Hej forumet! Jag behöver lite råd inför ett köpbeslut, vill gärna ha era infallsvinklar i detta för att veta om jag blivit fartblind eller om det finns något rationellt med beslutet.
Ekonomi: Gift par 28 och 30 år gamla, DINK (bruttoinkomst hushåll 67tkr), bostad för 4,2 mkr varav lån 1,1 mkr, 1mkr på börsen, 150 tkr buffert, båda har studielån. Vi kan spara 20tkr/månad.
Vi har renoverat vår nya bostad för ca 150tkr och den notan gav mig en klump i magen som gör mig mindre sugen på att lägga pengar på inredning fast jag drömt länge om att för första gången inreda mitt hem precis som jag känner för. Vi har kostat på oss en riktigt skön soffa och soffbord som vi är mycket nöjda med. Vi kommer att behöva köpa massa fler saker eftersom att vi flyttar till större, men ska försöka fynda en del på loppis och auktioner.
Nu till köpbeslutet: Jag har en svaghet för designermöbler, jag gillar att köpa kvalitet och prylar som bevarar hela eller delar av värdet. Har letat med ljus och lykta efter snygga, bekväma stolar till köket i bra kvalitet, och alla vägar leder mig tillbaka till designklassikern Y-stolen som jag inte vågat titta på innan för blir svimfärdig av prislappen… Nu finns fyra Y-stolar på kampanj, och det är precis färgen jag vill ha och de är dessutom en specialutgåva där bara ett begränsat antal har producerats. Det känns lite som nu eller aldrig, men stolarna kostar 8tkr styck och vi vill ha fyra stycken…
Går detta att rättfärdiga på något sätt? Hur tänker ni när det kommer till inredning och vart drar man gränsen?
Ni har ju mycket god ekonomi och kan spara 20k i månaden. Skulle inte tveka en sekund att köpa om det är ett intresse som dessutom kommer till praktiskt användning.
Er ekonomi tål definitivt inköpet. Man måste leva också och att lägga pengar på sitt hem är aldrig fel enligt mig.
Däremot är Y-stolen ett väldigt tråkigt val. Skriker medelklass med Y-stol och Ittala-glas (med etiketten kvar). Dessutom är den relativt opraktisk med det flätade där det är svårt att få bort fläckar.
Vad kör ni för ”stil” hemma i övrigt?
Designklassiker håller värdet bättre än billigare alternativ. Sålde ett par designstolar häromdagen som gått upp i värde tom (även inräknat inflation).
Det är en designklassiker just för att den är populär, tillsammans med mycket annat som du säkert också slänger in i ”medelklasskriket”.
Men en lätt reality check ger vid handen att 8 papp per stol är förbehållet en rätt välmående medelklass ändå.
Har man ångest över att någon eventuellt klassar in en i det facket är det ju bara att ta fram det feta lädret och slå till på ett gäng pk9. Den världsvane inredaren har självklart koll på dessa men för eventuella medelklassmänniskor kommer en länk:
Vi har 8 matstolar hemma. Inte pk9 och inte Y-stolen. Jättefina men jag får diskbråck bara av att titta på dem. Våra stolar är köpta på blocket för många år sen för typ en femhunka styck. Inte ens medelklassfähigt.
Skit i det. Gillar ni Y-stolen så bara kör. Men provsitt. De är relativt osköna för sin prislapp, tycker min rövrygg.
Med tanke på andrahandsvärdet är det inga konstigheter om ni gillar dem.
Ett litet medskick på det mer generella planet, om ni inte redan gjort så, är att göra en ordentlig plan innan ni köper för mycket möbler. Fokusera på stil, färgsättning och känsla.
Jag stöter på många kunder som köpt jättefina designmöbler men där man inte tänkt till kring helheten innan och resultatet därför inte blev som man tänkt sig.
Hoppas du inte lyssnar på denna herren och att du köper det du känner för.
Varför det skulle vara något negativt med medelklass är för mig en gåta men för den delen att tro att det är medelklass som lägger 8k per stol och inte för samtliga stolar i hushållet snarare får ju en att tvivla om denna persons verklighetsförankring.
Är som du säger en klassiker. Om du skulle ångra dig om några år så kommer du utan problem kunna sälja dem, En stor fördel av att köpa design, så kör på det. Men före du trycker på köpknappen se till att du provsuttit samt att din partner provsuttit då stolar kan variera väldigt mkt från person till person.
Säger som tidigare. Ystolar dyker ofta upp på auktion/andra hands marknaden. Jag har själv som hobby att fynda designmöbler på begagnatsidor. Köpte exempelvis häromveckan Lamino fåtöljer för 4tusen styck som jag vet att jag kan sälja för mer. Då får man både njuta av möbel och göra vinst (så länge man inte pajar grejerna).
PK9 är ju fina men från samma formgivare föredrar jag i så fall föredrar jag den enklare ’sjuan’ i skinn.
Många verkar ha blivit provocerade av mitt inlägg och många läser (felaktigt) in förutfattade meningar om pris eller att något måste vara dyrt för att, i mina ögon, vara fint.
Jag kan förstå detta problem, min fru köpte en soffa Tub för 50K och ett köksbord Superelipps med 6 stolar för 100K, sedan en italiensk designlampa på rabatt för 40K.
Man hade kunnat få liknande möbler för 1/3 av priset på MIO.
Men hon lyssnade inte på mina medelklassambitioner