Många på RT är tjänstemän så jag tänker att det borde finnas erfarenhet av arbetsstolar. Jag har en 20 år gammal begagnad Kinnarps 6000 som jag inte riktigt kommit överrens med. Hade lite ergonomirådgivning och hon sa att både sitthöjd och sittdjup var lite i underkant för mig. Hennes allmänna rekommendation var att kolla på Malmstolen.
Vilken stol har du? Pros/Cons?
Det är knepigt att hitta showrooms och dessutom skulle man behöva testa stolen ett tag. Ändå ganska mycket pengar.
Köper du privat eller via företag? Jag har en Herman Miller Embody som jag är väldigt förtjust i, men det hade inte varit försvarbart att köpa den för privata pengar. Hur mycket du behöver kunna ställa in stolen beror nog en del på din kroppsform, jag gillar att kunna ställa inte “allt” (höjd, djup, ryggstöd, lutning och armstöd).
Hade tidigare en stold med nackstöd, men det visade sig vara onödigt (för mig). Däremot gillar jag att ha armstöd, men det är många som inte gillar/behöver det.
Skulle inte köpa en dyr kontorsstol utan att prova den dock, jag var inte alls förtjust i Herman Miller Aeron som är “standardsvaret” på vilken dyr kontorsstol som är bäst.
Via företaget. Ja det är bara så knepigt att hitta ställen där man kan prova i lugn och ro. Tittar lite på Malmstolen online och ser mer eller mindre ut att vara likadan som nuvarande stol.
Ja nackstöd är meningslöst. Armstöd gillar jag om de är flexibla så man kan dra undan och vila armarna på bordet vid behov.
Har en Kinnarps 6000 hemma som är absolut bästa jag haft, men smaken är som baken och särskilt om man ska sitta på den ända till ända! Särskilt bra värde hade jag också då jag RÖVADE den från min förra arbetsgivare! (I’m on a roll here!)
Nämen skämt åsido. Många slår slag för gaming-stolar. Hade en DX-racer tidigare som inte alls passade egentligen. Å läder blir varmt om röven…
Många prisar annars Markus från Familjen Kamprad. Väldigt många jag hört med är extremt nöjda med den faktiskt.
Jag har iofs en svindyr stol från Herman Miller (Aeron) men har betydligt större nytta av ett höj- och sänkbart bord så jag kan stå upp ungefär halva tiden. Det är prio ett skulle jag säga.
Annars är Herman M bra. Har tidigare haft Håg Capisco som är bra och inte lika dyr.
Hade Markus innan min Fina Kontorsstol™, och rekommenderar den varmt till privatpersoner. Rätt oslagbart värde per krona, och höll utan problem i många år.
Back app är trevlig om man är med på att utmana sig, och så lär man vilja stå och jobba en del mer, så höj- och sänkbart bord rekommenderas. Bra för blodcirkulation, hållning, etc.
Jag köpte stol + hjulbas på Blocket för 1800 kr. Nytt kostar det nästan 8-9 000 kr om jag inte missminner mig. Det hade jag inte betalat, men 1800 kr är riktigt prisvärt!
Jag har lite ryggproblem och har tidigare haft en Håg Capisco. Det är en mycket speciell ergonomisk stol och i mitt tycke perfekt. Jag har köpt en sådan stol att ha hemma också. De går ofta att handla begagnade för runt 5000 kr. En ny kostar 12-15 tkr. Jag har lyckats tjata till mig en sådan här stol på jobbet nu också. När det kommer blir det en stor förbättring. Har någon modell från Kinnarps nu.
Detta är en stol man bör prova innan man köper den men den är absolut mycket prisvärd.
Jag har också klassiska Herman Miller Aeron. Första gången jag fick arbeta i en sådan var strax efter millenieskiftet. Jobbade galet mycket på den tiden. Passerade 24 timmars strecket många gånger. Kan dock säga att det är utan tvekan den bästa arbetsstolen jag har använt.
Har en sådan hemma idag som min klient faktiskt påkostade sig att bjuda på för något år sedan. Nackdelen är väl priset.
Jag har en Malmstolen Classic 4000 som utrangerades från min mors dåvarande arbetsplats för typ 15 år sen; den var knappast ny då heller (tror den är närmare 20 år gammal). Jag har bytt gasfjäder i den men annars är den i princip underhållsfri. Bästa kontorsstol jag suttit i, gillar den bättre än diverse Herman Millers jag provat. Jag gillar hög rygg och nackstöd och föredrar stoppning framför nät.
Ja återigen hade man ju velat testa innan man lägger 30k på en ny eller 10k på en begagnad. Men jag skulle nog gilla att den är “ventilerad” på ryggen.
Jag körde länge med gungan låst men för ett par år sen läste jag att det är bra att ha den upplåst och så blev det. Det är rätt najs faktiskt, första dagen var det lite svårt att hitta en bekväm ställning men det tog inte lång tid innan det kändes naturligt. Det är najs att kunna luta sig tillbaka och tänka eller bara lyssna på nåt halvtråkigt möte, men också najs att kunna sitta helt upprätt utan att använda nackstödet för att knacka tangentbord.
Men jag kör bara med gungan på min egen stol, när jag är på kontoret och inte har en stol som är inställd rätt med rätt fjäderstyrka och exakt rätt sitthöjd osv brukar gungan ofta få vara låst, det är enklare så.
Har provat allt från Ikea till Kinnarp och vad som nu finns i svenska myndigheters beställningskatalog. Har lite ryggproblem till och från trots att jag tränar (ibland därav).
När hemmajobbandet blev en verklighet iomed pandemin så blev jag tvungen att köpa något och mina ögonen landade motvilligt på Herman Miller Aeron (studsade på priset). Efter lite letande hittade jag en beggad som hade blivit restaurerad av en möbelutställare som ville bli av med den för 6k. Så här i efterhand hade jag lätt köpt den även till nypris. Den tvingar en att sitta bra, andra stolar är antingen dåliga eller låter en komma undan med dålig kroppshållning. Samtidigt är den bekväm och går att ställa in på olika vis.
Har en Humanscale Freedom Headrest (skulle inte klara en kontorstol utan nackstöd) både hemma och på kontoret, i mitt tycke i särklass den bästa stolen som finns att sitta i.
Men, andra på jobbet gillar den inte lika mycket som jag, så det är nog ganska individuellt.
Kvalitetsmässigt är de, sådär, ska jag kanske även nämna.