Löneväxling, buffert, sparande

Hallå!
Hur tänker ni kring löneväxling och pensionspar?
Är idag 27 år och tjänar 52/mån plus bonus & aktieprogram som är 10-40% av årslön. Har en bostad med min partner för ca 7mkr med 70% belåning och rätt låga utgifter, dock rörligt lån som lär sticka uppåt. Båda vi tjänar typ samma och borde närma oss 70/mån i fastlön inom några år.

Har idag hela mitt sparande i bostaden och det är ju sisådär med nuvarande läget.

Tänker att det är dags att börja löneväxla och spara lite mer långsiktigt samt bygga buffert. Pengarna försvinner lätt in i bostaden då vi är hyfsat nyinflyttade, vill köpa nya möbler och renovera lite och sen tillkommer ju resor hit och dit, har inte särskilt mycket i buffert just nu.

Fråga 1.
Vad är rimligt att löneväxla? Tänker att 2000 inte skulle påverka min vardag så kanske bra början?
Fråga 2.
Vad tycker ni en rimlig buffert är?
Fråga 3.
Tycker ni det är dags att börja pensionsspara? Får redan 3000/mån i tjänstepension så inte riktigt tänkt på det än men kanske dags nu.
Fråga 4.
I Stockholm är det ju svårt, många har majoriteten i boendet men framåt vill jag börja bygga en sidopott. Är inne i en period nu där jag vill köpa mycket möbler och liknande, hur hanterar ni sånna perioder? Sparar ni fortfarande på sidan?

Förlåt för flummig tråd och tacksam för lite yttre perspektiv.

1. Ja, 2000 borde ni inte märka av direkt då hälften ändå går till skatt.
  2. I korta loppet hade jag försökt få till 3 månaders utgifter som buffert. I långa loppet hade jag velat ha minst ett års utgifter som buffert.
  3. Jag hade även börjat investera för att bygga upp en trygghet i framtiden, men jag hade inte öronmärkt det som pension redan nu. Dock skulle sparandet/investerandet vara långsiktigt.
1 gillning

Tack för ditt svar!
Tänker att stora delar av bonusen får gå in till långsiktigt sparande så kanske kommer ikapp lite då.

Låter som mycket i buffert! Hur resonerar du kring det?

Ger en fingervisning vad andra på forumet löneväxlar: Hur mycket löneväxlar du?

1 gillning

Med tanke på att ni verkar gå +/-0 i dagsläget så behöver ni en rejäl buffert för att inte hamna i en jobbig situation om något oförutsett inträffar.

Vet inte hur ny/gammal ert hus är men att laga eller byta ut en värmepump kan gå på 30k-100k.

När jag skriver månadsutgifter menar jag dessutom inte alla era utgifter under en månad utan de mest essentiella. Räknar bort semester och dyra nöjen och dyra utekvällar.
3 månadsutgifter är absolut minimum enligt mig. Sen tycker jag 6 månadsutgifter är mer vettigt och 12 är vad jag behöver för att känna mig lugn.

Ni måste inte tycka likadant :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har samma uppfattning. Minst en årslön eller i alla fall motsvarande ett års utgifter på en rimlig nivå. Man kan räkna mot en lägre nivå än nuvarande, det finns alltid saker man kan skala bort utan att lida för hårt av det, men ändå ligga långt över existensminimum. Dock räknar jag kapital på börsen som buffert, här finns ju olika skolor.

Hur kommer det sig att du har hög lön, låga utgifter och inget sparande? Har ni nyss köpt hus och stoppat in alla likvider där?
Annars går det ju fort att arbeta upp en buffert som två med goda inkomster…

Vi flyttade precis in och mitt sparande är kontantinsatsen, typ 1.1mkr har jag lagt in i bostaden. Anledningen till att pengarna ryker är för att vi håller på att fixa med bostaden. Kan absolut spara 15+ varje månad, men en soffa för 20-30 och en lampa för 10 så var bådas månadsparande borta… vet inte hur jag ska balansera detta. Borde försöka bygga upp en budget

Alltså just nu byter vi upp oss till fina möbler och liknande. Så mycket pengar försvinner absolut där, dock köper vi märkesgrejer och har inget emot begagnat så det är helt ok värde i det om vi säljer.

Du tjänar bra men har samtidigt blivit lite fartblind? Jag säger inte att det är fel att köpa möbler för massa pengar när man flyttat in, men många gör det dom kan med det som har och bygger på det över åren. Du får själv bestämma om du prioriterar att få ett nytt fint hem eller en stabil ekonomi med buffer och sparande först…

1 gillning

Självkontroll kan vara att avvakta med att köpa en frickin’ lampa för tio loppor om man saknar buffert.
Eller så får man sitta och kolla på sin designerlampa medan man äter snabbmakaroner med grillkrydda på. :sunglasses:

2 gillningar

Vill väl hitta lite balans i det. Vi håller på att diskutera lite om vi ska åtminstone spara 5 i månaden, tjejen har några hundra på kontot så hon är i lite bättre sits än mig. Samtidigt är en bonus på gång in och om man håller i pengarna lite en månad så går det ju att spara drygt 25k per person. Lite kluven hur vi ska göra.

Haha så illa är det inte, snarare att vi skippade en flådig resa i sommar

Förstår inte riktigt vad du/ni är ute efter.
Ni verkar förstå vad “man bör göra” men ni tycker det är mer kul att sätta sprätt på era pengar.
Söker ni bekräftelse på att det ni gör ändå är OK eller vill ni att folk ska klanka ner på det ni gör så ni känner lite skam i det?

För all del, fortsätt köpa på er prylar, det håller igång ekonomin och genererar lite moms :grin:

1 gillning

men en soffa för 20-30 och en lampa för 10 så var bådas månadsparande borta…

Förmodar att ni så småningom kommer utöka er familj. Liten reflektion kring en soffa för 20-30 och småbarn.

Det tar ett tag att göra barnen rumsrena.
Även den dyraste Pampers kan läcka igenom, sen kommer kladdiga små fingrar och lite spill och en och annan kaskadspya under vintersäsongen.

1 gillning

Hehe kom att tänka på en kompis vars fru var väldigt sugen på designermöbler. Hon lyckades tjata till sig en cremevit soffa i någon form av fint linnetyg (ej tvättbart…). Soffan kostade norr om 60’ vill jag minnas.
En graviditet och några månader med läckande bajsblöjor och barnkräk senare så bytte de till en skinnsoffa…:poop:

3 gillningar

Jag har inte förlorat en spänn på designermöbler. De jag inte velat ha kvar har jag sålt för lika mycket som jag gett för dem. (Dvs de jag köpt begagnat). Det är inget en kan säga om bokhyllan Billy tex…

Jag har en budget för inredning när jag flyttar, oftast >100k men beror ju på hur mycket en redan har. Dvs minskar den med åren då en köpt på sig.

Med det sagt, min buffert är betydligt större och den används INTE till danska stolar.

2 gillningar

Ikea är knappast billigaste möblerna pga den effekten. Men man ligger ute med många tusen om man bara köper kvalitet pga det resonemanget…

Jag köper också kvalitet där det känns vettigt.
Men jag har varken barn som bajsar i soffan eller problem med hushållsekonomin för att jag prioriterat en flashig pryl över en vettig buffert.