Skrivit tidigare på forumet om tips på kontorsstol och nu efterfrågar jag tips på skrivbord. Har ett idag men ganska billig och dålig modell vars mekanik nog snart går sönder. Har möjlighet att köpa nytt via jobbet.
Första tanken är ju Kinnarps. Vad jag kunde tolka från deras röriga hemsida så är det Oberon eller P serien som gäller? Verkar inte gå att få mycket tillval när man beställer online tyvärr, antar att de vill att man går via lokal åf vilket jag inte har lust med. I standardvalen får man ingen minnesfunktion tyvärr och det hade ju varit bra att ha tänker jag.
Har kikat lite på det här från DPJ. Lite billigare men kanske lika bra? Hade föredragit fasad kant på skivan men svårt att få allt.
Har ni tips på andra märken/modeller? Tänker maxpris 7000kr exkl moms. Knappsats med minnesfunktion, rektangulärt 80X160cm.
Har du ett skrivbord idag som du inte tänker använda längre?
Då skulle du kunna byta skiva på nya där du använder gamla skivan.
Är du lat kan du montera den direkt på nya bordet och inte byta skiva (förutsatt att du har samma mått eller gamla är lite större än nya skivan.
Jag har ett sådant bord från DPJ. Fungerar bra. Det enda jag saknar är genomdragningshål i skivan för sladdar för att göra en bra kabeldragning. Går ju att göra egna hål, men har inte hunnit så långt.
Funkar väldigt bra. Ingen minnesfunktion men det är väl ändå onödigt? Dessutom bra för musklerna om dagens gamnacke inte sker i exakt samma höjd som gårdagens tänker jag spontant?
Jag kan verkligen rekommendera en mörk skiva. Jag har den mörkblå hemma och har ett annat större skrivbord på jobbet med vit skiva. Den mörka är mycket behagligare.
Sonen högg ett för 800 från ett nedlagt bankkontor och mitt hemma är från en advokatbyrå som bytte ner sig lokalmässigt. Stabil kvalité och helt olikt det flimsiga IKEA-bord jag har på jobbet.
Ingen minnesfunktion men det har jag inte saknat heller. Väldigt gedigen konstruktion, vilket är bra eftersom jag hängt upp min stationära dator (typ 20 kg) i en hållare på bordsskivans undersida. Minns inte exakt varför det blev just denna leverantör men jag beställde under pandemin så lagerstatus kan ha påverkat. Köpte en matchande hurts och en kabelkorg till undersidan på samma gång.
Har deras Dallas idag. Redan efter en vecka så knäcktes motoskyddet, skivan tryckte sönder den. Gnisslar och rosslar gör den också oavsett hur mycket jag smörjt. Nätadaptern ger högfrekvent ljud så man tror man har tinnitus. Slår också i underredet med benen/knäna vilket är störigt.
Jag köpte underredet på Amazon och köpte själva träskivan på Ikea och monterade ihop det. Hittade ingen färdigmonterad som hade bla minnesfunktion eller den storleken på bordet jag ville ha.
Kan starkt rekommendera minnesfunktionen. Använder flera gånger per dag i olika lägen: slösitta framför datorn; sitta upprätt med ryggen; stå upp vid datorn; ett lite högre läge så man kan äta vid bordet.
Rekommenderar dessutom stark motor. Det är faktiskt väldigt skönt att bara behöva vänta 3 sekunder på att bordet ska ändra läge istället för typ 6. Sådana småsaker som jag i alla fall uppskattar.
Det blev billigare än färdigmonterat. Tror runt 6000.
Mera en filosofisk fråga men sysslar Skatteverket verkligen med att utreda delar till skrivbord.
Det är möjligen så att jag är naiv - men gör jag rätt så bekymrar jag mig inte för vad Skatteverket skulle kunna fundera över. Tror att att Skatteverket fokuserar på att utreda moms- och assistansbedrägerier snarare än underreden till skrivbord. Men jag är kanske naiv?
Har haft ett IKEA-bord höj- och sänkbart sen 2015, funkar fortfarande utmärkt. Såvida de inte bytt till sämre delar sen dess kan jag intyga att det är schysst kvalitet!
Har landat på DPJs premium linje. Snackade med support, de har minnesfunktion, 2 siemens motorer etc.
La ett mejl till Kinnarps också för jag ville veta skillnaden på Oberon och P serien men de svarade inte på frågor, hänvisade till lokal åf. Där tappade de mig som kund iaf.
Är bara lite kluven till storlek på skivan. Idag har jag 160*80cm. Pga av nytt rum kommer enbart 140cm långt få plats. Det är ok, använder inte den extra ytan direkt. Däremot bredden vet jag inte om jag ska körs på 80 igen eller 70cm. Frugan vill 70cm för att spara plats. Kan köpa argumentet. Men risk att man slår i knäna i kabelränna eller kommer för nära skärmen? Har skärm på monitorarm.
Kör 120x60 funkar klockrent och går in i garderobsraden. Sedan sitter jag mest i möten och kollar Mail och så. Sitter inte och ”jobbar” med datorn i timmar i sträck.