning, har bara varit en promenad-person med några små inslag av att jogga så jag har dålig koll på branschen och prylar/märken/butiker.
Min tanke, efter denna introduktion, hellre cykel är löparband, tror det sparar lite plats och är skonsammare och tystare än löpband:
Tystgående = magnetbroms? ( Min erfarenhet av industriella magnetbromsar är ju att dom är jämna i friktion och i stort sett underhållsfria, men på konsumentsidan för begränsade pengar vet jag inte vad man ska förvänta sig)
Kapslat svänghjul = mindre skaderisk ifall ungarna skulle härja med den.
Bör klara 190cm och 105kg initialt.
Priset gärna <4k
Märket bör väl ha en hemsida åtminstone för att det ska inge något förtroende?
Jag kan googla, och utan att ha koll på märken så sneglar jag på följande just nu.
Så här, jag cyklar massor ca 10-15h per vecka och det är helt klart mitt största intresse.
Men jag skulle aldrig rekommendera någon som vill gå ner i vikt att köp en cykel för att köra inomhus. Det är fruktansvärt tråkigt, asså verkligen brutalt långtråkigt och då kör jag ändå uppkopplat mot Zwift.
Skulle säga att det är betydligt enklare att skärpa till kosten något om det är viktresan du siktar på.
(Ta en test vecka på ett gym och testa cykla lite där innan du gör ett inköp)
Jag nämnde det i min introduktion, men det kanske försvann i mängden. Jag är ensam med barn på i princip all min fritid, ett gym eller att komma ut en timme “på riktigt” är inte en möjlighet.
Helt rätt att inte köpa löpband, du får inget vettigt för den summan.
Hade jag haft 4k att spendera på träning hade jag köpt en Kettlebell för styrketräning och en begagnad motionscykel som du kan hitta helt ok för ett par tusen.
Sen att det är tråkigt är väl upp till var och en. Sätt på TV och cykla i ett ok tempo så kan även någon som är ointresserad tycka det är ok.
Jag har en crosstrainer som jag använder sporadiskt, helt ok träningsform men hade hellre simmat vilket kan bli verklighet snart när barnen kan sköta sig själva.
Det är svårt att träna sig smal och muskler är tyngre än fett så det är kosten som är nyckeln, själv så fastar jag 16-8 dagligen sedan något år tillbaka när jag tyckte att 99kg på 184cm inte kändes trivsamt och håller 90-93kg.
16-8 funger så att jag äter sista målet för dagen vid 19 och nästa dag äter jag tidigast 11, alltså lunch. Jag dricker kaffe och vatten under fastan.
Det gäller att hitta en form med kost och träning där man trivs, det ska vara långsiktigt hållbart.
Till er som säger att det är vansinnigt tråkigt, det hjälper väl inte trådskaparen?
Vi tog in en ärvd motionscykel nyligen och ställde i vardagsrummet eftersom min fru inte kunde löpträna längre under graviditeten. Förvånad kunde jag konstatera att det funkar väldigt bra när man tittar på TV samtidigt. Ännu bättre, det går faktiskt att game:a (TV-spel) samtidigt som man rör på sig, något som är sjukt svårt att hitta tid till annars som småbarnsförälder.
Tyvärr kan jag inte tipsa om någon särskild modell, jag kan inget om motionscyklar. Jag skulle nog kolla på Blocket eller Marketplace och fråga chatgpt om modellen i fråga kan fungera för mina behov, man kan säkert hitta ett nischforum för detta också och fråga om den modell som man är intresserad av att köpa.
PS om ändamålet är viktnedgång så är det kosten som är mest avgörande.
Ja det handlar egentligen om följande, vilket jag också nämnde i introduktionen:
““Så i syfte att få lite mer motion när jag inte kan komma ut själv och förhoppningsvis minska lite magomkrets””
Samt att hårdbanta inte är aktuellt, jag har dragit ner där jag kan, med småbarn som har svårt att äta så blir det nog inte bättre av att jag också ska göra intryck av att inte äta.
Simma som förslag är min favorit egentligen, fast egentligen fri-sim utomhus. Men när det inte är möjligt nu så pratar vi helt andra summor om jag ska få till sim-möjlighet i huset.
Begagnat skulle kunna gå i teorin, men svårare att checka av önskelistan, sen ser jag att närmare motionscykel oavsett krav är 6mil bort enkel resa, dra runt på barnen i typ 2h och chansa ca 400 i resekostnader för det syftet är ju inte heller superkul.
Som några delvis varit inne på. Om syftet är att få en mer fit kropp är dina största gains garanterat att jobba med kosten och att lägga tiden och pengarna på styrkeövningar i hemmet istället för en motionscykel som bara kommer öka din aptit. Kroppsövningar räcker långt i början och sedan finns det enkla tillbehör - t ex hantlar med justerbar vikt.
Det handlar inte om hårdbantning utan snarare att välja rätt mat 80-90 % av tiden. Det kommer inte se konstigt ut framför dina barn att du äter nyttig hemlagad mat i lagom mängd och du kommer, särskilt i början, kunna ha ätdagar här och där också när du långsamt tar dig till målet. Tänk på att detta är for life och inte en engångsgrej där du sedan skall gå tillbaka tlll nuvarande vanor.
Styrkeövningar gör du för att bevara muskelmassan när du tappar fett och cardio får du nog i viss mån ganska naturligt redan när du hanterar/umgås/leker med barnen
En investering i sin egen hälsa är utan tvekan bättre än en investering på börsen såsom jag ser det. Jag köpte en inomhus-cykel i höstas (Zwift Ride + Wahoo KICKR Core) som ett komplement till min löpning. Har inte mycket cykelerfarenhet sedan tidigare. Några tankar:
Jag skulle inte oroa mig allt för mycket om cykeln är tystgående eller inte förutsatt att du inte bor i lägenhet. Man behöver en fläkt när man svettas och sannolikheten är att den låter mer än cykeln.
Håller helt med om att en inomhuscykel är smidigare än ett löpband. Särskilt om man planerar att placera den i en källare där takhöjden saknas. Cykling är också mer skonsamt än löpning så det är lättare att hålla sig skadefri. Lätt att överbelastas som nybörjare.
En av de viktigare faktorerna när man börjar träna är att man tycker det är någorlunda kul så att man håller sig motiverad. Därför är gym uteslutet för mig exempelvis. För mig har Zwift gjort en enormt stor skillnad. Har man inte hört talas om det tidigare så är det en virtuell värld fylld av andra cyklister på olika nivåer. Här kan man hoppa in i en social gruppcykling med andra …eller på sikt tävla med andra som beginner sig på samma nivå som sig själv. …eller bara köra pass själv så klart. Jag skulle inte köpa en inomhuscykel som saknar stöd för Zwift. Ett smakprov på hur det ser ut. Mitt pass i tisdags:
Cyklist här också, håller med om att swift nog är den roligaste lösningen, men svårt att få in i budgeten.
Jag skulle satsat på en beg spinningcykel av gymstandard. Tex:
Har en något uppdaterad version av denna (med effektmätning) på gymmet jag går på och den tycker att jag fungerar riktigt bra, med bra cykelkänsla, nästan helt tyst (åtminstone när man sitter i rummet brevid löpbanden).
Hej! Kul att du vill hitta sätt att hålla igång motionen, jag håller med om att en motionscykel kan vara det perfekta “nödvändiga onda” i sammanhanget. Har själv småbarn och vet hur det kan vara med tiden.
När jag använder motionscykel i yrket (ergonom/fysio) görs uträkningar baserade på watt och RPM (tramp per minut) för att ta reda på ungefärlig kaloriåtgång.
För att på bästa vis optimera din begränsade träningstid röstar jag därför att du letar efter en cykel som kan visa just RPM och watt eller kilo motstånd du trampar. Titan life-cykeln du länkat verkar göra just detta.
Är i lite liknande situation. Ensamstående med barn på halvtid. Jag har inte skaffat någon motionscykel utan köpte istället en smart trainer, Tacx Flow. Det är en av de enklaste modellerna på marknaden och jag hittade den begagnad för en tusenlapp. Använder min vanliga pendlarcykel till den. Kör Zwift eller ibland MyWhoosh från min laptop som jag har på ett bord bredvid. Köpte en fläkt på Rusta för några hundralappar.
Har kört på den här setupen i ett par år och är nöjd. Får till träningen när barnen kollar på tv eller har somnat.
Styrketräningen har jag löst med några kettlebels som jag förvarar i garderoben. Tycker att Rustas funkar hyfsat.
Tack, jag hade läst lite om Zwift, hade den som “nice to have” men höll på att utesluta den för att då borde man även ha automatisk motståndsjustering som “nice to have” och då drog det iväg när jag letade objekt, men det verkar ju faktiskt som att just den titan-cykeln har stöd för att appen justerar motstånd.
Jag har förresten läst mig till på forum att nördarna dissar effektmätning på budgetcyklar totalt då det bara är algoritmer som räknar ut någonting från motstånd, man “måste” ha effektpedal för att det ska stämma så cykeln är alltså helt obrukbar😁
Ska suga på den en liten stund till. Jag stör mig lite på att jag inte kan googla fram en manual.
Trainer har jag också funderat på, men jag vill ha min vanliga cykel tillgänglig eftersom ungarna tränar på att cykla så ibland cyklar vi lite tillsammans på gatan. Budgeten för en sådan verkar vara dyrare än en träningscykel också.
Har flera anhöriga som har träningscykel hemma för grundkondition, och som tittar på film eller tv-program under tiden. Har inga direkta tips på cykelmodeller, vill mest lyfta att det verkar kunna vara en fungerande träningsvana. Om inte cykeln ska stå i vardagsrummet är det nog trevligt med nåt stativ för surfplatta/liknande.
Öka mängden grönsaker på tallriken och låt bli att köpa hem snacks, är nog den enklaste lösningen.
Kan i övrigt rekommendera att du köper en kettlebell och kör kondition och uthållighetsträning med den. Enklast är att bara köra svingar, så många du kan i 20 min, det kommer man rätt långt på.
3+5
Den lilla tränar cykling när hon är på humör, då får jag springa. Men det är ju knappast regelbundet.
Vi badar ca 2ggr per månad, det är lite resande så mer än så blir det nog inte. Mängd träning är väl marginellt när dom bara är i plask-stadie.
Det finns inte is ute.
Jag är ensam med två barn, tro mig att jag får springa på lekplatsen. Men det hinner vi inte heller i vardagen, det är ju på helgen den möjligheten finns.
Nåväl, jag beställde en Titan, tiden får utvisa vilka som hade en bra poäng.
Jag förstår! Då kanske det är några år kvar tills ni kan ”träna” ihop på det sättet. Tycker definitivt träningscykel hemma låter som en bra plan tills dess. Går ju att smyga in i vardagen, typ cykla medan ni kollar på tv. Lycka till!