Jag har en dröm: att spara och investera ihop till en miljon kronor. Men när jag räknar på vår ekonomi, kommer allt vår sparande gå till investeringar i boendet.
Jag och min partner har byggt hus. Härnäst ska vi bygga garage, fixa tomten och sedan övervåningen, vilket innebär att det vi sparar inte kommer kunna hamna i några fonder eller aktier då vi behöver pengarna NU. Jag räknar med att allt kommer stå klart om 10 år. Så under 10 år ska vi alltså stå utanför investeringsmarknaden och det har jag ingen som helst lust med…
Hur gör ni andra som behöver pengarna till annat ett par år framöver. Står ni utanför aktiemarknaden och väntar?
Har en mentalt separat kassa för boende. Det som är i boendet + det som amorteras under stunden jag bor där är det som nästa boende får kosta så jag inte behöver ta från andra investeringar.
Har aldrig satt mig i en sits där jag planerar för massa dyra utgifter så långt i framtiden.
Skulle jag byggt ett hus med garage, fixad övervåning och fixad tomt så hade jag sett till att ha alla pengar redo till det direkt. Vill inte flytta in i något halvdant renoveringsprojekt som kommer vara i flera år.
Och definitivt inte om det är nybyggt, är det nybyggt förväntar jag mig att allt är klart när jag flyttar in.
De finns väldigt mycke annat än göra investeringar i fonder å äga aktier… Livet är så himla mycke annat än investeringar…
Själv har jag inte gjort några investeringar på dom senaste 20 åren å har inga problem me de…
Har gjort investeringar på annat som inte har me finans marknaden å göra…
Vi har ett lite för stort billigt boende som är obelånt å elräkning i de närmaste obefintlig pga solcells paneler… Flera sidobyggnader för hobby intressen som man kan ha flera bilar å motorcyklar i samt andra intressen…
1 miljon i värde papper eller flera miljoner i sig själv kanske inte gör en lyckligare, de handlar mer va du kan göra för pengarna…
Välkommen till forumet! Jag förstår dig helt och hållet TS… Men:
Har du verkligen den drömmen och var kommer den ifrån? Hur gammal är drömmen? Är det en miljon i 2023 års penningvärde eller 2033 års penningvärde?
Dels så kommer det bli lättare och lättare att spara ihop just en miljon ju längre tiden går p.g.a inflationen, och sen så är ju 10 år inte överdrivet lång tid över en livstid. Du kommer ha gott om tid att spara ihop det ändå!
Men jag tror snarare att det är ett arbiträrt mål du har satt upp, om du förstår vad jag menar! Det är lättare att se pengar som en förstärkare och verktyg i sitt liv snarare än abstrakta siffror.
Jepp man gör nog bäst i att innan tänka ut vad syftet med pengarna är.
Mitt syfte med mina fonder är att göra mig mindre beroende av ett heltidsarbete och kunna välja hur mycket jag vill arbeta samt vad för typ av jobb jag tar på mig för andra kan målet vara att köpa en ferrari etc bara en själv vet
OnT: TS det är väl rimligt att prioritera boendet i nuläget om det är som du beskriver. Sparandet är ju som många påpekat inget självändamål, och miljonär i rena pengar kan du bli när hemmet är i ordning. Jag gissar att era investeringar i fastigheten innebär att ni har en del kapital bundet i bostaden om några år, och det är ju också en slags pengar.
Det är ju klokt men så kloka var inte vi. Vi drömde då om att bygga hus och bodde hos mina föräldrar i 3 år för att förverkliga husdrömmen. Jätteglada att vi gjorde det, men såklart lite tråkigt att ha fler byggprojekt framför oss nu som gör det svårt att investera i aktier och fonder som också är kul!
Jag tycker att du kan börja spara en mindre summa på börsen redan nu. Sätt upp ett automatiskt sparande på säg 300 - 500 kronor så kommer det att växa över tid. När du så småningom märker att det blir mer pengar över i din budget kan du öka då.
Som Jan brukar säga: tänk inte antingen eller, tänk hur man kan få både och.
Men du kan ju se amorteringen etc på huset som ett sparande även om det är “låst” i huset så kan ni ju i framtiden sålja huset onfå loss en massa pengar förhoppningsvis.
Sen även om ni inte kan spara undan några större slantar så kanske ändå ett par hundringar i månaden funkar för er o lägga in på börsen över tid blir även 300kr i månaden en bra slant om det får växa till sig säg 30 år.
Sen har ni kanske då ett hus utan lån o sen några 100k i aktier är ju inte så illa?
Vill ni sedan ha loss pengar på äldre dar sp kan ni sälja huset o flytta till lägemhet o få loss en bra slant på det viset
Jag vill spara för ekonomisk trygghet. Jag tycker det är kul med fonder och aktier. Sedan jag började läsa på mer om det tyckte jag det vore häftigt om jag skulle lyckas spara ihop till en miljon. Visst det är pengar på en bank, men precis som folk som drömmer om en ferrari, så drömmer jag om miljonen.
Bra fråga! Vi tittar på detta just nu. Jag är föräldraledig så inkomsten är inte så saftig just nu. Men jag ser över våra utgifter och har lyckas få ner det något i alla fall.
Min man kommer förhoppningsvis öka sin lön med 2000kr snart, så där får vi inte lite mer cash!
Jag vet inte om familjer på tv (lyxfällan, arga snickaren osv är representativa för svenska familjer) men vad jag förstår från de programmen så verkar det tära på hälsan, relationen, livskvalitén och ekonomin att bo i ett hem som är som en byggarbetsplats över en lång tidsperiod.
Fundera på hur ni kommer att tackla situationen att inte vara färdiga med er husdröm inom 10 år. Verkar det ohållbart? Om ja, sälj eller öka tankten på att färdigställa fastigheten.
Personligen skulle jag prioriterat livet före miljonen. Men som många redan kommenterat, kan du få både ock? Förlora inte dig själv eller familjen dock i din jakt.