Vilken säng har du?

Mellandagarna brukar vara en bra tid att investera i en ny säng då många har rea. Jag och sambon är i starkt behov av en ny och har gjort lite efterforskningar och kollat idag hos Mio och Kungsängen. Det är ju ungefär lika svårt att rekommendera en specifik säng som en specifik fond men kanske det finns lite generella riktlinjer även här? Det finns sängar i allt från 10 000kr till över tio gånger så mycket. Finns det en point of diminisihing returns? Vi var inne på att köpa något för 15k först men på Mio blev vi övertalade till en för 22k istället. Sen gick vi till kungsängen där alla under 30k inte kändes bra men vid första anblick var dessa minst lika bra som Mio. Sen vet man ju inte om Mio sängen är kass efter fem år medans kungsängen kanske är lika bra första som sista dagen.

Någon här som dykt ner i detta kaninhålet tidigare? :slight_smile:

1 gillning

Min insikt: sängförsäljare lurar skjortan av folk genom att ALLTID ha rabatt på sina sängar. Vet inte hur många gånger jag hört från folk “jag fick en skitbra deal på säng, den har kostat 50 tusen men jag fick den för 20”

Titta ej på rabatten, titta på slutpriset.

Köpte min 160 säng + sänggavel för 6k på mio på rea. Sover som en kung :rocket:

Edit; @MattiasA90 tror min också kan varit roma

2 gillningar

Vi sover i en Roma-210cm från Mio. Mycket nöjd med den såhär efter 2 år i alla fall.

Ja lite så, när man ser att orignalpriset på en säng är 150k och 75k på rea så undrar man ju om någon någonsin köpte den för orignalpriset…

Den vi fastnade för på Mio var denna, Särö Exclusive: https://www.mio.se/p/saro-exclusive-kontinentalsang-dubbelsang-med-baddmadrass-saro-exclusive/22541?id=M2105701

Alternativt Deluxe Dream:

Hästens dyraste kostar långt över 1 miljon…

Har genom åren haft flera olika sängar i prisklasserna 4000-35000kr för en 90cm säng. Upplever att de för 15000-30000kr fortfarande är sköna även efter ett antal år. Haft ett antal IKEA sängarna i olika prisklass som har varit helt ok i början men efter ett par år inte lika sköna längre.

De Hästens jag povat i olika sammanhang eller bekanta haft har mest känts ”överprissatta” och flera har inom ett par år kännts som att de sjunker ihop i mitten och blir som ett dike. (Har varit deras lite lägre/rimligare prissortiment) Både den Hästens vi har i stugan och svärföräldrarnas Hästens har t ex blivit så.

De Carpe Diem vi har idag kostade ca 2x20000kr och har varit lika sköna de 4 år vi haft de. Samma sak med några Dux jag hade ett antal år för länge sen. Vi köpte våra Carpe Diem på ”Sova-butiken” i Kungens Kurva i Stockholm där vi fick bra hjälp att prova/välja. Fick en fantastisk säljare som verkligen kunde lyfta fram/visa hur olika sängar skiljde sig åt och vad vi skulle känna på när vi jämförde olika sängar.

Så hoppa över de billigaste och kliv upp på åtminstone 15000-25000kr/säng så får du en mer påkostad säng som håller sig skön längre skulle vara mitt råd. Samt att du går till något ställe där du kan få hjälp att upptäcka vad som passar dig bäst.

Päronen köpte en hästens för några år sedan…jag vet inte exakt vad den gick på, några hunda lök troligtvis. Har inte sovit i den men av provliggning så var den inte bättre än något annat. :rofl: Kunnda höja och sänka är säkert bra när man blir pensionär men annars ser jag ingen större nytta med det.

Är lite allergisk mot säljare överlag men Mio säljarna kändes bättre än kungsängen, kollade att ryggen var rak, erbjöd testa olika madrasser etc. Men också svårt att avgöra om man bara är en bra säljare som lurar på en något man egentligen inte behöver. Det är ju jättesvårt att veta om en säng är bra eller dålig förrän man sovit några dagar i den imo.

1 gillning

Oavsett vilket märke man köper, så är 105 cm bredd helt underbart att sova i. :sleeping:

1 gillning

Har haft en Hästen och nu har vi Kungs sängen av dyrare sort…
Folk köper bilar för en månadskostnad som många gånger är högre eller lika sitt boende. Sedan använder man dessa i normala fall mellan 30-90 minuter per dag.
En säng använder du ju mellan 7-9timmar per dygn.
Med det sagt, så väljer jag säng efter hur den känns och mindre efter priset.

Mitt tips, köp en säng som känns bra och som du kan sova skönt i under många år.

1 gillning

Spelar nog ingen roll hur store säng vi har, brukar bli nersparkad ändå…

Kanske två separata sängar är lösningen?!

Köpte en Mio Roma Supreme för 5 år sedan, vi sover fortfarande bra i den iaf och längtar hem till vår säng när vi är ute på utflykter.

Största problemet har varit att den är lite väl hög när dottern ramlade hur sängen (klättrade över mig i sömnen)… Så har tagit bort bennen för tillfället.

1 gillning

Vi har 2 separata 105 sängar

Håller med. Vi köpte en carpe diem kontinental 180cm för ca 30k och nu 7 år senare är vi fortfarande nöjda.

Ett par tips, jag körde fast och min fru medium i hårdhet då det skulle passa våra vikter (85 och 55 kg) och önskemål. Hon har ångrat sig många gånger över att hon inte tog fast.

Jag är 190cm och kommer köpa en 210cm säng nästa gång.

Sista tipset är att mixa sängmodellerna. Vi köpte en billig botten och la mer pengar på översta två lagren vilket gav en skönare komfort till ca 10k billigare.

2 gillningar

Vi köpte en sängram från Trendrum och en Emma madrass som kom från Tyskland (https://www.emma.se/?gclid=Cj0KCQiAt8WOBhDbARIsANQLp97ndVNoyfNjgcFsjUuwPy-dhd_6W38ILZGngwdPKxiw97k36VjRt-oaAj28EALw_wcB). Den är den bästa madrassen jag har någonsin sovit på. Otroligt bekvämt. Rekommenderas starkt. Dessutom blev det mycket billigare för oss än att köpa från Mio eller så. Om jag kommer ihåg betalade vi ca 10000 för allt för två år sedan.

2 gillningar

Har en 120x200 Jensen Ambassadör som kostade 0kr. Fick den tillskänks och var i princip orörd då den hade stått i ett gästrum. 5+ år senare är den fortfarande otroligt bekväm :smiley:

Jag jobbade på Mio i några år och min uppfattning är nog att de flesta sänger är i prisklassen 10 - 30000:- är ganska likvärdiga. Riktigt dyra sängar kan jag inte uttala mig så mycket om men det är ju ofta tygkvalite osv som bidrar till priset och kanske inte sängens comfort i sig.

Något jag fick lära mig den hårda vägen är att om en säng upplevs som direkt obekväm så är det förmodligen inte sängen som är problemet utan din kropp. Ett tips är att lägga några slantar hos kiropraktorn innan man lägger tusentals kronor på en ny säng för att sedan märka att det inte gjorde någon skillnad.

Kuddar tycker jag är svårt dock, har provat många men aldrig blivit riktigt nöjd. En är för låg och två är för högt :joy:

1 gillning

Vet att konsumentverket var på Mio för att dom sålde sängar på kampanj som aldrig såldes till fullpris, vilket tydligen inte är okej. Vet inte hur det gick med det sen. Ganska ful grej dock

1 gillning

Jo jag kan också tänka mig att vår allt mer stillasittande livsstil och dylikt gör att vi får problem som inte direkt är sängens fel. Men likväl som att jag har en ergonomisk kontorsstol för 15k tror jag det är värt att ha en hygglig säng. Slår man ut kostnaden per timme är det inte så mycket ändå.

Vi har sängar för drygt under 100k. Svane Zenit ställbara. Hade tidigare liknande icke ställbar säng från Svane som kostade drygt 30k.

Tyvärr är de svåra att få tag i då de är för dyra för Sverige.

En av de bästa investeringarna vi har gjort. Wonderland var vårt andrahandsval. Har tidigare haft Dux, Hästens.

Investerat? Är sängen värd 110k idag?

3 gillningar

Min sambo och jag köpte en Jensen Prestige för 3 år sen. Vi betalade 35k för en 180cm inkl. gavel och köpte då till den dyraste bäddmadrassen (prestige). Min uppfattning är att känslan av komfort kommer mycket från just bäddmadrassen och att det därför kan vara idé att spendera någon krona extra där.

Sängen är en av de bästa investeringarna vi gjort. Kan inte understryka nog värdet av god sömn. Finns såklart många anledningar till att man kan sova dåligt men sängen behöver ju inte vara en av dem :smiley: